Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

Sesse    367

Han så den åpenbart ikke til bunns, for nå har de gått inn i noe som er mye mer komplisert. Du skal ha sykt is i magen for å spille med to tårn, løper og to bønder mot dronning og springer sånn.

Når de først var kommet til 55...Kg8 skal ikke 56.Rc8+ være veldig vanskelig å se. Hvis ikke Giri ofrer noe, blir det tross alt matt i ganske få trekk. Selv vi amatører må få lov til å si at det der var litt sløvt av Carlsen.

Nå håper jeg bare at sløvheten var forbigående, og at Carlsen ikke er i ferd med å bli helt utslitt.

Dette lå an til å bli et veldig, veldig pent parti. Hadde Carlsen sett 56.Rc8+ (matt i tre trekk om man ikke regner med ofre som Giri kunne gjøre for å utsette tapet), tror jeg kanskje dette hadde hatt potensial til å gå inn i samlingen over Carlsens store mesterstykker.

Hvis det hadde vært meg som hadde rotet bort et så flott parti, hadde jeg vært utrolig irritert på meg selv.

• Like 1

ArcticStones    299
21 minutes ago, Inge «Insan» Harkestad said:

Nå er dette teoretisk remis, ifølge analysis.sesse.net sin 7-brikkers tablebase. Men i praksis tror jeg fortsatt dette er mulig (om enn vanskelig) å vinne for hvit.

Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor det skal være umulig for Magnus å rykke frem med bøndene, uten å bli utsatt for evig sjakk.

Yin    108

Jeg synes JL Hammer er både underholdende, og flink til å forklare ting og tang så det er lett å forstå. Frisk pust, og alt det der. Måtte le da jeg så hans svar til flere (på VG), som mente at MC egentlig hadde sett matten, men som bevisst likevel valgte en annen vei: 

"Svar: Er dere splitter pine gærne?! Selvfølgelig så han ikke matten! Da ville han jo spilt den og vunnet partiet."

:D

Må si at dette partiet er svært lærerikt. Koser meg, rett og slett. Og så håper jeg at mennesket MC haler det hele iland tilslutt. *drømmer*

Men er uansett veldig fornøyd med et spennende parti...

Edited by Yin
  • Like 2

Gegga    471

Tc8 var det første jeg så på når jeg klikket meg frem til den stillingen. Ganske utrolig at han ikke fant det trekket!