Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Tata Steel Chess 2017

Recommended Posts

ArcticStones    299

En spennende dag...

Turneringslederen Wesley So har fordelen av å føre de hvite brikkene i dagens parti mot Wojtaszek. Kan hende dette blir nøkkelen som gjør at han kan beholde den lille 0,5-poeng-ledelsen over trekløveret Magnus Carlsen, Pavel Eljanov og Wei Yi.

Jeg tror vi kan trygt si at Magnus må vinne i dag – men Harakrishna blir neppe noen lett nøtt å knekke. Pentala Harakrishna er http://www.2700chess.com/players/harikrishna

• Like 1

Sesse    367

Magnus og Harikrishna har begynt med en firspringeråpning som transponerer over i en slags kjedelig spansklinje. Ikke noe fyrverkeri her umiddelbart.

Gegga    471

Bra av Tari! 

Magnus har kommet godt ut av åpningen, og etter 16 hvite trekk har han 0,2 i fordel iflg Sesse.

Aronian står veldig bra iflg siste Rapport (pun intended ...). Han står til vinst allerede etter 17 trekk, dersom man ønsker å være bombastisk.
Hvis ikke, har han ca +1 på computerne.

• Like 1

Gegga    471

Wojtaszek har det med å gjøre deprimerende trekk. Og dermed (igjen) ødelegge Magnus' mulighet.

Edit:
Wesley So står bra (+1), men han har jo ikke vunnet enda. Det er mye spill igjen på brettet. Vi kan jo alltids håpe.
Men han er jo forbasket stabil for tiden, da! (Selv om han sto til tap mot Rapport i 3. runde etter 32 trekk.)

• Like 1

Gegga    471

Ja, jeg ser ikke helt hvordan Magnus skal vinne dette. Det lukter remis. 

Men Wesley So har ikke økt fordelen, så vi kan jo håpe at han ikke stikker av.
Han vil jo lede med et helt poeng dersom han vinner i dag. (I hvert fall hvis Eljanov og Wei Yi spiller remis.)

Gegga    471

30. Rd3 er eneste trekket som redder hvit nå. Men det ser ganske så opplagt ut. Så vi kan vel ikke håpe på mirakler her...

Gegga    471

Wei Yi står litt bedre mot Eljanov. Han hadde en ganske god fordel (1,5), men spilte litt upresist i trekk 37.
Så nå er det nokså jevnt igjen.

Karjakin står fint, og kan vinne. Da tar han i tilfelle igjen Magnus på 6 poeng.

Wesley So har igjen å spille mot Andreikin (sort), Yi Wei (hvit) og Nepo (sort).
Magnus har igjen Adhiban (hvit), Eljanov (sort) og Karjakin (hvit). 

Det blir ikke enkelt å vinne denne turneringen i år igjen!

Jo Bo    157

LIVE RATING:

1    Carlsen      2837.7  
2    Caruana     2824.0    
3    So               2820.1 

ArcticStones    299

Hviledag igjen? Sukk!

Jeg vet jo at man ikke skal tenke «Hvis bare...»  MEN hvis Magus ikke hadde hatt konsentrasjonsglippen mot Giri, og ikke hadde spillt desperat dårlige trekk mot Rapport (og iallfall tatt remis der, så hadde han ligget på 7,0 / 10. Slik det er nå, er prestasjonsratingen litt under forventning.

På den annen side må vi bare bukke og erkjenne at Wesley So så langt har et kanonresultat, med TPR på nesten 2900. Velfortjent!

Det jeg finner svært oppmuntrende i det hele, er at vi alle ser at Magnus fortsatt har et betydelig forbedringspotensiale. Slik sett er jeg glad for at So, Caruana og andre vil tvinge Magnus til å skjerpe seg ytterligere. Det lover godt for sjakkens fremtid! Partiet mot Anish Giri mener jeg rett og slett var et mesterverk, et av Magnus sine aller beste noensinne – spolert av at han overså matten.

Edited by ArcticStones
  • Like 4

Erling Svensen    185

Jeg fulgte partiet på onsdag på vg.no og der falt det en kommentar; " Txe3 ender i en helt sinnsyk linje, hvor sort har to dronninger mot to tårn + dronning på et tidspunkt, før det byttes ned til dronning mot dronning med bonde over for hvit. Tror linja er tvungen-is "

Hammer bekreftet at det var en mulighet, men desverre så fikk vi jo aldri se den linja. Den var vel på Sesse, men vi ser den ikke der nå. Noen som skjønner hva jeg snakker om og som har den linja?

• Like 1

ArcticStones    299

Etter ti trekk har jeg tro på en ny Magnus-seier i dag!

Edit: Og der ble det remis på Wesley So. Da har Magnus mulighet til å redusere luken!

Edited by ArcticStones
  • Like 1

Sesse    367

Magnus sitter i en stilling med bonde over, men lite harmoniske brikker og etter i utvikling. Skal bli spennende å se om han klarer seier.

Sesse    367
3 timer siden, Erling Svensen skrev:

Hammer bekreftet at det var en mulighet, men desverre så fikk vi jo aldri se den linja. Den var vel på Sesse, men vi ser den ikke der nå. Noen som skjønner hva jeg snakker om og som har den linja?

Det er snakk om 30. … Rxe3. Linjen som ble vist for det på a.s.n er:

"Rxe3":{"depth":"29","move":"Rxe3","pv":["Rxe3","Qxe3","Rc3+","Rf4","d1=Q","bxc3","Qxa4","g3","Qaa7","Qxa7","Qxa7","Bg2","Nh5","Rf1","Nf6","c4","Qc7","Rc3","Qe5","Rb3","Qe2","Rf4","Nh5","Rxf7","Qxc4","Rff3","Nf6","Rb7","Qe6","Ra3","Qe5","Raa7","Nh5"],"score":["cp",53]}

• Like 2

Yin    108

Hmmmm .. ser jeg en anelse "mindre" respekt fra mostandere for tiden; og som dermed spiller bedre mot Magnus enn de kanskje ellers ville ha gjort for bare litt siden? Han har jo hatt flere uventede tap de siste par månedene, som kanskje kan ha påvirket deres pågangsmot ... eller?

Jeg håper han i det minste får remis idag (vel, helst snu dette og vinne)!

Edited by Yin
rydde litt opp i uklare formuleringer .. :p