Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Grenke chess classic Lørdag kl. 15.00

Recommended Posts

Sjakkspira    523

I dag starter Grenke chess classic. Turneringen varer fra 15 april - 22 april.

Spillere

Magnus Carlsen

Fabiano Caruana

Maxime Vachier-Lagrave

Levon Aronian

Arkadij Naiditsch

Hou Yifan

Matthias Blübaum

Georg Meier

Oppsett første runde

1.Vachier-Lagrave, Maxime - Naiditsch, Arkadij    
2.Bluebaum, Matthias - Carlsen, Magnus     
3.Aronian, Levon - Meier, Georg     
4.Hou, Yifan - Caruana, Fabiano

Spilleplan

15.04 2017 - Runde  1  - 15:00
16.04 2017 - Runde  2  - 15:00
17.04 2017 - Runde  3  - 15:00
             Hviledag
19.04 2017 - Runde  4  - 15:00
20.04 2017 - Runde  5  - 15:00
21.04 2017 - Runde  6  - 15:00
22.04 2017 - Runde  7 (& Playoff )  - 15:00

Regler

Tidskontroll : 100 min / 40 trekk + 50 min / 20 trekk + 15 min / resten av spillet med en 30 sekunders tidsintervall fra 1 trekk

Ingen remistilbud før trekk 40

Tiebreakers: 1. Antall seire, 2. Antall seire med svart, 3. Head-to-head poengsum
Om delt første plass : 2 partier med 10 min + 2 sek per trekk; og deretter hvis nødvendig 2 partier med 5 min + 2 sek per trekk Til slutt et parti med 6 min for hvit og 5 min for sort + 2 sek per trekk (svart vinner ved remis)

Linker

Hjemmesiden

Chess 24

Chessbomb

Sesse

• Like 2

JEB    486

Fortsatt god påske folkens! Føles som en evighet siden Magnus har spilt turnering. I dag bør han definitivt gå for seier,selv med de sorte brikkene.

• Like 1

Gegga    471

God Påske, ja! Håper å få med meg litt av denne turneringen, og håper på litt aktivitet her inne. :-)

• Like 1

JEB    486

Bluebaum tenker lenge etter Magnus sitt b7-trekk

EDIT: b6

Edited by JEB

JEB    486

Magnus har langt bedre tid enn Bluebaum, som ser ut til å spille seg inn i tidsnød. Og Magnus begynner å få initiativet i følge computerne.

• Like 1

Nå begynner det å rakne for Blübaum.

Edit: ... nja, ikke nødvendigvis etter Carlsens 23...e5. Plutselig jevnet evalueringene seg ut igjen. Men tyskeren har nå under ett minutt igjen, så han skal holde hodet veldig kaldt for å redde dette.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Sjakkspira    523

Magnus spilte e5 veldig raskt. Nå ble det forenkling å lettere for tyskeren å spille. Burde vel ha holdt brikkene på brettet med tanke på klokka til hvit?

Jeg frykter at det går mot remis for Carlsen nå. Det ser ikke veldig inspirert ut det han gjør, dessverre.

Da ser det litt lysere ut for Yifan. Hun får nå evalueringer på ca. +1 mot Caruana (dessverre litt ned, fra +1,5 i forrige trekk). Det kan bli spennende å se om hun finner en vinst eller om Caruana finner de rette forsvarstrekkene.

Gegga    471

Overraskende resultater så langt!

Dette kan ikke Magnus vinne. Men det er tydeligvis nok med remis i dag, når både MVL og Caruana typer!

JEB    486
28 minutter siden, Gegga skrev:

Overraskende resultater så langt!

Dette kan ikke Magnus vinne. Men det er tydeligvis nok med remis i dag, når både MVL og Caruana typer!

Ja, bra resultater mht turneringen for Magnus. Aldri lett å vinne med sort, men jeg er litt skuffet mht at han hadde så klart overtak før e5, Synd han tillot så mye forenkling når han hadde så stort overtak på klokka. Men, selv om jeg er en stor fan av Hou Yifan, tror jeg ikke hun vinner turneringen når Magnus er med. Og tap for MVL og Caruana var glimrende for Magnus.

Siste del av partiet forsvant i tilberedning og påskemiddag for min del - bare tyvtittet litt... Nye sjanser i morgen Magnus!

JEB    486

Fra Matt & Patt:

Carlsen var etter partiet kritisk til egne vurderinger, spesielt 23…e5. I stedet ville 23…dxe4 trolig gitt ham klar fordel.

– Det trekket var fullstendig hjernedødt, sier Carlsen.

• Like 1