Sign in to follow this  
Followers 0
Pål Rongved

Magnus Carlsens opptreden når han taper

2 posts in this topic

Som sjakkentusiast gjennom 50 år, Magnus-fan og aktiv spiller noen av de årene, synes jeg det er helt utrolig at ikke flere i sjakkmiljøet, og særlig Matt & Patt-redaksjonen, engang kommenterer Magnus Carlsens svært dårlige oppførsel ved flere anledninger når han ikke vinner gull. Man kan ikke unnskylde slik oppførsel med "jamen han er jo en vinnerskalle". Er det slik vi vil at våre helter skal oppføre seg? Nei! Oppførselen vitner om at Magnus er voksen som sjakkspiler, men ikke som menneske når han oppfører seg som et bortskjemt barn fordi han taper. MAgnus må unnskylde dette overfor sine konkurrenter og det internajonale sjakkmiljøet. Hilsen Pål

Ja, på det området må Carlsen kunne sies å ha et forbedringspotensial. Jeg merker meg en viss dreining blant de ikke-sjakkspillende vennene mine: Tidligere var utsagnene om ham utelukkende positive, men i det siste har det begynt å komme en del kommentarer om å være en dårlig taper.

Dette er nok litt av baksiden av mediemedaljen: Nå som Carlsen har blitt en "kjendis" får han (og til dels også sjakken) mer oppmerksomhet både på godt og vondt.