Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Grenke chess classic, runde 6 kl. 15.00

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Grenke chess classic varer fra 15. april - 22. april.

Spillere

Magnus Carlsen

Fabiano Caruana

Maxime Vachier-Lagrave

Levon Aronian

Arkadij Naiditsch

Hou Yifan

Matthias Blübaum

Georg Meier

Oppsett runde 6

TNr Player - TNr Player Score
8. Naiditsch, Arkadij - 7. Carlsen, Magnus  - 
1. Vachier-Lagrave, Maxime - 6. Meier, Georg  - 
2. Bluebaum, Matthias - 5. Caruana, Fabiano  - 
3. Aronian, Levon - 4. Hou, Yifan  - 

Stillingen etter runde 5

1. Aronian 4
2. Carlsen 3
2. Caruana 3
2. Hou 3
5. Vachier-Lagrave 2.5
5. Naiditsch 2.5
7. Meier 1
7. Bluebaum 1

Spilleplan

15.04 2017 - Runde  1  - 15:00
16.04 2017 - Runde  2  - 15:00
17.04 2017 - Runde  3  - 15:00
             Hviledag
19.04 2017 - Runde  4  - 15:00
20.04 2017 - Runde  5  - 15:00
21.04 2017 - Runde  6  - 15:00
22.04 2017 - Runde  7 (& Playoff )  - 15:00

Regler

Tidskontroll : 100 min / 40 trekk + 50 min / 20 trekk + 15 min / resten av spillet med en 30 sekunders tidsintervall fra 1 trekk

Ingen remistilbud før trekk 40

Tiebreakers: 1. Antall seire, 2. Antall seire med svart, 3. Head-to-head poengsum
Om delt første plass : 2 partier med 10 min + 2 sek per trekk; og deretter hvis nødvendig 2 partier med 5 min + 2 sek per trekk Til slutt et parti med 6 min for hvit og 5 min for sort + 2 sek per trekk (svart vinner ved remis)

Linker

Hjemmesiden

Chess24

Chessbomb

Sesse

• Like 1

Gegga    471

Flott at du lager tråder, Sjakkspira!

Men jeg savner litt aktivitet her inne. Håper det kommer nye brukere til etter hvert, samt at gode, gamle brukere blir aktive her inne etter hvert. :-)

Jeg skal ikke påstå at det er mer trøkk på VG sitt debattforum, men det er litt for lite her inne.

Finnes det noen (norske) debattforum vi ikke kjenner til? I så tilfelle burde vi fått de inn her. :-)
Det er vel en del nordmenn på chessbomb.com, men der er det også mange nett-troll.

• Like 2

Sjakkspira    523

Ja det er trist at det er så lite aktivitet. Så lite at jeg lurer på om det er vits i å holde forumet i gang noen ganger. Men jeg lever i håpet om at det skal ta seg opp igjen. Flere av de på Chessbomb var jo her inne før tror jeg. Eller før vi flyttet siste gangen.

• Like 3

Yin    108

Ja, jeg savner "gamle-gjengen" og de nye som fant forumet vårt den gangen vi måtte stole på hverandre for å få gode analyser. (Eller, rettere sagt, de som kunne bidra med slikt, og resten av oss som kunne stille spørsmål; gull!). Og humor. Lett å samtale. Jeg husker vi ønsket at det var mer interesse for sjakk blant både folk og nyhetskanaler. Det fikk vi jammen etterhvert, og det er trivelig! Men det kom med en pris; ikke helt sikker på hva, egentlig, bortsett fra at det er veldig sjelden jeg nå ser brett-sjakkmotor-analyser limt inn, med fåfølgende egen-betrakninger og oppfølgende spørsmål... sammen med samtaler om både sjakk og livet generelt.

Jeg lurer ofte på hva som skal til for å få "gjengen" (og nye!!) tilbake i et samlet forum igjen ..  - for jeg nekter å tro at interessen har dabbet av, men at vi nå kanskje tusler rundt på andre/nye sider også for MC sjakk-info; det tar tid; og så kanskje tiden ikke strekker til for "den gode sjakk samtalen" som vi hadde før...?

Edited by Yin
  • Like 2

Sjakkspira    523

Ingen tvil om de forsvant i samme momanget som de begynte å vise sjakk på tv. Det er vel naturlig, men det er rart at de ikke søker hit de turneringene som ikke blir vist på tv synes jeg

Gegga    471

Ja, jeg skjønner også at det er litt lavere aktivitet når ting går på TV. Jeg merker selv at jeg da fort går inn på Twitter, eller følger med på TV-sendingen. 

Men som du sier, Sjakkspira, når det ikke sendes på TV, må det jo være interessant å diskutere litt? Og sosialt å vite at også andre sitter og følger med.
Kona synes f.eks. ikke det er veldig interessant når jeg sier "Sc6 her var vel veldig rart?!". 
Men her inne på forumet har man liksom funnet sine likesinnede. :-)

Offisiell sending mener at "doktor" Aronian står bra. Yifan Hou har brukt mye tid, og kan nok fort gå på en smell igjen. Det hadde på en måte vært OK om Aronian hadde en super-turnering når han først ser ut til å vinne. 7 av 8, f.eks. Aronian er en trivelig fyr som jeg håper holder seg på topp-5 i flere år fremover. :-)

Men jeg er ikke sikker på om jeg ønsker en VM-match mellom MC og Aronian. Jeg tror det kunne blitt veldig skummelt.

• Like 2

Sjakkspira    523

Aronian har alltid vært min favoritt utenom Magnus. Er enig med deg i at en VM match mellom de to ville vært skummel, men jeg tror Magnus ville gått seirende ut. 

• Like 1

Yin    108

Ja,  Aronian har gjerne spilt virkelig gode partier for så å kollapse på "uforklarlig vis" i de siste avgjørende partiene i turneringene. Blir spennende å se om han klarer å holde seg fokusert helt til mål denne gangen. Jeg unner ham ihvertfall det, for han er virkelig (skummelt) god når han spiller slik han gjør nå (og virker som en svært sympatisk kar!). Men jeg tror også Magnus er skarpere over flere partier mot samme motstander (aka VM).

Ja, klart det blir mindre aktivitet her når det er på TV. Hvorfor folk ikke returnerer når det ikke er på TV? Jeg tror det har med at nye vaner har blitt lagt... kan hende det hadde vært annerledes om Origo ikke ble lagt ned, men ikke greit å si egentlig. Men jeg tror noe "nytt" må til for å folk tilbake; noe som ikke finnes like lett på andre vanlige sjakksider ...

Edited by Yin
  • Like 1

Tror nok aktiviteten er litt rammet av den langt bedre generelle tilgjengeligheten til sjakk i andre kanaler, ja.

Og posting av rene computeranalyser er ikke lenger like aktuelt nå som vi har sesse-analysene.

For øvrig er denne turneringen litt vanskelig å følge med på for min del, på grunn av litt krasj med andre ting. Akkurat nå, f.eks., ber kabinpersonalet meg om å slå av mobilen. :)

Yin    108

Ah. Sesse. Selvfølgelig! En positiv faktor! :)  men klart, det endret ting og tang litt.

Nei og nei, Insan! ;) Vel, lytt til Gegga, ha en god flytur, og så får vi håpe det fortsatt er spennende spill som møter deg når du er på igjen, og gode resultater au!

Edited by Yin
  • Like 1

Crukis    64

Føler meg litt truffet av kommentarene på forumet i dag. Jeg har vært langt mindre aktiv her enn på Origo. Men jeg tror ikke det har noe med at vi byttet fra Origo til Mattogpatt. Og sjakkinteressen er ikke mindre enn før, så jeg vet ikke helt hva som er årsaken.

Forumet hadde sin storhetstid under Magnus sin ferd mot verdensmestertittelen. Den manglende dekningen i andre kanaler var en viktig bidragsyter. Det var mye god sjakkanalyse på forumet, inkludert computeranalysene som gikk langt utenpå de som var gratis tilgjengelig på nett. 

Så hva står vi igjen med da? En hyggelig tone og god humor. Interessante diskusjoner. Tips og pekere til relevante ressurser på nettet. Delt glede og frustrasjon... Og så er jeg takknemlig når dere som har dypere sjakkforståelse enn meg bidra med innsikt i pågående partier. En computeranalyse sier langt ifra alt!

• Like 2

Crukis    64

Jeg synes forresten det har vært veldig interessant å se analysene som spillerne gjør i studio etter matchene i Grenke. Det er nok en fordel at kommentatorene ikke bruker datamaskiner til å analysere. Da blir gjennomgangen basert på de kalkulasjonene spillerne (og kommentatorene) har gjort under veis og ikke preget av "the computer showed this opportunity at move 36 - did you consider it?" - hvorpå spillerne blir mer interessert i sjakkmotorenes linjer enn sine egne.

Synes også at Magnus har blitt veldig avslappet og velartikulert. Kanskje det er brillene som gjør susen? Eller kjæresten? (hvordan går det på den siden forresten - noen som sitter på det siste på sladderfronten?)

Sjakkspira    523
4 minutter siden, Crukis skrev:

Og så er jeg takknemlig når dere som har dypere sjakkforståelse enn meg bidra med innsikt i pågående partier. En computeranalyse sier langt ifra alt

Veldig enig, føler at jeg har veldig lite å bidra med på sjakkforståelsen selv. Så er veldig glad når folk skriver litt om hva de mener skjer. 

Enig i at Magnus har blitt flinkere til pressekonferansene. Tror det er mer alder og erfaring enn brillene som gjør det. haha

• Like 1

Gegga    471
2 minutter siden, Crukis skrev:

Kanskje det er brillene som gjør susen? Eller kjæresten? (hvordan går det på den siden forresten - noen som sitter på det siste på sladderfronten?)

Hehe, ja du skal se det gjør susen!

Jeg regner med at kjæresten fort er på besøk i Stavanger, under Norway Chess. Eller? Det kan være søstrene til Magnus, samt pappa Henrik takler et tap bedre? Magnus er jo ikke VELDIG pratsom (rett) etter et tap. Men Giri og Karjakin reiser jo "alltid" med kona (hver sin), og de må jo takle det. Selv om akkurat disse to kjenner godt til sjakk, uavhengig av sin mann. Det er ikke sikkert en "utenforstående" skjønner at man kan bli lite snakkesalig og "sur" etter et tap.

(Forresten, veldig enkelt å sitere her inne! Marker teksten og valget "siter" kommer opp. Ferdig! Meeeeget elegang.)

• Like 1

Crukis    64
1 minutt siden, Gegga skrev:

(Forresten, veldig enkelt å sitere her inne! Marker teksten og valget "siter" kommer opp. Ferdig! Meeeeget elegang.)

Ja - har du sett!  :-)

• Like 2

Gegga    471

Ganske kostelig den videoen som kjøres på chess24.com når Jan viser at en passant ikke fungerer hvis man ikke gjør det med en gang.
"Se f.eks. når jeg gjør et trekk i mellomtiden..."

Og ooops, det funker allikevel. Meeeeget god stemning i studio når computeren godtar en passant ved en feil.

• Like 1

Crukis    64

Ser at både Sesse og Stockfish har a3 som hovedlinje videre nå, men Sb5 ser da bedre ut? Dobbeltbonde for svart... men løper mot springer veier kanskje opp for det

Crukis    64
Akkurat nå, Crukis skrev:

men løper mot springer veier kanskje opp for det

Nei, det er jo springer for springer. Synes det ser bra ut for hvit jeg...

Sjakkspira    523
2 minutter siden, Crukis skrev:

Ser at både Sesse og Stockfish har a3 som hovedlinje videre nå, men Sb5 ser da bedre ut?

Ser ut som  Naiditsch var enig med deg :)

Crukis    64

Trodde kanskje Magnus ville spilt 14 ... Se4 for å bytte av svartfeltsløperne. Nå kan dronninga jages tilbake på brettet. 

Jeg fulgte for øvrig en av topplinjene til Sesse fram til denne stillingen etter 28 trekk (svart i trekket). Denne evaluerer Sesse til <= 0.00 (hva nå det betyr). Men hva er neste trekk her? Ofre dronningen for to lette offiserer?? Det henger på d7, e3 OG g4!

Skjermbilde.PNG

Gegga    471

Wow! Wesley So har tapt et sjakkparti!

Mamedyarov sto veldig bra tidligere i partiet. Men etter 39 trekk var faktisk stillingen helt jevn.
Men så spilte So Qxf3+ i trekk 39. Jeg falt ikke akkurat av stolen da jeg så dette trekket, men det taper i alle varianter. Med forsert matt.

For en blemme!

• Like 2

Crukis    64
4 minutter siden, Gegga skrev:

Wow! Wesley So har tapt et sjakkparti!

Jepp. Mot Mamedyarov i Gashimov Memorial. Kanskje like greit siden So (og Kramnik) puster Magnus i nakken på liveratingen. Magnus trenger en seier eller to nå for ikke å havne på "historisk" lav rating. Han har ikke vært under 2834 siden november 2011, og nå ligger han på 2833,9. 

Gegga    471

Selv om So altså ikke hadde tapt på 67 partier (!!), så hadde han tapt 6,6 ratingpoeng siden forrige listing.
Nå har han tapt 12,3 poeng.

Mamedyarov klatrer opp på 10. plass igjen, mens Giri er på 12. plass. 
Det vil si at det mest sannsynlig ikke blir de 10 høyest ratede spillerne i verden som møtes i Norway Chess.
(Da gjelder jo ratinglisten pr 1. juni ...)