Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

Gegga    471

Det er tydelig at Magnus må Yi Wei for unge, fremadstormende talenter. Kineseren er jo ikke mer enn 17 år, og er nå altså på 2. plass i denne meget sterke turneringen!

Dersom Magnus ikke vinner i dag, er nok sammenlagtseieren ikke innen rekkevidde.

Gegga    471

Aronian er i litt trøbbel mot Wojtaszek. Det er en stund siden Aronian var stabilt nest beste spiller i verden.

Han gifter seg forresten i år, fortalte han meg under Norway Chess i fjor. Vet ikke helt når. Og han kan jo ha endret tidspunktet.

• Like 1

Gegga    471
Akkurat nå, ArcticStones skrev:

Aronian er heldig. Hans kone virker veldig sympatisk – og hun er ytterst behagelig å se på.

Meget trivelig dame. Hun arbeider for regjeringen i Armenia. Meget god utdanning, meget oppegående. Høflig og smilende. Og absolutt behagelig å se på, ja. Og ganske så sporty dame også.

• Like 1

Tarjei    103
6 timer siden, ArcticStones skrev:

Aronian er heldig. Hans kone virker veldig sympatisk – og hun er ytterst behagelig å se på.

De er ikke gift. Usikker på om de noen gang blir det også. Men hun fikk i alle fall legehjelp av svigerfaren min.

Sesse    367

Magnus spiller en forholdsvis vanlig linje i hollandsk som svart. Men den har god hvitprosent for hvit, og Stockfish liker den heller ikke. Så dette vil jeg kalle en litt skjev utgang fra åpningen.

Sesse    367

Jeg tror han bare er «out-of-book», og gjorde en liten feilvurdering av hvor løperen skulle. At han velger hollandsk handler vel om at han prøver å spille mye forskjellig for å overraske motstanderen og unngå teoridueller.

• Like 1

Sesse    367
19 minutter siden, ArcticStones skrev:

Jeg synes Magnus har havnet i en defensiv og dårligere stilling etter dagens åpningsvalg.

Spørsmål: Hva gjør Magnus ved 10. … b5 11. cxb5 cxb5 12. Nxb5... ?

Du vet at du kan spørre a.s.n om alle sånne ting? Linjen etter Nxb5 ser helt fin ut for svart, spør du meg.

Sesse    367
Akkurat nå, ArcticStones skrev:

Hva er a.s.n?

analysis.sesse.net. Bare gå tilbake til den aktuelle posisjonen og gjør trekkene på brettet, så får du ut hva Stockfish har tenkt.

• Like 2

ArcticStones    299
2 minutes ago, Sesse said:

analysis.sesse.net. Bare gå tilbake til den aktuelle posisjonen og gjør trekkene på brettet, så får du ut hva Stockfish har tenkt.

Takker så mye! Jeg var ikke klar over at Sesse var så rik på muligheter!! Fantastisk!

• Like 1

ArcticStones    299

Solid spill fra Eljanov. Ser ut som Magnus sin stilling går fra vondt til verre.

Jeg er redd for at dette kan bli hans verste turnering på lenge. Ble han så til de grader bragt ut av fatning av tabben mot Giri?

Litt generelt - ikke bare i denne turneringen - opplever jeg det som om det har "jevnet seg ut litt" i toppen av sjakkverdenen. Carlsen er ikke like dominerende som han en gang var, og folk har kanskje ikke like stor respekt for ham over brettet som de en gang hadde. Carlsen har vist seg mer menneskelig, og han undervurderer kanskje enkelte av motstanderne litt (?). I alle fall sitter jeg med et inntrykket av at skinnet av uovervinnelighet ikke lenger er like sterkt.

ArcticStones    299

Turneringsvinner Wesley So har visst nå 55 partier uten tap. Imponerende!

Helt enig, Insan. Og jeg synes det lover godt for sjakkens fremtid!

Vi ser imidlertid at Magnus fortsatt har et betydelig forbedringspotensial. Nå står det på vilje og innsats.

Edited by ArcticStones