Sesse

Tata Steel Chess 2017

419 posts in this topic

Nå står Wei Yi til klart tap i følge Sesse

Seier til Wojtaszeck. Da ble det andreplass på Magnus!

Magnus Carlsen blir stående alene på 2. plass. So, velfortjent, helt øverst.

Og Tari vant sitt siste parti, med svart, havnet tilslutt på 7. plass, kun 1.5 poeng mindre enn vinneren! 

Stolt av "gutta våre"

EDIT: Haha, JEB, vi skrev visst her samtidig. "Sees" ved neste korsvei! :)

Edited by Yin

Short vant over Caruana, og So er nå nummer 2 på LIve-ratingen

Jeg er igrunnen glad for at Magnus Carlsen nå har Wesley So krypende oppover ratinglista rett bak ham (So har 56 (!) partier på rad uten tap).
.. godt for konkurranseinstinktet hans .. trur eg ;)

So.PNG

Edited by Yin
1 person likes this

Fra Chessbomb:

«its tough to be 2840. You end up +3 in supergm tournament and lose two rating points :D»

2 people like this

Stemmer trekkene på chessbomb for Tari? Overså han dame i slag to trekk på rad?

39 minutter siden, Smudsm skrev:

Stemmer trekkene på chessbomb for Tari? Overså han dame i slag to trekk på rad?

Det stemmer nok det. I trekk 44 og 45, hvis ChessBase sine trekk er rett.  Komodo ser matt i 10 og 12 trekk. Merkelig?

Jeg er "litt" tvilende til at det stemmer.

Man ser jo med en gang om en brikke settes rett i slag. I lynsjakk kan mye rart skje. Man forventer ikke en slik tabbe av motstanderen.
Men jeg har ingen tro på at dette stemmer.

Tror du har rett Gegga. Jeg har også sjekket på Chessgames.com. Partiet er der, men bare fram til 29. trekk. Vi får se om resterende trekk kommer.

Får en viss sympati for dama og hennes argumenter. Det er helt usannsynlig at dette er tilfeldig trekning.

På 3.2.2017 den 12.41, Jørgen Johansen skrev:

Får en viss sympati for dama og hennes argumenter. Det er helt usannsynlig at dette er tilfeldig trekning.

Hvorfor er det usannsynlig? Trekningen av oppsett i seg selv er jo ikke tilfeldig. Det følger klare regler som er beskrevet detaljert i FIDEs lover. Om man kjenner sveitsersystemet så vil man se at det er ingenting rart med oppsettet. Dette er svært lett å kontrollsjekke, noe flere har gjort.

Yifan Hou var den høyest ratede kvinnelige spilleren i turneringen, og med tanke på at kvinnene som deltok var rangert et stykke under henne og siden flere av de hele tiden lå på samme poengsum, så var det relativt stor sjanse for at hun ville møte en ny kvinnelige motstander.

3 people like this

Jeg ser ikke helt hvorfor det skulle jukses om dette. Hvorfor skulle de ønske at Yifan Hou skulle møte kvinner?

Det er andre steder det ville vært mer spennende å jukse. Caruana - Nakamura, Short-Adams og slike møter. Evnt Yifan Hou - Short, slik at Short fikk tape mot nok en jente. Selv om Nigel jo egentlig aldri har sagt noe negativt (meg bekjent) om kvinner som spiller sjakk, er det mange som jubler hver gang Short møter en kvinne. Og taper.

Synes å huske at jeg så en video (fra Gibraltar) hvor flere av toppspillerne ble spurt om hvem de ville møte. Svarene var for det meste: "Nakamura", "Caruana", "Ivanchuk" og slike toppnavn. Mens Short sa noe sånt som "I hope it's someone sexy". Ikke helt politisk korrekt, kan man vel trygt si ...

On 2/8/2017 at 3:57 PM, Gegga said:

[..]

Selv om Nigel jo egentlig aldri har sagt noe negativt (meg bekjent) om kvinner som spiller sjakk, er det mange som jubler hver gang Short møter en kvinne. Og taper.

Synes å huske at jeg så en video (fra Gibraltar) hvor flere av toppspillerne ble spurt om hvem de ville møte. Svarene var for det meste: "Nakamura", "Caruana", "Ivanchuk" og slike toppnavn. Mens Short sa noe sånt som "I hope it's someone sexy". Ikke helt politisk korrekt, kan man vel trygt si ...

Vel .. jeg husker godt da Nigel Short uttalte seg om kvinners hjerner og sjakk. Finnes en del artikler og diskusjonstråder der ute om temaet, men tenkte jeg kunne dele denne:

http://www.telegraph.co.uk/culture/chess/11548840/Nigel-Short-Girls-just-dont-have-the-brains-to-play-chess.html

Ja, det var den diskusjonen jeg tenkte på. Jeg tror Nigel Short er litt misforstått. Han sier at hjernene fungerer forskjellig. Og det mener han er bevist. Så jeg tror egentlig ikke han mener at kvinner ikke har muligheten til å være like flinke som menn i sjakk. Jeg har aldri sett eller hørt han si det.

I artikkelen du viser til, sier han tvert imot:

“Furthermore, I never said women have inferior brains. That is your crude and false attempt to caricature me.”