Sjakkspira 523 Report post Posted June 5, 2017 Magnus vant lynsjakkturneringen og fikk velge sitt startnummer. Han valgte nummer 3 og starter med å spille hvit mot Wesley So. Spillere Magnus Carlsen Wesley So Vladimir Kramnik Fabiano Caruana Maxime Vachier-Lagrave Levon Aronian Viswanathan Anand Hikaru Nakamura Sergey Karjakin Anish Giri Oppsett runde 1 Carlsen – SoNakamura – GiriAronian – CaruanaVachier-Lagrave – AnandKramnik – Karjakin Program Alle rundene starter kl. 16.00 Runde 1: Tirsdag 06.06 Runde 2: Onsdag 07.06 Runde 3: Torsdag 08.06 Runde 4: Lørdag 10.06 Runde 5: Søndag 11.06 Runde 6: Mandag 12.06 Runde 7: Onsdag 14.06 Runde 8: Torsdag 15.06 Runde 9: Fredag 16.06 Regler Tidskontroll: 100 min på 40 trekk, 50 min de neste 20 trekk og deretter 15 min på resten av partiet + 30 sek pr trekk fra trekk nr 61. De spiller 9 runder De følger Sofia regler 1 poeng for seier, 0.5 poeng for remis Hvis delt 1. plass vil det spilles blitz. 2 partier match, med tidskontroll 3 min + 2 sek. Ved fortsatt remis vil det spilles armageddon hvor hvit har 4 min, svart har 3 min og vinner ved remis. Tiebreaks: Sonnenborn Berger poeng Flest seiere Flest seiere med svart Loddtrekning Linker Hjemmesiden Chessbomb Sesse TV2 live Chess24 3 Share this post Link to post Share on other sites
Jørgen Johansen 185 Report post Posted June 6, 2017 Takk for oppsettet Spira! Vet ikke hvor mye jeg hinner å følge med disse dager, men vil gjerne lese forumet i ettertid. Magnus åpner mot den antatt sterkeste motstander og har vel ikke for vane å åpne turnering med de sterkste partiene sine; de kommer gjerne mot slutten. Kampen mot So handler om mye; Ære, rating, prestige, turneringen.... 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted June 6, 2017 Fra i går når Magnus sølte vann utover bordet og brettet før partiet mot Karjakin Share this post Link to post Share on other sites
Øyvind Langsrud 5 Report post Posted June 6, 2017 Ja dette er en viktig 20-poengskamp. Ratingforskjellen øker til 29.4 poeng ved seier og krymper til 9.4 ved tap. Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted June 6, 2017 Italiensk åpning i dag. Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted June 6, 2017 I den varianten som er spilt, ser 8.a4 ut til å være et trekk som har blitt mer populært på toppnivå det siste året. Siden i fjor sommer har Karjakin spilt det tre ganger og Nepomniachtchi to ganger. Også Tomashevshy og Yu er blant dem som har brukt denne varianten det siste året. 8...Be6 er ikke den vanligste måten å spille på for svart, og etter løperbytte og 10.b4 (som var sjakkmotorenes foretrukne trekk) er vi i en helt ny stilling. Stillingen er ganske jevn, men er det noen som står litt bedre, så er det Carlsen (evalueringene ligger på ca 0,3–0,4). Share this post Link to post Share on other sites
Jo Bo 157 Report post Posted June 6, 2017 Da er Sesse oppe Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted June 6, 2017 Her ble det en del avbytter. I et så pass symmetrisk sluttspill kan da selv ikke Carlsen skape noe, eller ...? Share this post Link to post Share on other sites
Jo Bo 157 Report post Posted June 6, 2017 MVL - Anand Remis Share this post Link to post Share on other sites
Øyvind Langsrud 5 Report post Posted June 6, 2017 Sjakk hadde vært morsommere uten patt-regelen som de stadig nevnte på Tv for å forklare at sluttspill var remis. Spillet hadde vært mer logisk og remisandelen lavere. Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted June 6, 2017 Svart mot Caruana i morgen. Share this post Link to post Share on other sites