Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Grenke chess classic, siste runde kl. 15.00

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Grenke chess classic varer fra 15. april - 22. april.

Spillere

Magnus Carlsen

Fabiano Caruana

Maxime Vachier-Lagrave

Levon Aronian

Arkadij Naiditsch

Hou Yifan

Matthias Blübaum

Georg Meier

Oppsett runde 7

TNr Player - TNr Player Score
4. Hou, Yifan - 8. Naiditsch, Arkadij  - 
5. Caruana, Fabiano - 3. Aronian, Levon  - 
6. Meier, Georg - 2. Bluebaum, Matthias  - 
7. Carlsen, Magnus - 1. Vachier-Lagrave, Maxime  -

Stillingen før siste runde

1. Aronian 5
2. Carlsen 3.5
3. Caruana 3.5
4. Hou 3
5. Vachier-Lagrave 3
6. Naiditsch 3
7. Meier 1.5
8. Bluebaum 1.5

Spilleplan

15.04 2017 - Runde  1  - 15:00
16.04 2017 - Runde  2  - 15:00
17.04 2017 - Runde  3  - 15:00
             Hviledag
19.04 2017 - Runde  4  - 15:00
20.04 2017 - Runde  5  - 15:00
21.04 2017 - Runde  6  - 15:00
22.04 2017 - Runde  7 (& Playoff )  - 15:00

Regler

Tidskontroll : 100 min / 40 trekk + 50 min / 20 trekk + 15 min / resten av spillet med en 30 sekunders tidsintervall fra 1 trekk

Ingen remistilbud før trekk 40

Tiebreakers: 1. Antall seire, 2. Antall seire med svart, 3. Head-to-head poengsum
Om delt første plass : 2 partier med 10 min + 2 sek per trekk; og deretter hvis nødvendig 2 partier med 5 min + 2 sek per trekk Til slutt et parti med 6 min for hvit og 5 min for sort + 2 sek per trekk (svart vinner ved remis)

Linker

Hjemmesiden

Chess24

Chessbomb

Sesse

• Like 3

JEB    486

Når Magnus ikke kan vinne synes jeg det er hyggelig at Aronian, som har slitt med å vinne turneringer over lang tid, kan ta hjem seieren. Heiet jo på Yifan Hou i tillegg til Magnus, men Aronian er en veldig sympatisk og hyggelig kar. Selv om han er superstjerne i hjemlandet er det ingen nykker - han gjenkjente straks Gegga i London, og slo av en prat flere ganger med oss der (og i Stavanger).

Håper Magnus kan få en fin avslutning i dag og sikre andreplassen! 

• Like 3

Yin    108

Så. Magnus ligger bedre an på både brettet og i tid. Men hvor godt er posisjonen hans? Jeg håper også på en god avslutning, JEB, av en mankefin Magnus idag :) 

Crukis    64

I dag har Magnus kommet godt ut av startgropa ser det ut til? Har nettopp slått på og ser bare at Stockfish på arrangørens hjemmeside gir +0,77

Yin    108

Jepp ... det så bra ut en god stund (Sesse viste +0,91) ... men så tenkte han "lenge" etter svarts 21...dxc5 (ca 15 min?), gjorde sitt 22. trekk ... og vips, fordelen forsvant.

Crukis    64

Fortsatt mange spennende muligheter i stillingen. Artige taktiske temaer med dronningoffer for fribønder som stormer fram. 

• Like 1

Yin    108

Hvis klokkene stemmer, har Aronian 1t 09min igjen .. mens tiden Caruana har igjen er .... 6 minutter!

Aronina har virkelig spilt raskt og solid i denne turneringen :) Vel unt seier!

Gegga    471

Ser at Magnus har hatt visse muligheter til å få en betydelig fordel, ja. Han er ikke 100% giftig i denne turneringen. Det positive er allikevel at han kommer til mulighetene.

Og jeg ser at Aronian ikke bryr seg så mye om at han har vunnet. Eller at han spiller med sort mot Caruana. Neida, han vil vinne denne turneringen med STIL.
Og det ser altså ut som det blir nok en seier, og da kanskje 1,5 poeng foran nærmeste motstander? Imponerende! Leste at han ikke har tatt i et sjakkbrett på 3 måneder, eller noe sånt. Han trenger jo ikke ta på et sjakkbrett for å tenke sjakk, men det virker vel som han var litt lei da?

Han fortalte meg i fjor at han skulle gifte seg nå i år. Så jeg regner med at det er litt andre ting som står i fokus for tiden. Kanskje de tenker på familieforøkelse også. Hvem vet?

Uansett, gratulerer så mye med en fortjent turneringsseier til Aronian! Jeg er enig med Kasparov: Sjakkverden er litt triveligere når Aronian spiller bra!

Edit: Det kan jo også være at Yifan Hou vinner, og da blir seieren "kun" med 1 poeng.

• Like 1

Yin    108
21 minutes ago, Gegga said:

Edit: Det kan jo også være at Yifan Hou vinner, og da blir seieren "kun" med 1 poeng.

Det forutsetter vel at Aronian taper siste parti ... Kan ikke helt se at han taper idag; mannen er i turbomodus!
Ja, sjakkverden er virkelig litt triveligere med en Aronian i godt slag (og vi kan trenge flere som er i det hjørnet, på en mer jevn basis) :)

Gegga    471

Ja, naturligvis. Jeg tenkte at han ledet med 1 poeng. Over 3 spillere. Men det var vel før FORRIGE runde. Nå leder han naturligvis allerede med 1,5 poeng, siden han hadde vunnet allerede før dagens parti. :-)

• Like 1

Yin    108

aha - now it makes sense, Gegga :)

Jupp! Artig at Aronian vil avslutte med stil til tross for at han allerede har vunnet; selv om det er fullt forståelig, kan det bli ganske kjedelig med disse kjappe remisene i siste partier, av turneringsvinner ...

Når det gjelder Magnus, merker jeg at jeg, av gammel vane, håper på en "troll i hatt" manøver av ham (eller "skvise vann ut av stein" som du sier, Erling Svendsen).. men altså; han kan bli nummer 2 i denne turneringen, og det er jaggu ikke noe å kimse av det heller :) 

• Like 1

Gegga    471

Aronian har tenkt i over 33 minutter. Han finner ikke helt hvordan han vinner dette. Te1 var faktisk det første jeg tenkte på. Men jeg hadde jo garantert tapt med begge farger her....

MVL har sett litt bekymret ut. Skal Magnus trylle litt i sluttspillet? :-)

Gegga    471

Nei, 2. plass må være OK. Dersom en annen spiller har nær 3000-performance (vet ikke hva Aronian ligger på i denne, men det bør være GANSKE høyt hvis han vinner i dag), så er det ikke mye å gjøre med det. Og 2. plass er jo fryktelig mye bedre enn disse andre topp-spillerne får når de spiller en litt "dårlig" turnering.

• Like 1

Gegga    471

Det blir nok remis i Magnus sitt parti nå. MVL har funnet et bra forsvar. Aronian har nå tenkt i nærmere 50 minutter ...

Qe1 må vel være ganske "opplagt"? Qa6 og Qa7 er ikke veldig opplagt, slik jeg ser det.

Edit:
Og akkurat da spllte Aronian Qa5 som faktisk var det ANDRE jeg tenkte på. Og det var (ikke overraskende, siden jeg tenkte på det...) ikke så veldig bra. Dermed ser det kanskje ikke ut som han skal vinne i siste runde? Årsaken til at jeg tenkte på Qa5 var for å beskytte Td8+.

Gegga    471

Det er ikke lenge til Aronian må gi dronninga for et tårn i denne stillingen. Man skal ikke se bort fra at han faktisk taper, selv om han leder med et par offiserer akkurat nå. :-)
Summer "poengene", og Aronian leder med 25 mot 18, hvis man regner 10 poeng for dronningen (pleier kanskje å regne 9 for den nå til dags).