Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

Gegga    471

Etter ca 3 timer 57 min i videoen i offisiell video kommer Magnus inn i studio. Giri står på det tidspunktet ganske bra, så han klarer naturligvis å sikre remis ...

Gegga    471

Markus Ragger har en helt OK turnering så langt. 4 av 4 i B-gruppen. Hyggelig kar, som var i Norway Chess i fjor.

Han var hjelperen til Harikrishna.

• Like 1

Gegga    471

Først nå la jeg merke til at Sopiko Guramishvili (kona til Anish Giri) spiller i B-gruppen. Hun har et halvt poeng på 4 runder.

Hun er ratet 2370, så det er nok ikke veldig overraskende om hun havner sist, og klarer sånn ca 1,5 eller 2 poeng på 14 runder ...

Yin    108

Jeg savner også Sesse!! Blitt vant til å alltid sjekke den siden.

Men spennende å følge med på dagens parti uansett!

Klarer Magnus å finne på noe lurt, mon tro? :)

- og Tari ser jeg spiller med hvit mot Guramishvili; sistemann i B-turneringen.

Håper Tari får til en seier idag; det hadde han fortjent! :)

Edited by Yin
om Tari

Yin    108

Siterer Hammer her, fra VG-siden:

Magnus spiller bondefremstøtet d5, som også er det anbefalte i boken jeg kjøpte om denne åpningen. Personlig synes jeg det virker som en tvilsom idé - jeg er fan av at bøndene kan beskytte hverandre - men nå blir idéen testet på høyeste nivå; et lite kudos til forfatteren.

Blir spennende å se hvor godt dette funker!

• Like 3

Yin    108

Yoohoo; Sesse er på plass! Det er bra :)

EDIT: haha, vi har visst ventet (og ventet?) på Sesse begge to, Sjakkspira!

Edited by Yin
  • Like 1

Yin    108

Jaja. kanskje ikke så overraskende, men jeg hadde håpet på et annet resultat etter bondeofferet; hadde vært gøy om han endelig hadde vunnet over Nepo!

Neste gang :)

Nå følger jeg med på Tari! Han står bedre både i tid og på brettet :)

ArcticStones    299
19 minutes ago, JEB said:

Remis med svart og seier med hvit. Magnus følger opplegget for seier i turneringen!

Er ikke så sikker på at dette er noe trygt opplegg for turneringsseier.

Heldigvis for Magnus ser det ut til at Aronian kanskje slår Eljanov i dag. Da vil de ligge likt. På den annen side, står Wesley So ganske bra i sitt parti. Med vinst rykker han kanskje opp i enslig ledelse.

• Like 1

Erling Svensen    185

Magnus følger en for oss noe uvant og kjedelig oppskrift; Korte remiser med sort, seier med hvit.  Det er vel kalkulert og kanskje lurt i en så lang turnering at man sparer på kreftene, men likevel. Vi er vant til mer pågangsmot fra Magnus.  Hva har skjedd med mannen som skviste vann ut av stein?

Tarjei    103
1 time siden, Erling Svensen skrev:

Magnus følger en for oss noe uvant og kjedelig oppskrift; Korte remiser med sort, seier med hvit.  Det er vel kalkulert og kanskje lurt i en så lang turnering at man sparer på kreftene, men likevel. Vi er vant til mer pågangsmot fra Magnus.  Hva har skjedd med mannen som skviste vann ut av stein?

Jeg synes ikke den konklusjonen kan trekkes etter tre partier med svart. i det første partiet mot So var det tvert i mot hvit som ikke gjorde noe forsøk på å vinne. Da er det lite Magnus kan gjøre.

I dag gjorde han jo forsøk på å vinne ved å ofre bonde før det ebbet ut i et helt likt tårnsluttspill. Det eneste partiet der han kanskje kunne spilt vider, var mot Andreikin, men det var jo ikke noe der som tydet på at han gikk for remis fra starten.

• Like 2

Sjakkspira    523

Interessangt fra Jon Ludvig Hammer

Sitat

I dag spiller Magnus Carlsen svart mot armenske Levon Aronian. Jeg mener Aronian er en av få spillere i verden som er konsekvent farlig mot den norske verdensmesteren. Han er veldig prinsipiell, og vet han er kapabel til å slå Magnus. 

Vi har faktisk et lite jubileum for de to rivalene: Dette er det 50. partiet dem i mellom. Carlsen står med 12 seirer, 6 tap og 31 remiser.

• Like 3