Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Altibox Norway Chess, siste runde

Recommended Posts

Sjakkspira    523

I siste runde spiller Magnus Carlsen svart mot Viswanathan Anand.

Spillere

Magnus Carlsen 

Wesley So 

Vladimir Kramnik

Fabiano Caruana

Maxime Vachier-Lagrave

Levon Aronian

Viswanathan Anand

Hikaru Nakamura

Sergey Karjakin

Anish Giri

Oppsett runde 9

Kramnik - Giri 
Karjakin - Vachier-Lagrave
So - Aronian 
Caruana - Nakamura 
Anand - Carlsen

Stillingen etter runde 8

# Name                                     Pts         SB
1 Aronian, Levon 5.5 20.5
2 Nakamura, Hikaru 5 19.75
3 Giri, Anish 4.5 16.75
4 So, Wesley 4 15.25
4 Kramnik, Vladimir 4 14.75
6 Anand, Viswanathan 3.5 14
6 Caruana, Fabiano 3.5 14
6 Vachier-Lagrave, Maxime 3.5 14
6 Carlsen, Magnus 3.5 13.25
10  Karjakin, Sergey 3 12.25

Program

Alle rundene starter kl. 16.00

Runde 1: Tirsdag 06.06

Runde 2: Onsdag 07.06

Runde 3: Torsdag 08.06

Runde 4: Lørdag 10.06

Runde 5: Søndag 11.06

Runde 6: Mandag 12.06

Runde 7: Onsdag 14.06

Runde 8: Torsdag 15.06

Runde 9: Fredag 16.06

Regler

• Tidskontroll: 100 min på 40 trekk, 50 min de neste 20 trekk og deretter 15 min på resten av partiet + 30 sek pr trekk fra trekk nr 61.
  • De spiller 9 runder
  • De følger Sofia regler
  • 1 poeng for seier, 0.5 poeng for remis
  • Hvis delt 1. plass vil det spilles blitz. 2 partier match, med tidskontroll 3 min + 2 sek. Ved fortsatt remis vil det spilles armageddon hvor hvit har 4 min, svart har 3 min og vinner ved remis.
  • Tiebreaks: 
  1.  Sonnenborn Berger poeng
  2. Flest seiere
  3. Flest seiere med svart
  4. Loddtrekning

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

TV2 live

Chess24

VG live

• Like 2

Partiet Caruana–Nakamura er ganske interessant.

Ifølge ChessBomb og Chess24 står Nakamura klart best nå (-1,2–1,3 i trekk 17), men på større dybde mener sjakkmotorene derimot at stillingen er lik. Og Caruana har nesten ikke brukt tid ... Sannsynligvis er han inne i en dyp forberedelse. Nakamura begynner nok å ane uråd og har for andre gang i partiet tatt en 20 minutters tenkepause.

• Like 1

Ganske heftig, taktisk spill i Caruana–Nakamura! Sistnevnte bruker for tredje gang mer enn 20 minutter på et trekk, og ser ut til å få bruk for både lynsjakk- og taktikk-kompetansen sin.

Og i Anand–Carlsen bytter de av brikker. Det går vel mot en rolig remis, vil jeg tro.

... og akkurat i det jeg skrev det, snublet Nakamura. Nå har Caruana sjansen til å redde turneringsæren og komme seg opp på 50 % score.

Edit: Dessuten ser Kramnik ut til å knuse Giri, den andre ved siden av Nakamura som kunne ta igjen Aronian. Den sympatiske armeneren kan komme til vinne årets Norway Chess nærmest på walk over i siste runde ...

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Litt "forsinket" kommentar til ArticStone sitt spørsmål i forrige tråd:

På 15.6.2017 den 18.17, ArcticStones skrev:

Har Magnus selv sagt noe om hva han sliter med? Noe må det jo være...

Jeg har ikke sett noen veldig konkrete uttalelser (og har heller ikke lest veldig mye av det som er skrevet), så å svare på dette blir bare synsing. Men det er jo det man har et diskusjonsforum til, så ... :)

Jeg synes egentlig turneringen startet ganske bra, men at det gikk i nedoverbakke etter partiet mot Aronian. Og da mener jeg ikke i partiet mot Aronian, men etter partiet. Det var ingenting galt med selve tapet, for der leverte Aronian et mesterverk. Men vi har sett før at Carlsen kan bli satt ut av enkeltpartier som ikke går hans vei, og jeg begynner å lure på om det kan være akilleshælen hans. Han har vært konge på sjakkhaugen ganske lenge, og da risikerer man kanskje å begynne å tro på myten om seg selv. Desto vanskeligere blir det å få realiteten midt i fleisen, tenker jeg ...

Hadde jeg vært Carlsen, hadde jeg vurdert å skaffe meg en god mentaltrener. Jeg tror fortsatt Carlsen er verdens beste sjakkspiller. Men er han fortsatt den beste turneringsspilleren? Jeg er ikke like sikker.

Gegga    471

Jeg gjorde visst et litt for godt 1. trekk for Anand i dag. Ganske gøy å få ta det!!

Lite aktivitet her inne både fra meg og andre i denne turneringen, ser jeg.

Jo Bo    157
20 timer siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Litt "forsinket" kommentar til ArticStone sitt spørsmål i forrige tråd:

Jeg har ikke sett noen veldig konkrete uttalelser (og har heller ikke lest veldig mye av det som er skrevet), så å svare på dette blir bare synsing. Men det er jo det man har et diskusjonsforum til, så ... :)

Jeg synes egentlig turneringen startet ganske bra, men at det gikk i nedoverbakke etter partiet mot Aronian. Og da mener jeg ikke i partiet mot Aronian, men etter partiet. Det var ingenting galt med selve tapet, for der leverte Aronian et mesterverk. Men vi har sett før at Carlsen kan bli satt ut av enkeltpartier som ikke går hans vei, og jeg begynner å lure på om det kan være akilleshælen hans. Han har vært konge på sjakkhaugen ganske lenge, og da risikerer man kanskje å begynne å tro på myten om seg selv. Desto vanskeligere blir det å få realiteten midt i fleisen, tenker jeg ...

Hadde jeg vært Carlsen, hadde jeg vurdert å skaffe meg en god mentaltrener. Jeg tror fortsatt Carlsen er verdens beste sjakkspiller. Men er han fortsatt den beste turneringsspilleren? Jeg er ikke like sikker.

Jeg tror svaret vedr. formsvikten er så enkelt at Magnus har fått seg kjæreste og har fått andre ting å tenke på enn sjakken. 9_9

Edited by Jo Bo

Jo Bo    157
2 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

I så fall er det bra å se at de fleste andre i toppen har kjærester/koner uten at det ser ut til å ha svekket sjakkformen deres på sikt. :) 

Ja, men de har hatt disse kjærestene/konene en stund så da har vel alt roet seg for dem..  Så når Magnus romansen har lagt seg litt går det vel bedre sjakklig for ham også får vi håpe.:)

• Like 1

JEB    486
På 16.6.2017 den 22.49, Gegga skrev:

Jeg gjorde visst et litt for godt 1. trekk for Anand i dag. Ganske gøy å få ta det!!

Lite aktivitet her inne både fra meg og andre i denne turneringen, ser jeg.

Og ikke bare fikk du ta første trekk for Anand (du skulle begynt med a3 som jeg nevnte ...), men jammen fikk du spille simultan mot Kramnik også. Begivenhetsrik Norway Chess for Gegga! Takk for hyggelig middag, alltid like koselig å treffes. Synd det bare ble en kort og hektisk tur for min del denne gangen - måtte prioritere litt familiebesøk også.