Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Shamkir Chess og FIDE World Senior Team Championship 2017

Recommended Posts

Gegga    471

I dag starter Senior-VM for lag. 

England 1 må vel sies å være favoritter. Der spiller Short på førstebordet, og Nunn på andrebordet! Sistnevnte er en meget interessant person (førstnevnt også, forsåvidt...). Han er av Magnus beskrevet som "for smart til å vinne en VM-tittel". Han har rett og slett for mye annet han holder på med. Han har blant annet en doktorgrad i matematikk. Jeg så han i London i desember 2015, og han virket som en veldig hyggelig kar også.

På det russiske laget deltar Aleksandr Khalifman, som i 1999 vant FIDE-VM-tittelen i sjakk i Las Vegas. (Det var jo i denne perioden man ikke var helt enige, og han blir ikke regnet som en "ordentlig" verdensmester.

Og så spilles det jo også i Shamkir Chess. Der spiller (i tilfeldig rekkefølge) So, Topalov, Kramnik, Mamedyarov, Karjakin, Radjabov, Harikrishna, Adams, Wojtaszek og Eljanov. Nr 2 i verden, So, får merke at det ikke er bare-bare å ha +2820 i rating. Han har nå tapt 14,2 poeng, og er ca 24 poeng bak Magnus. Kramnik er bare 0,1 bak So for øyeblikket.

Håper det er andre enn meg som følger med på disse turneringene, og at det bli litt diskusjon her!

Senior VM resultater.

Shamkir resultater.

• Like 1

Gegga    471

I Shamkir er det spilt 3 runder. Mamedyarov leder med 2,5 poeng, etter at han slo ledende Eljanov i runde 3.
Eljanov startet med 2 av 2, og sto også veldig bra mot Mameydarov, før han rotet det til rett ETTER tidskontrollen. 
Ganske uoversiktelig parti, hvor Eljanov skulle spilt e7 for deretter å promotere til dronning i neste trekk.

Topalov, Adams og Eljanov har 2 poeng, Kramnik 1,5 mens både Karjakin og So (og resten) er nede på kun 1 poeng.

• Like 1

Gegga    471

I går vant Kramnik et flott parti mot Harikrishna. Han ofret tårnet sitt for 3 bønder, og vant til slutt partiet.

Chess.com skriver om dette. Legg merke til at Chess.com nå også skriver på norsk!
Gå inn på linken her, og velg deretter "norsk" ved siden av navnet på forfatteren. Der står det kanskje "Norsk" når dere følger linken jeg har lagt inn. Men dersom dere logger på chess.com på egenhånd, vil det sikkert stå "English". Kult! Det er Tarjei som oversetter der inne. Det er noen språk å velge mellom. Det er jo langt fra sikkert at alle saker kommer på alle språk. :-)

• Like 2

Gegga    471

Karjakin slo Topalov i dagens parti, og de er begge dermed på 50%. Kramnik kan gå opp i delt ledelse (med Mame), men da må han vinne dagens parti. Og det ser på ingen måte ut til å skje. Derimot ser det ut til at So skal påføre Kramnik det første tapet i denne turneringen. Hvis det skjer, vil disse to bytte plass på live-rankingen, og So blir igjen nr 2.

• Like 1

Gegga    471

Både Short og Nunn har startet med 2 vinster i Senior-VM. Begge har hatt relativt enkel motstand. 

Særlig Nunn's seier i første runde virket VELDIG enkel. Jeg kan ikke forstå hva sorts 10. trekk skal være godt for?? Jeg hadde lyst å si at "denne motstanderen hadde jeg slått", men så la jeg merke til at han har 2268 i rating. 

• Like 1

Gegga    471

På Island spilles det jo også sjakk for tiden. Reykjavik Open

Anish Giri ledet etter 9 av runder, og vant i dag mot Erwin L'ami. Dermed vant Giri turneringen med 8,5 av 10 poeng.
Med ratingprestasjon på 2865, og nesten 11 ratingpoeng i lomma, kan Giri si seg fornøyd med besøket på sagaøya!

Hans kone, Sopiko Guramishvili endte på 6 poeng, med rp 2431 og 10,7 ratingpoeng opp.

Johan Sebastian Christiansen vant i siste runde mot Gawain Jones! Dermed fikk han 7 poeng, ratingprestasjon på 2526, og 14,5 ratingpoeng opp.
Det er bra!

Svenskenes nummer 1 Nils Grandelius endte med 7,5 av 10. Han har tjent 17,1 ratingpoeng, og bør nok være godt fornøyd med resultatet. Uten tap, mot sterk motstand, viser han at han er en potensiell +2700-spiller. Nils har kjempet seg inn på topp-100 i verden, og har 2660 i rating for øyeblikket, på en 93. plass. Han er 1 plass over kjente Shirov, som har tapt 32,8 ratingpoeng i det siste, og dermed har rast 43 (!) plasser på listene.

• Like 1

Gegga    471

I Shamkir Chess / Gashimov Memorial er det nå spilt 6 av 9 runder.

Mamedyarov har vunnet 3 partier, og leder med 4,5 av 6. 
Nærmeste utfordrere er Topalov, So og Adams med 3,5. 

Gegga    471

Wesley So står foreløpig ikke bedre i dagens runde i Gashimov.

Tenk hvis han f.eks. skulle ligge 10 poeng bak Magnus når Norway Chess starter. Dersom So da vinner innbyrdes oppgjør, er han plutselig nr 1 i verden!
Så må han naturligvis score like mye poeng som Magnus i de andre partiene for å beholde denne ledelsen.

Det kan bli et spennende Norway Chess i år. :-)

• Like 1