Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

Sesse    367

dxe5 er et ganske uintuitivt trekk; det slipper garderingen av fribonden og lar Giri få sin egen. Det ser ut som om det kan tvinge fram vinst av offiser, men jeg er slett ikke overbevist om at det resulterende sluttspillet faktisk er vunnet.

JEB    486

Endelig hjemme og får fulgt med. Dette ser jo veldig bra ut - håper Magnus drar i land en seier i dag!

Sesse    367

Hammer påpeker at dxe5 fxe5 svekker forsvaret av den svarte kongen, og det er jo selvsagt sant. Vi får se hva det blir til :-)

• Like 1

Sesse    367

Foreløpig klarer svart _akkurat_ å holde det; alle offiserene brikkene er opptatt med enten forsvar eller motangrep. Men så er spørsmålet hva som skjer når hvits g- og h-bønder begynner å marsjere sammen med kongen; klarer kongen og den ene h-bonden å stå imot?

Sesse    367
3 minutter siden, ArcticStones skrev:

Jeg tror svarts offiserer snart blir overbelastet.

Ja, det er vel derfor kongen skal inn i midten; for å prøve å hjelpe dem. Men jeg tror nok dette er for vanskelig å holde i praktisk spill.

ArcticStones    299
5 minutes ago, Sesse said:

Ja, det er vel derfor kongen skal inn i midten; for å prøve å hjelpe dem. Men jeg tror nok dette er for vanskelig å holde i praktisk spill.

Mener du at det blir vanskelig for svart å holde remis?

JEB    486

Remis So-Eljanov. Bra for Magnus

EDIT: Andreikin-Harikrishna også remis

Edited by JEB
  • Like 1

ArcticStones    299
1 minute ago, Inge «Insan» Harkestad said:

I hate it when I'm right ...

Nå er det fortsatt mulig å vinne dette, men evalueringen sank fra nærmere 7 til 2 komma ettellerannet ...

Jo, greit nok at "evaluering" sank – men er det noen her som har en menneskelig analyse? Jeg prøver å forstå partiet, prøver å forstå de strategiske og taktiske målsetningene til både hvit og svart. Noen som har egne betraktninger?

• Like 1

Sesse    367
Akkurat nå, ArcticStones skrev:

Jo, greit nok at "evaluering" sank – men er det noen her som har en menneskelig analyse? Jeg prøver å forstå partiet, prøver å forstå de strategiske og taktiske målsetningene til både hvit og svart. Noen som har egne betraktninger?

Spørsmålet er vel om Magnus klarer å gafle i seg h-bonden før Giri får e-bonden langt nok fram til at den blir en permanent trussel.

• Like 1

Tja, Giris to bønder er isolerte, mens Carlsen har to sammenhengende bønder. Stillingen er åpen, noe som potensielt kan gjøre løper og to tårn litt bedre enn springer og to tårn. Men Giri har en fribonde. Giris konge er enn så lenge mer aktiv enn Carlsens, men også litt mer utsatt. Alt i alt ... Jeg synes det er vanskelig å se at dette liksom skal være en vinnende fordel.

Sesse    367

Og der gikk Giri seg vill i variantene, og det er matt i 23.

Edit: Om man ser på den faktiske mattvarianten, viser den typisk absurditet ved bruk av sluttspillsbaser. :-) Maskinen prøver å gi bort brikkene sine fortest mulig for å komme ned i en kjent vunnet stilling.

Edited by Sesse