Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

Yin    108
43 minutes ago, Inge «Insan» Harkestad said:

Carlsen-seier. :)

Yooohoooo! :D

Ja, nå ser liveratingen straks bedre ut: 

2700chess.PNG

• Like 2

Jo Bo    157

Live rating

1    Carlsen      2839.1  −0.9    
2    Caruana     2823.9  −3.1     
3    So               2817.7  +9.7

Egko    9

Har fulgt partiene på Sesse.net og synes det har vært helt supert. Men er det nødvendig med alle disse pilene? Greit med noen få, men noen ganger er det så mange at jeg synes jeg mister oversikten.

Jo Bo    157
2 timer siden, Egko skrev:

Har fulgt partiene på Sesse.net og synes det har vært helt supert. Men er det nødvendig med alle disse pilene? Greit med noen få, men noen ganger er det så mange at jeg synes jeg mister oversikten.

Blir det for mange piler er det bare og oppdatere siden så forsvinner de fleste.

Edited by Jo Bo

Egko    9
13 minutter siden, Jo Bo skrev:

Blir det for mange piler er det bare og oppdatere siden så forsvinner de fleste.

Ok. Takk for tipset.

JEB    486

Hadde vært utrolig gøy om Magnus kunne slå Karjakin, klare omspill og vinne i dag. Det er lov å håpe!

• Like 3

Yin    108
2 minutes ago, JEB said:

Hadde vært utrolig gøy om Magnus kunne slå Karjakin, klare omspill og vinne i dag. Det er lov å håpe!

Vi satser på det, JEB! :)

*krysser alt som krysses kan*

• Like 1

Sjakkspira    523
7 minutter siden, JEB skrev:

Bare So ikke går bort å vinner sitt eget parti og avgjør helt på egen hånd....

Den manøveren med7...h6 og 8...g5 er bare spilt én gang før i Chessbase sin database, og da på klubbnivå (hvit 1685 og svart 1829). Er dette en veldig dyp hjemmeforberedelse av Karjakin, eller klikket det bare for ham?

Det skal dog sies at Komodo og Deep Fritz er uenig med Stockfish på sesse.net: Mens Stockfish evaluerer til ca. +1, mener de andre sjakkmotorene (på litt mindre dybde) at stillingen er relativt jevn. Dette kan bli interessant.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Yin    108
2 minutes ago, Sjakkspira said:

Bare So ikke går bort å vinner sitt eget parti og avgjør helt på egen hånd....

Vi kjører på med alternativ fakta her; så det scenariet later jeg som ikke finnes akkurat nå ... :-p 

• Like 4

Sjakkspira    523
6 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Den manøveren med7...h6 og 8...g5 er bare spilt én gang før i Chessbase sin database, og da på klubbnivå (hvit 1685 og svart 1829). Er dette en veldig dyp hjemmeforberedelse av Karjakin, eller klikket det bare for ham?

Virker egentlig mer som en forberedelse fra Magnus synes jeg. Lover ihvertfall godt. :)

• Like 1

Hvis dette hadde vært en hjemmeforberedelse fra Karjakin, kan jeg likevel forstå at han brukte en del tid (nesten 10 min) på å spille 7...h6; han måtte kanskje sjekke om han husket variantene og "kjenne etter" om det var denne type parti han var innstilt på i dag. Men jeg får det ikke til å stemme med at han til nå har brukt 15 minutter etter den mest naturlige fortsettelsen 11.Qf3. Her burde da Karjakin hatt planen klar hvis dette var forberedt.

PS: Sjakkmotorene mener nå:

Stockfish 201116: +1,02 på dybde 39 (sesse.net)
Houdini 5.0.1: +0,76 på dybde 27
Komodo 10: +0,36 på dybde 34
Komodo 9.2: +0,58 på dybde 25

• Like 1

ArcticStones    299

Giuco Piano, Greco Variation?

Denne varianten så gøy ut (i stedet for b4): 12. Ld5 Lxd5 13. exd5... Den svarte springeren har ingen gode fluktmuligheter, så trolig 13...Sd8. Og deretter 14. Se4!

Edited by ArcticStones

Gegga    471

Hva i alle dager er det Nepo holder på med?? Står til kliss tap etter 9 trekk? Helt tullete at det er mulig.

Så So ser nok ut til å vinne turneringen. Egentlig fortjent.

Imponerende åpning av Magnus, som ser ut til å vinne dette!

Gegga    471

Auda. Dette går feil vei. Magnus har gitt bort hele fordelen, og det er slett ikke sikkert at han vinner. Dermed kan Wesley So vinne et helt poeng foran Magnus.

Meeen, ting kan fremdeles skje. Magnus står fremdeles bedre.