En reportasje om Magnus Carlsens hjemmefront.
av Sigmund Hov Moen
Berthold Brecht skriver et sted i et av sine dikt:
Cæsar slo Gallerne
Hadde han da ikke i det minste med seg en kokk?
Vi sitter i de flotte lokalene til selskapet Play Magnus i Wergelandsveien og snakker med to av «kokkene» i den «armeen» der generalen heter Magnus Carlsen. Og Magnus har ikke bare beseiret gallerne, men også resten av verden. Langt på vei. Rett over gata holder forresten en annen internasjonal norsk storhet til. Forfatteren Jon Fosse bor i statens kunstnerbolig, Grotten. Noen mener han er nåtidas parallell til Ibsen.
BRAIN POWER
Kate Murphy og Arne Horvei skinner som soler tvers over bordet. De to jobber begge i selskapet.
Hun som adm.dir, han som kommunikasjonssjef. Sammen med sine medarbeidere har de satt seg som mål å bringe Magnus’ ideer om sjakk og sjakktenking ut til verden. Selskapets hovedprodukt er appen med samme navn som selskapet, Play Magnus. Programmet er utviklet med Magnus som hovedarkitekt. Med seg har han hatt utvikleren av en av de beste såkalte «sjakkmotorene» (eng. chess engine) i dag, Stockfish. Magnus kongstanke er å få oss til å skjønne enda bedre hvilken fenomenal kapasitet hjernen vår har, og hvordan denne kapasiteten kan videreutvikles. For han sjøl dreier det seg om å bli enda flinkere til å finne det rette trekket i en bestemt stilling på sjakkbrettet. Hvilke alternativer fins; og hvilket alternativ er det optimale. Under press! Ligner ikke det mye på situasjoner mange ofte befinner seg i? Statsminister Solberg gjentar oftere og oftere, i takt med synkende oljeinntekter, at Norge må transformeres til å bli en eksportør av hjernekraft, brain power. Inne i appen Play Magnus, kalles «valutaen» betegnende nok nettopp «Brain Power»!
Og det er kanskje ikke så rart at Kate og Arne er blide under vårt besøk; til tross for at den egentlige hovedpersonen i eventyret ikke er til stede. Magnus befinner seg nemlig 3000 kilometer unna; i byen Baku ved Det Kaspiske Hav. Han spiller akkurat nå mens vi snakker sammen, sin tiende og siste match på Norges førstebord under sjakk-OL. Motstander er den indiske stormesteren Harikrishna, 11. mann på det internasjonale sjakkforbunds rankingliste; lista som Magnus har toppa de siste årene. Indieren med hvite brikker velger den såkalte Giuoco Piano-åpningen som er blitt ganske populær i det siste. Sjøl om denne åpningen, som navnet tilsier, er lite aggressiv, undervurderer Magnus likevel ikke den spillesterke inderen (rating 2762), og partiet ender med remis etter 47 trekk. Av de 10 partiene på førstebordet, mot andre lands førstebordspillere, noen av dem blant verdens ypperste, har Magnus vunnet 5 og spilt 5 uavgjorte. Det er et godkjent resultat, sjøl om han tapte drøye 4 ratingpoeng i Baku, og Norge som helhet til sammen 17 poeng. Vi havner likevel på en uventet og fenomenal 5. plass i olympiaden, ikke minst takket være en kynisk «topping» av laget. Vi ble bare slått av sjakkstorhetene USA, Ukraina, Russland og India.
Dermed kan Kate og Arne smile, vel vitende om at selskapets gullgutt er i skarp rute frem mot VM-kampen mot Karjakin, og at interessen rundt deres fremste produkt, Play Magnus, er økende. Til nå har 4 millioner vært innom. Og husk, dette dreier seg ikke om vår paradegren langrenn. Her handler det altså ikke om solbriller, skisko, langrennski og Blå Swix. I den forbindelse gjorde vi forresten en rask undersøkelse og fant ut at antallet langrennsløpere som konkurrerer internasjonalt, i følge det internasjonale skiforbundet FIS, er ca. 3500. Ca. 25% av disse er norske. FIS vedlikeholder en rankingliste. Lista toppes i dag av Sundby med Northug på andreplass. Blant de 10 beste er 7 nordmenn.
Det internasjonale sjakkforbundet FIDE organiserer ca. 7,5 millioner spillere over hele verden. Forbundet vedlikeholder også en rankingliste. På lista over de 10 beste pr. 19. september 2016, er det tre fra USA, to fra Russland, en indier, en armener, en bulgarer, en franskmann og en nordmann. Blant verdens 50 beste finner vi spillere fra hele 21 land. Og helt i toppen av lista troner Magnus Carlsen. På denne bakgrunnen er det ikke rart om verdens øyne rettes mot Norge, og mot denne ekstreme eksponenten for brain power.
PLAY MAGNUS
Hvordan har Magnus blitt så god? Vi skal ikke gi oss ut på vidløftige forklaringer på det. I følge foreldrene har han helt fra barnsben likt å spille sjakk. Og det ble tidlig klart at spillet lå for ham.
Appen Play Magnus kan innstilles slik at du kan velge å spille mot Magnus på forskjellige alderstrinn. 50% av alle spillere med gjennomsnittlige ferdigheter taper mot Magnus som 8-åring! Og han har sjøl tapt mot seg sjøl som tiåring!
I filmen om Magnus Carlsen ser vi mange familieopptak fra barneårene. Jeg er vant til bilder av pjokker på 6 – 7 år stabbende rundt på ski, iført et ofte altfor stort startnummer. Magnus’ interesser gikk tydeligvis i en annen retning. Vi ser 10-åringen spille sjakk mot voksne, ofte med svært godt resultat. Det er kostelig å se reaksjonen til den kanskje beste spilleren på den tid, Garri Kasparov, da han møtte Magnus som 13-åring og måtte gi Magnus en remis. Kasparov var 50 år da. I selskapet Play Magnus er en våken for at sjakk kan være et mulig alternativ for de ganske mange unge som ikke trives så godt på fotballbanen, som ikke er kløppere på ski og som ikke spiller i korps.
Men Magnus trives også godt i treningsklær og holder seg tydeligvis i god form. Han betrakter seg, i følge Kate og Arne, som idrettsmann. Andre er også av den oppfatning; under idrettsgallaen i 2014 og 2015 fikk han prisen som årets navn. Det er noe typisk norsk i måten Magnus forbereder seg på til viktige turneringer. Sjølsagt er det er viktig med god utholdenhet, også når du skal arbeide med hodet. Det er kanskje ingen tilfeldighet at selskapet har innført yoga som en fast post i ukeprogrammet. Hver onsdag morgen går 7 av medarbeiderne, anført av Kate M, i lotusstilling.
Det er stor forskjell på sjakkspillere og langrennsløpere når det gjelder draktreklame. Men vi har lagt merke til at Magnus ikke går rundt med så mange firmamerker på konkurransetøyet. Men et par advokatfirmaer, en avis og en produsent av elektronikk har skjønt at det kan ha en verdi å bli assosiert med Magnus. Hans evne til å analysere raskt og tilpasse seg nye situasjoner er ingen dårlig egenskap i forretningslivet heller. Kate Murphy og Arne Horvei venter at de store norske internasjonale selskapene etter hvert skal bli klar over hvilken juvel Magnus representerer også når det gjelder markedsføring. Bilfabrikken Porsche som har ry på seg for å produsere biler i «sonderklasse» har allerede skjønt det. Avstanden er ikke så stor; skift ut brain med horse i brainpower.
AI
Kunstig intelligens (AI) er et av dagens hetest temaer i dataverden. De største optimistene mener sågar at det skal redde verden. For noen uker siden ble det antydet at AI om ikke lenge vil løse både klimaproblemene og problemet med at vi ikke lever evig. Men at det er et stykke dit fikk vi høre da det ble kjent at en fireåring som ikke hadde sett en katt før, greide å skille katten fra andre dyr etter å ha blitt vist bare fire bilder av en katt. For at datamaskinens mønstergjenkjenningsalgoritmer skal greie det samme må maskinen lese inn flere tusen bilder av katter.
Men sjakkspill derimot, egner seg utvilsomt svært godt for datamaskinen. Det er nå snart 20 år siden verdensmesteren i sjakk Garri Kasparov, måtte bite i gresset for Deep Blue, som IBM kalte den spesialbygde maskinen. Riktignok beskyldte Kasparov i etterkant av matchen IBM for å ha jukset, og ba om revansje. IBM avslo tilbudet og pensjonerte Deep Blue. Siden har det vokst frem et utall av PC-baserte såkalte sjakkmotorer.
Det første problemet en møter når en vil lage en sjakksimulator består i å flytte begrepene fra sjakkspillet inn i dataprogrammet. Alt, fra reglene for hvordan de ulike brikkene beveger seg, til de ofte svært kompliserte taktiske strukturer som ligger i bak, må implementeres. Her inngår sjølsagt åpningsstrategier, kontroll over strategiske felter underveis, sluttspill osv osv. I datamaskin-programmet handler som kjent det meste om klasser, objekter, og variable. Det å lage en god sjakksimulator er følgelig ingen lett oppgave. Og mange forsøk er gjort. Håken Lid forteller oss om et av de første i en artikkel fra 2007.
Sjakkhistoriens kanskje første «sjakkengine» ble kalt Tyrkeren. Den ble oppfunnet av adelsmannen Wolfgang von Kempelen i 1770. Ved en anledning skal denne maskinen ha overvunnet selveste Napoleon Bonaparte! Det var det ikke alle som greide! Tyrkeren var selvfølgelig bare juks. Boksen på bildet ovenfor så ut som om den var fullpakka med tannhjul og mekanikk. Men inne i boksen var det i virkeligheten plass til en kortvokst sjakkekspert.
Professor Drew Mac Dermott ved Yale mener at det er urimelig å kreve at en AI-baserrt sjakkhjerne må være selvbevisst og kunne snakke. Datamaskinen har en perfekt hukommelse og kan utføre millioner av utregninger i sekundet. Det rekker langt når det gjelder å lage sjakkmaskiner. Å påstå at Deep Blue (den som slo Kasparov) ikke tenker når den spiller sjakk er som å påstå at en Boeing 747 ikke flyr fordi den ikke flakser med vingene, i følge professor Mc Dermott.
Blant de aller beste av dagens sjakkmotorer er Stockfish (som er laget av en av arkitektene i Play Magnus), Komodo og Houdini. Alle disse har en «rating» (rating er et uttrykk for spillestyrke) på over 3300. Magnus topper ratinglista for menneskelige spillere med 2852 (pr. 19. september 2016). Og det er kanskje ikke uventet at vår hjerne taper mot datamaskinen? Sjakk er tross alt et spill med et tellbart antall muligheter i alle faser. Men antallet variasjoner etter bare noen få trekk er så astronomisk stort at det ikke er overraskende at menneskehjernen kommer til kort.
Sjøl om Magnus liker best å trene med menneskelige sparringspartnere, tar han selvsagt alle moderne hjelpemidler i bruk for å bli en enda bedre spiller. Men ved brettet er det alltid en kamp mann mot mann. Da han nylig ble spurt om han ikke fryktet utfordreren Karjakin’s antatt store stall av russiske stormestre i sitt støtteapparat under VM, parerte han med at han personlig bare skulle spille mot Karjakin.
VM-MATCHEN
At toppformen er underveis, og at ikke minst sjøltilliten er på plass fikk vi et eksempel på under sjakk-OL. I oppgjøret mot verdenstreer Caruana overrasket Magnus med bondetrekket d5 som svar på e4 allerede i første trekk. Vi er rimelig sikker på at Caruana stusset. Samme litt tvilsomme respons fikk han nemlig også en gang de to møttes i 2014! Og det er nettopp det som er en av Magnus største styrker – evnen til å overraske.
Dette har nok Karjakin for lengst merka seg. Han skjelver nok litt i buksene. Men han smiler på vei til banken; en VM-match er uansett utfall, innbringende.
Sjøl om matchen ikke begynner før 11. november er den, i følge Kate og Arne i Play Magnus, på sett og vis allerede i gang.
Kate kommer for øvrig fra åsene ved Vancouver i Canada. Hun er også vant til overraskelser; da hun var hjemme sist ble hun møtt av en brunbjørn i hagen. Om hun har vært på mine trakter? Nei, men hun er overbegeistret over smøret fra Røros meieri.
Og ber oss krysse fingrene for Magnus.
Glimrende artikkel,Sigmund!