Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Hurtig - og lynsjakk VM

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Vi har med 4 nordmenn i VM. Magnus Carlsen, Simen Agdestein, Aryan Tari og Johan-Sebastian Christensen.

Endelig stilling i hurtigsjakk:

1. plass: Vassily Ivanchuk 11 poeng

2. plass: Alexander Grischuk 11 poeng

3. plass: Magnus Carlsen 11 poeng

57. plass: Aryan Tari 7.5 poeng

91. plass: Simen Agdestein 6 poeng

101. plass: Johan - Sebastian Christiansen 8 poeng

Foreløpig stilling i lynsjakk

1. plass: Karjakin 10 poeng

2. plass: Carlsen 10 poeng

3. plass: Dubov 8.5 poeng

67. plass: Tari 5.5 poeng

88. plass: Agdestein 4.5 poeng

95. plass: Christiansen 4.5 poeng

Rundeoppsett

26. desember: Hurtigsjakk 

27. desember: Hurtigsjakk 

28. desember: Hurtigsjakk 

29. desember: Lynsjakk

30. desembder: Lynsjakk

Alle dagene starter klokken 13.00

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

VG direkte

NRK

• Like 4

Egko    9

Sitter og analyserer Christiansen - Agdestein runde 2 i hurtigsjakken. De ble enige om remis pga. feil løper.  Men hvis det er rett at Christiansen siste trekk var 76. Ke4 (som står i notert) så viser det seg at Agdestein har forsert matt i 12 trekk ifølge min computer. Så Simen tok nok en litt for tidlig remis der.

ArcticStones    299

Ja, en flott seier av Magnus. Men også av Aronian – turneringen har en ny leder.

Også Grischuk hadde en praktfull finst i dagens første runde. Ellers mange partier med remis, noe som hjelper Magnus minske luken til teten.

Edit: Og der var endelig Mamedov--Malakhov ferdig!

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299

Magnus har nå kun tre spillere foran seg:

Aronian:  5,5 poeng

Grischuk:  5,0

Korobov:  5,0

...og åtte andre deltakere med samme poengsum (4,5).

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299

Praktfull spill av Ivanchuk! Den sympatiske stormesteren er nesten uslåelig når han er på sitt beste.

Der tipper jeg muligheten til turneringsseier glapp for Magnus.

(Likevel: Bra for Magnus at det ble remis mellom Aronian og Grischuk.)

Edited by ArcticStones
  • Like 1

Gegga    471

Ikke helt flyt så langt. Jeg har fått fulgt alt for lite med til nå. Håper å få med meg en solid sluttspurt fra Magnus!

ArcticStones    299
18 minutes ago, JEB said:

Det var en fokusert Magnus!! Nydelig med en slik seier.

Praktfullt! En herlig Magnus-seier på et avgjørende tidspunkt. Jeg gikk dessverre glipp av seieren mot Jakovenko.

Jeg har nå stor tro på at Magnus vinner hele greia! Ett parti igjen i dag – deretter fem nye partier i morgen. En herlig romjul!

Edited by ArcticStones
  • Like 2

JEB    486

Jippi, supert å miste internett rett før partiet mot Aronian.... Heldigvis kunne jeg følge med på NRK. Bra med remis mot Aronian med svart.

Crukis    64
9 timer siden, Egko skrev:

Sitter og analyserer Christiansen - Agdestein runde 2 i hurtigsjakken. De ble enige om remis pga. feil løper.  Men hvis det er rett at Christiansen siste trekk var 76. Ke4 (som står i notert) så viser det seg at Agdestein har forsert matt i 12 trekk ifølge min computer. Så Simen tok nok en litt for tidlig remis der.

Kan se for meg at de satte kongen hans på e4 for å indikere remis, og så ble det registrert av automatikken som et trekk. Har forstått det slik at kongene settes i midten av brettet på litt ulike måter for indikere resultatet av partiet.

Konger på e4 og d5 indikerer seier for hvit
Konger på d4 og e5 indikerer seier for svart
Konger på e4 og e5 indikerer remis?

• Like 2

JEB    486

I følge Sesse gikk det fra vunnet stilling litt før trekk 18 til klart tapt etter 18. Ng5. Dette var bare trist.

Egko    9
15 timer siden, Crukis skrev:

Kan se for meg at de satte kongen hans på e4 for å indikere remis, og så ble det registrert av automatikken som et trekk. Har forstått det slik at kongene settes i midten av brettet på litt ulike måter for indikere resultatet av partiet.

Konger på e4 og d5 indikerer seier for hvit
Konger på d4 og e5 indikerer seier for svart
Konger på e4 og e5 indikerer remis?

Ok. Takk for svar. Greit å vite.

Gegga    471

Ja, Magnus sto veldig bra allerede etter 10-12 trekk. Korobov var veldig nær på å gi opp etter 12 trekk!!

Men så trodde Magnus at han hadde matt i h-linjen. Dessverre overså han Lxg2, som dekker h3-feltet. Magnus kommer ikke dit med dronningen, og da er det bare kliss tap. Men nå spilles det jo litt ujevnt i toppen også, så dersom Magnus skulle vinne de 4 siste, er det kanskje nok. Magnus kan jo være 1 poeng bak Nepo etter 7. runde. I så tilfelle trenger han "kun" slå Nepo, og være à poeng med han. Og med bedre kvalitet, vil Magnus gå forbi (slik det ser ut foreløpig, men det endrer seg jo fort ...)

Jeg har allikevel ikke HELT troen på at Magnus klarer 4 på rad. Og det er heller ikke sikkert at dette holder, selv om det naturligvis kan være nok.

• Like 1