Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Moscow FIDE Grand Prix 2017 (med Hammer)

Recommended Posts

Gegga    204

18 spillere deltar i Moskva. Det er turnering 2 (av 4) i årets FIDE Grand Prix.

Jon Ludvig deltok i både forrige og denne. Alle spillere skal delta i 3 av 4 turneringer.

Gegga    204

Jon Ludvig har jo startet bra, med 1 tap, 1 seier og 4 remiser.

Men det kan se ut til at han taper i parti nr 6. Mot verdens sterkeste kvinnelige spiller, Yifan Hou.
Det er ikke spilt mer enn 17 trekk enda, så mye kan skje.

Gegga    204

I gårsdagens runde spilte Jon Ludvig med hvit mot Vallejo Pons. På forhånd ville man tenkt at det var god mulighet for å presse for seier i det partiet.

MattOgPatt skriver om denne runden mattogpatt.no.

Jeg synes kanskje Jon Ludvig har en tendens til å "gå litt høyt ut", og rope at "dette burde jeg vunnet".

Det var Twitter-brukere som kommenterte dette, og mente at han enten var arrogant - eller dårlig til å regne.

På pressekonferansen etter pariet, uttrykte han også misnøye om partiet. "Hadde jeg ikke kastet bort tiden min, hadde jeg funnet en fin måte å vinne på", sier Jon Ludvig.

Vallejo Pons er ikke HELT enig, kan man si. Det er heller ikke computerne.
Svaret fra Vallejo Pons viser vel også hva han mener om kommentaren til Jon Ludvig.

Min konklusjon:
Jeg tror det kan være lurt for spillere helt i verdenstoppen å være litt mer "forsiktig" i uttalelsene. Ikke si "jeg sto som en gud", eller "jeg burde vunnet", dersom du ikke her HELT sikker på at du har rett. Dersom computeren aldri er over +0,56 er det kanskje LITT drøyt å si at du rotet det bort. Og motstanderen KAN nok bli litt provosert av en slik uttalelse. Sier computeren derimot +1,5, kan man si at "jeg hadde kanskje en vinst et sted, men jeg fant den ikke. Kanskje Lb2 kunne vært et triks".

Håper andre også følger litt med på turneringen i Moskva. Linker og slikt finner man (som vanlig) hos BergenSjakk.
MattOgPatt har veldig gode rundereferater.

JLH.jpg

JLH2.jpg

• Like 1

Gegga    204

Yifan Hou har nå en fordel på +2,08 , så Hammer kan fort tape i dag, som sagt. (24 trekk spilt)

Gegga    204

Jeg er ikke HELT sikker på hvordan hvit skal vinne dette partiet. Det nytter jo ikke å matte med tårn og hest uten å få kongen med i spill. Dersom sort beholder nok bønder, samt to hester, blir det ikke lett å stikke frem i angrep for hvits konge.

Skal Hammer klare å redde remis? (Og samtidig mene at det aldri var noen mulighet for tap. :-) )

Gegga    204

I trekk 44 spiller Yifan Hou litt upresist, og fordelen er nede i 0,8.
Det kan altså være Hammer redder seg inn.

Giri er den andre spilleren som kan ha en mulighet til å vinne i dag. De to siste partiene ser ut til å være veldig jevne.
Og 10 spillere hadde allerede røkt fredspipe.

Det har generelt vært litt mange remiser i denne turneringen. 

42 minutter siden, Gegga skrev:

Skal Hammer klare å redde remis? (Og samtidig mene at det aldri var noen mulighet for tap. :-) )

Om han hevder det, gir han kritikerne virkelig god grunn til å kalle ham arrogant og dårlig til å evaluere. :)

Nei, etter det materielle tapet som utspant seg i trekk 16–24, var han nok ikke i tvil om at dette kun ville bli en kamp for å overleve.

Men Komodos dybdeevalueringer har ligget jevnt på ca. 0,7–0,8 i mange trekk nå, og Houdini gir omtrent samme tall (ikke bry dere om ChessBomb). Det tyder på at svarts stilling holder.

Gegga    204

Og i det jeg trykket "liker" på din melding, kom det et unøyaktig trekk fra Yifan Hou. 0 i evaluering nå. :-)

Nå tør jeg påstå at det ikke er NOEN muligheter for tap for Jon Ludvig.

Gegga    204

Hammer spilte faktisk det tapende trekket 65 ... f4

Jeg fatter ikke hvorfor. Det endte med tap.

Alle andre partier endte med poengdeling.

Rett og slett en stygg bukk av Hammer, som ble for optimistisk.

Ifølge Matt & Patt: "Jeg hadde en klar remisstilling og trodde Yifan var gal som spilte videre i dette sluttspillet. Det var ingen sjanse for at hun kunne vinne dette, sier en skuffet nordmann på arrangørens sending."

I morgen spiller Hammer hvit mot "the Spider", iblant også kjent som Michael Adams.

Gegga    204

Da er det kanskje ikke rart at Hammer har sett vinster i øst og vest når han nå trodde han skulle slå Hou Yifan?

• Like 1

Nok en rask remis, denne gang etter bare 16 trekk.

Totalt sett ble det en bra turnering for Hammer, og resultatmessig sett var det helt greit med to avsluttende remiser. Han er tross alt lavest rangert i feltet, og 4 av 9 er en solid sluttscore. Likevel må jeg si at jeg lurer på om litt av futten gikk ut av ham etter tapet mot Yifan Hou? Han begynte turneringen langt mer aggressivt enn han avsluttet. Men det er vel ikke helt unaturlig ...