Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

ArcticStones    299

En annen tolkning er dette: Magnus velger en spillbar åpning der han tvinger motstanderen ut av komfortsonen. Så overvelder han motstanderen med valgmuligheter. Motstanderen svir av tid og presset øker. Før eller siden spiller motstanderen trekk som er mindre enn optimale -- og Magnus øker sin fordel inntil den er avgjørende.

Vi ser dette gang på gang på gang.

Magnus spiller sjakk på en helt annen måte enn de fleste av sine konkurrenter.

• Like 1

Sesse    367
27 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Nå skal visst Magnus bytte dronninger. Ikke godt å si hvorfor Sesse synes det er så veldig mye bedre enn andre alternativer.

På en vill gjetning: Magnus' kongestilling er svak om han skal kjøre på med bondebrudd, og dronninger på brettet øker risikoen for evig sjakk dramatisk. Med bare tårnene på brettet står kongen litt friere til å sende bort skjoldet sitt.

• Like 2

Erling Svensen    185
7 minutter siden, Sesse skrev:

På en vill gjetning: Magnus' kongestilling er svak om han skal kjøre på med bondebrudd, og dronninger på brettet øker risikoen for evig sjakk dramatisk. Med bare tårnene på brettet står kongen litt friere til å sende bort skjoldet sitt.

Den gjettingen er vel ikke så vill? Ser fornuftig ut.

Sesse    367
1 minutt siden, Erling Svensen skrev:

Den gjettingen er vel ikke så vill? Ser fornuftig ut.

Det er vanskelig å uttale seg med noen som helst form for autoritet om stormestersjakk når man ligger så langt bak selv :-) Det Magnus og de andre her holder på med, er så vanvittig langt over hodene på de fleste av oss at det er vanskelig å redusere det til enkle setninger sånn. Men klart, det hjelper å ha maskinen å støtte seg på.

Akkurat nå mener a.s.n at Magnus står godt, men i sluttspillstillinger sånn ville jeg ikke lagt alt for mye vekt på +0.64. Magnus vurderer nok ofte de reelle vinstsjansene i forskjellige stillinger her vel så bra som maskinen.

• Like 1

Sesse    367

Wei ser ut til å slite med å holde dette i tidsnøden, ja. Magnus er ekstremt sterk i sluttspillet, og det er vel også fort vekk den delen som krever mest erfaring.

ArcticStones    299
3 minutes ago, Nikolai80 said:

Der ja. En liten unøyaktighet fra Wei, og Sesse melder +1,43 :) 

Og der kom enda én. Nå må Magnus bare finne Sb5.

Edited by ArcticStones

Sesse    367

Sb5 er en komplisert taktisk variant. Tipper han ser på den, og at det er derfor han bruker tid—det er ganske mye å regne på.

• Like 2

Sesse    367

…og han så det. Da er nok dette over ganske snart. Såvidt jeg kan forstå har nå Wei valget mellom å la Magnus få en fribonde i e-linja og å måtte gi bort (minst) kvalitet til en springergaffel. Han kan få fribønder selv, men de har ikke noe dekning og faller ganske fort.

• Like 2

Gegga    471

Ca 3 timer og 10 minutt ut i videoen jeg linke til, er Aronian gjest. Det er ganske gøy å høre hvor mye de husker. "Er det partiet du prater om i boken din?" "Grischuk spiller slik, mens Gelfand gjerne spiller slik. Jeg har spilt det mot den og den spilleren tidligere" osv osv.

Magnus har naturligvis samme hukommelse. Og kjenner sikkert til alle partiene de prater om.

Jeg skjønner hvorfor jeg ikke er høyere ratet. Jeg husker ikke noe fra de 3 hurtigsjakkpartiene jeg spilte i går. Jeg tror man må få dette inn i blodet nokså tidlig. Og at man må ha litt teoretisk kunnskap for å kunne huske alt dette her. Det er ikke mulig å bare HUSKE alt dette, uten å ha noen knagger å henge det på.

• Like 1

Gegga    471
10 minutter siden, Tarjei skrev:

Du tenker på Chess24s Youtube-lenke?

Yes! Jeg søkte på Google ("chess24 live TataSteel" og lignende. Samt på kanalen til Chess24. Men fant den ikke. 
Takker. :-)

Fordelen med offisiell side er jo at de kan få slike lange besøk av f.eks. Aronian.

Tarjei    103
Akkurat nå, Gegga skrev:

Yes! Jeg søkte på Google ("chess24 live TataSteel" og lignende. Samt på kanalen til Chess24. Men fant den ikke. 
Takker. :-)

Det er heller ikke meningen du skal finne den. Den er "ulistet", altså privat fordi de ønsker at folk skal betale. Siden jeg deler den, kan jeg jo i farten oppfordre folk til å skaffe seg et medlemskap.

Gegga    471

Ah, okay. Så man må faktisk ha selve linken, man finner den ikke bare. 

Ja, enig i det er smart å skaffe seg et medlemskap. Men jeg synes det var litt dyrt. Det blir en del penger av "100 kroner her og 100 kroner der" hver måned også. :-)

Tarjei    103
3 minutter siden, Gegga skrev:

Ja, enig i det er smart å skaffe seg et medlemskap. Men jeg synes det var litt dyrt. Det blir en del penger av "100 kroner her og 100 kroner der" hver måned også. :-)

Joda, men det handler vel bare om prioriteringer. 100 kroner i måneden har vel de fleste råd til :)