Sesse

Tata Steel Chess 2017

66 posts in this topic

Tata Steel Chess 2017 er 13.–29. januar. Er det noen som vet om det blir TV-sending i Norge?

(Jeg ser nå at Kaja Snares Twitter-bio sier «Reporter NRK Sport» etter at hun forlot TV 2 og var reporter for Agon i VM, men jeg aner ikke om det betyr noe som helst i så måte.)

3 people like this

Posted (edited)

Turnering i Wijk-aan-Zee (sponset av Tata Steel) har et spennende felt også i år: Carlsen, Aronian, Karjakin, Harikrishna, Gir, Nepomniachtchi, Eljanov, Wojtaszek, Andreikin, Rapport, Wei Yi, Adhiban og (som vanlig) Van Wely. Selve partiene starter visst den 14. januar. Håper på livlig diskusjon her i Forumet! :)

.

Edit: Jeg ser forresten at det er siste dag av Rilton Køpp i dag – men at Hammer’n glimrer ved sitt fravær.

Edited by ArcticStones
1 person likes this

Posted (edited)

Tata Steel er nok den sjakkturneringen jeg liker aller best. Det er flere årsaker til at det er blitt slik, og jeg gleder meg over at en ny utgave står for tur. Jeg holder Magnus som favoritt, og så blir det spennende om Nepo kan hevde seg på ny.

Edited by Nikolai80
3 people like this

TV2 har vel sendt Tata Steel både i 2015 og 2016... men vet ikke om de satser nå når NRK har kuppet sjakken og har all vedens finansielle muskler til å gjøre det.

Hverken NRK eller TV 2 har sjakk satt opp på programmet på lørdag (NRK sender vintersport, TV 2 sender håndball-VM for menn), så jeg tipper det ikke blir sendt. TV 2 har hatt harde runder med nedskjæringer, så jeg er ikke så overrasket over at noe såpass obskurt som sjakk blir kuttet.

På 1/3/2017 den 15.30, Sesse skrev:

Tata Steel Chess 2017 er 13.–29. januar. Er det noen som vet om det blir TV-sending i Norge?

(Jeg ser nå at Kaja Snares Twitter-bio sier «Reporter NRK Sport» etter at hun forlot TV 2 og var reporter for Agon i VM, men jeg aner ikke om det betyr noe som helst i så måte.)

Ja, hun begynte å jobbe i NRK i desember, ifølge Facebook-profilen hennes. (Selv om man sikkert skal være forsiktig med å referere fra privat Facebook-profil, regner jeg med at dette er innafor.)

Da får man følge med på gamlemåten! Via internett. Det kan vel funke det også? Det er mye bra internasjonale sendinger, så jeg er ikke fryktelig bekymret. Dessuten er det årsoppgjør på jobb, så jeg får nok ikke tid til å følge så alt for mye med. :(

4 hours ago, Sesse said:

TV 2 har hatt harde runder med nedskjæringer, så jeg er ikke så overrasket over at noe såpass obskurt som sjakk blir kuttet.

Kanskje de heller burde kutte begivenheter som involverer 22 blærer som jager etter en enslig lærkule?

Edited by ArcticStones

Hmmm .. betyr dette at vi kan håpe på litt mer aktivitet i dette forumet; som i Origo-tider;med flere analyser og slikt? Det hadde vært moro :)

Edited by Yin
2 people like this

9 timer siden, Sesse skrev:

Hverken NRK eller TV 2 har sjakk satt opp på programmet på lørdag (NRK sender vintersport, TV 2 sender håndball-VM for menn), så jeg tipper det ikke blir sendt. TV 2 har hatt harde runder med nedskjæringer, så jeg er ikke så overrasket over at noe såpass obskurt som sjakk blir kuttet.

Man vil aldri se en turnering som Tata Steel Chess eller Norway Chess dekket på NRK. Det er ikke en del av statskanalens profil. NRK holder seg kun til de store mesterskapene som VM - intet annet. Det samme gjelder nok VG. Den eneste aktuelle kanalen er dermed TV 2, men de gikk 260+ millioner i underskudd og fokuserer for tiden på Håndball-VM. 

Dette er vel en turnering Magnus må vel vinne klart, vis han skal øke sin rating til Caruana/Kramnik og selvfølgelig Wesley So..som han møter i den første machen....

Jeg synes det er artig at også Aryan Tari deltar i år, i B-gruppen - eller "Challengers", som det egentlig heter. Der får han prøvd seg mot bl.a. Gawain Jones, Nils Grandelius og Erwin l'Ami.

2 people like this

So-Carlsen i første runde altså. Lukter litt remis med So sitt forsiktige spill, men føler likevel at mye kan skje i partiet. En seier over So med svart hadde vært særdeles velsmakende, og gitt Magnus en fin pluss i rating, samt mer luft ned til andreplassen. 

Gleder meg til partistart! Lykke til Magnus. 

Edited by Nikolai80

På 12.1.2017 den 19.17, Tarjei skrev:

Man vil aldri se en turnering som Tata Steel Chess eller Norway Chess dekket på NRK. Det er ikke en del av statskanalens profil. NRK holder seg kun til de store mesterskapene som VM - intet annet. Det samme gjelder nok VG. Den eneste aktuelle kanalen er dermed TV 2, men de gikk 260+ millioner i underskudd og fokuserer for tiden på Håndball-VM. 

Det er litt synd at NRK og TV 2 blir likere og likere på sportsfronten. Jeg vet ikke om vi trenger to kanaler som begge sender langrenn, alpint og skiskyting om vinteren og fotball om sommeren. (OK, det er litt urettferdig, for NRK sender bl.a. fristil og skøyter, mens TV 2 satser ganske tungt på håndball. Men fortsatt, det var klarere skiller mellom dem før.)

Jeg har satt i gang a.s.n på So–Carlsen nå, men tenkte å gå ut og løpe, så om noe går galt, er jeg ikke der til å fikse det før ganske mye seinere. :-)

Magnus har utlignet etter 13 trekk, spiller raskt og står mer enn et kvarter bedre på klokka. Dette er bra! Kjør på Magnus.

Remis. Bra resultat med sort mot So. Men, rasende festlig var det ikke.....

Tari kjemper litt i motbakke nå, og dette er siste parti igjen i "B-gruppa".

I hovedgruppa vant Eljanov sitt parti.

Aryan Tari klarte remis. Det er bra! Eric Hansen er ratet rundt 2600, så dette er absolutt et godkjent resultat.