Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

JEB    486

Magnus med hvit mot Wojtaszek i dag, søndag. Tror ikke han har det minste problem med å motivere seg for den matchen, etter nest siste runde i Lyn-VM! 

• Like 1

Tari ser ut til å ha kommet seg godt ut av åpningen med svart, der han spiller Grünfeld ("Russian system"). Etter 12 trekk ser han ut til å ha eliminert hele hvitfordelen.

(Så får vi inntil videre leve med at Wojtaszek ser ut til å ha gjort det samme mot Carlsen.)

Edited by Inge «Insan» Harkestad

JEB    486

Sesse gir en liten fordel (+0,35) om Magnus slår hesten på e7 med sin hest. Betydelig fordel på klokka også.

Sesse    367

Tari ser ut til å ha feilberegnet noe taktiske komplikasjoner, om jeg skal tro Chessbomb rett. Men Magnus har et lovende angrep på gang, selv om PVen ser ut til å indikere at angrepet på kongefløyen mest av alt eksisterer for å holde svart opptatt så han ikke kan forsvare seg på dronningfløyen.

• Like 1

Gegga    471

Som man ser av partiene, er det ikke lett å bare få seg en solid ledelse etter 20 trekk. Det er liksom slik at man må presse og presse i et mellomspill/sluttspill. Det har nå Magnus begynt med, og Sesse er oppe i + 0,67 etter 29 trekk. Det begynner med andre ord å se litt lovende ut for vår mann.

• Like 1

Gegga    471
2 minutter siden, JEB skrev:

Wojtaszek begynner å få veldig dårlig tid. Dette ser da lovende ut.

Godt poeng! Polakken har ca 5 min. Det er IKKE veldig mye ...

Sesse    367

Jeg kommer alltid til å huske Wojtaszek kun for dette partiet i Tromsø-OL hvor Magnus bare rullet over ham. :-) Det så så utrolig enkelt ut.

Sesse    367

Carlsens stilling ser ikke så knusende ut for meg, men maskinen mener tydeligvis det er +3.37 :-) Stormestersjakk er dype greier.

JEB    486
4 minutter siden, Sesse skrev:

Carlsens stilling ser ikke så knusende ut for meg, men maskinen mener tydeligvis det er +3.37 :-) Stormestersjakk er dype greier.

Jeg stoler blindt på maskinen i dette tilfellet (+2,83 nå) :)

Remis på Tari

Gegga    471

Harikrishna vant mot Adhiban. (Sistnevnte har jeg aldri hørt om tidligere. Han vant kanskje B-gruppen i fjor? Gidder ikke google ...)

JEB    486
4 minutter siden, Gegga skrev:

Harikrishna vant mot Adhiban. (Sistnevnte har jeg aldri hørt om tidligere. Han vant kanskje B-gruppen i fjor? Gidder ikke google ...)

Vant B-gruppen i fjor ja (den var tredelt på poeng).

• Like 1

ArcticStones    299

Jeg fikk bakoversveis da Magnus spillte 7. Sf5. Et forbløffende og dristig valg! 

Men jeg trodde Wortaszek ville velge 9... gxf6. Tror det ville løst problemene for svart. Nå har Magnus fått en meget spillbar stilling som er rikere på taktiske muligheter.

• Like 1