Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

London Chess Classic 2016

Recommended Posts

Er det noen som har tenkt å følge med på den åttende utgaven av London Chess Classic?

Turneringen spilles i London 9.–18. desember. Åtte av de ti beste spillerne i verden deltar; kun Carlsen og Karjakin står (av naturlige årsaker) over. I tillegg deltar Topalov og hjemmehåpet Adams.

Deltakere
Fabiano Caruana            2823
Vladimir Kramnik             2809
Maxime Vachier-Lagrave  2804
Wesley So                     2794
Levon Aronian                2785
Viswanathan Anand        2779
Hikaru Nakamura            2779
Anish Giri                      2771
Veselin Topalov              2760
Michael Adams               2748

Spilleplan
Alle møter alle ("Round Robin") sånn at det totalt spilles ni runder.
I ukedagene starter rundene kl. 17 norsk tid (kl. 16 London-tid), mens rundene starter kl. 15 norsk tid (kl. 14 London-tid) på lørdager og søndager.

Det legges opp til langt mindre hvile i London enn i New York (for sjakkspillerne, altså): De må spille fem dager på rad, fredag 9.–tirsdag 13. desember, før de får turneringens eneste hviledag onsdag 14. desember. Deretter avsluttes turneringen med fire strake partier torsdag 15.–søndag 19. desember.

Eventuelt omspill gjøres unna samme dag som sisterunden, altså søndag 19. desember.

Rundeoppsett og resultater
Rundeoppsett og resultater per runde finnes på turneringens nettsider.

Sammenlagtresultat finnes her (med foreløpig ratingprestasjon, TPR).

Regler
Tidskontroll: Spillerne har 2 timer på 40 trekk og deretter 1 time på resten av partiet. Fra trekk 41 spilles det med med en tilleggstid på 30 sekunder per trekk.

Tiebreaks: Hvis to eller tre spillere får like mange poeng, blir det omspill med to partier hurtigsjakk (10 min + 5 s per trekk), eventuelt etterfulgt av to partier lynsjakk (5 min + 2 s). Hvis det fortsatt står likt, spilles et Armageddon-parti der hvit har 6 min, svart har 4 min og begge får 2 s tilleggstid fra trekk 61.

Se her for hovedreglene og her for mer detaljerte tie-break-regler.

London Chess Classic inngår for øvrig i Grand Chess Tour (GCT). Se her for stillingen sammenlagt (litt nede på siden) og her for GCTs regler.

Direkteoverføring av partiene
Grand Chess Tour live-overføring
Chess24
ChessBomb
ChessDom 

Se også London Chess Classic 2016 hjemmeside

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 2

Det ble tre avgjorte partier i runde 1:

Levon Aronian

1-0

Michael Adams 

Hikaru Nakamura

0-1

Wesley So

Maxime Vachier-Lagrave

½-½

Anish Giri

Fabiano Caruana

½-½

Viswanathan Anand

Vladimir Kramnik

1-0

Veselin Topalov

Noen ville sikkert ha vært fristet til å gjøre et poeng av at Giri spilte i det ene remispartiet og Anand i det andre – men det skal jeg la være å gjøre. ;)

• Like 2

Gegga    471

Ja, jeg har tenkt å følge med! I kveld var jeg opptatt med julebord. Kona ble syk i går kveld, og dermed måtte jeg alene tilberede pinnekjøtt og tilbehør til 14 personer. Samt rydde og vaske huset. Det var en strek i regningen, kan man si. Meeen, det gikk ganske bra, og gjestene har nå kommet seg hjem.

Dermed får jeg sett litt på partiene. Meget rar feil fra Adams mot Aronian. Til og med jeg så jo at kongen skulle til a7, ikke a8. Den må jo beskytte hesten, siden hest og tårn kan trues samtidig. Meget rar feil på dette nivået?? Eller trodde han at han hadde et matt-angrep etter at han mistet tårnet på d8?

Kramnik vant jo et meget kort parti mot Topalov. Tenker det smaker ganske så godt. Kramnik sto jo fryktelig bra allerede før det var spilt 20 trekk. Veldig interessant parti. Og overraskende at det er mulig å få så stor fordel - så raskt - mot en så god spiller som Topalov.

Nakamura er nr 9 i verden. Og altså 3. beste amerikaner. So ble for sterk i dagens ville parti. Allerede i trekk 13 ser det ut til at Nakamura spiller et fryktelig dårlig trekk.

Meget lovende start i London! Gøy med 3 avgjorte partier. Jeg tror Aronian og Kramnik blir de sterkeste spillerne, og jeg tror at Giri og Anand spiller remis i alle partiene ...

• Like 3

Crukis    64

Spent på om Caruana finner vinnersporet og knapper ytterligere innpå Magnus på live-ratingen. 

Selvsagt ikke så rart at Magnus ikke er med i London så tett på VM-matchen, men jeg savner likevel den tradisjonelle førjulestemningen forbundet med å følge Magnus i London Chess rett før jul. Han har hatt en del veldig gode prestasjoner der. Men nå skal han vel forberede seg til VM i hurtig- og lynsjakk i mellomjula.

Enig i at første runde i London lover bra for fortsettelsen :)

• Like 1

Gegga    471

3 avgjorte partier i dag igjen. Og igjen satt Adams og Topalov på feil side av brettet. Topalov spilte jo egentlig veldig lenge et meget bra parti. Det var ganske så mye som skjedde i dette partiet!

Wesley So klatret forbi 2800-grensen, da han gikk opp på 2 av 2. Sterkt! Det virker vel som han kommer til å vinne Grand Chess Tour. Siden Caruana vant, ble det litt kortere vei opp til Magnus. Men jeg har ingen tro på at Caruana passerer Magnus med det første.

Komplette resultater runde 2:

Vladimir Kramnik

½-½

Levon Aronian

Veselin Topalov

0-1

Fabiano Caruana

Viswanathan Anand

1-0

Maxime Vachier-Lagrave

Anish Giri

½-½

Hikaru Nakamura

Wesley So

0-1

Michael Adams

Giri er den eneste som har spilt remis i begge de to første partiene.

Etter to en halv times spill i runde 3 har Aronian fått opp en god stilling mot So, mens Topalov har kommet godt i gang mot MVL. Giri ser ut til å spille remis mot Adams, noe som i så fall gir engelskmannen det første halvpoenget hans i turneringen.

I dag ble det fire remiser. Kun Nakamura sikret seg et helpoeng, mot Anand:

Levon Aronian

½-½

Wesley So

Michael Adams

½-½

Anish Giri

Hikaru Nakamura

1-0

Viswanathan Anand

Maxime Vachier-Lagrave

½-½

Veselin Topalov

Fabiano Caruana

½-½

Vladimir Kramnik

Resultatene gir imidlertid ikke et helt korrekt bilde, for det var hard kjemping i flere partier. Spesielt Topalov burde nok ha vunnet i dag.

So leder fortsatt med 2,5 av 3 mulige poeng, men Caruana, Aronian og Kramnik ligger bare et halvpoeng bak. Nakamura, Anand og Giri med 50 % score skal heller ikke avskrives.

Gegga    471

Nakamura tapte på sin bursdag (fredag). I dag var det derimot hans tur til å ikke gi en bursdagspresang til Anand, som altså ble den andre som tapte på sin bursdag. Finnes det en statistikk som viser om de 20 beste i verden gjør det betydelig dårligere på egen bursdag?

Topalov har jo hatt et par muligheter til å vinne nå. Og det er jo litt uheldig at han kun har 0,5 av 3 mulige poeng.

Gegga    471

Etter gårsdagens vinst mot Anand, har Nakamura nå vunnet 8 og tapt 2 mot Anand. 13 remiser.

Magnus har til sammenligning vunnet 10, tapt 8 og spilt 38 remiser mot Anand.
De har naturligvis et par VM-matcher som trekker opp antall remiser og antall partier.

Resultater i fjerde runde:

Fabiano Caruana

½-½

Levon Aronian

Vladimir Kramnik

½-½

Maxime Vachier-Lagrave

Veselin Topalov

0-1

Hikaru Nakamura

Viswanathan Anand

½-½

Michael Adams

Anish Giri

½-½

Wesley So

Dette begynner virkelig å se stygt ut for Topalov.

Gegga    471

Topalov tapte også i 5. runde. Han har dermed tapt 4 (FIRE!!) partier. Også i dagens runde ser det ut som om partiet Topalov spiller er det eneste som blir avgjort.

Nakamura presser litt mot Kramnik, men jeg ser ikke helt hvordan han skal komme noen vei der.

Med dagens seier for Adams, går han opp til 2 poeng, som er det samme som MVL.
I ledelsen er ingenting endret. Dersom da ikke Nakamura skulle klare å få til noe, da.

Topalov er nå på 20. plass på live-rankingen, rett foran Grischuk.

Gegga    471

Jeg hadde vært litt nervøs i det sluttspillet her, dersom jeg var sort. Så spørs det om Kramnik finner de riktige trekkene, da!
Det kan vel være mulig å vinne dette for Nakamura?

Edit: Men det ble en vaskeekte patt. Kramnik hadde god kontroll på sluttspillet. Dermed ble det altså remis i 4 partier for 3. runde på rad.
Det begynte jo så lovende med 3 avgjorte partier i de 2 første rundene.

I morgen er det hviledag. I dag gikk det altså slik:

Levon Aronian

½-½

Anish Giri

Wesley So

½-½

Viswanathan Anand

Michael Adams

1-0

Veselin Topalov

Hikaru Nakamura

½-½

Vladimir Kramnik

Maxime Vachier-Lagrave

½-½

Fabiano Caruana

Resultat etter 5 av 9 runder:

1. So (3,5 poeng)
2.5. Aronian, Kramnik, Caruana, Nakamura (3 poeng)
6.–7. Giri, Anand (2,5 poeng)
8.–9. Vachier-Lagrave, Adams (2 poeng)
10. Topalov (0,5 poeng)

• Like 1

JEB    486

Edited by JEB
Vel, den siste var ikke fra London, men passet bra sammen med den forrige
  • Like 1

Gegga    471

Fant akkurat den videoen jeg også, og tenkte å dele. :-)

Ganske tydelig at det så litt skummelt ut, ja. Og at Nakamura var ganske sikker på at han skulle vinne dette.

ArcticStones    299
On 12/10/2016 at 0:11 PM, Crukis said:

Selvsagt ikke så rart at Magnus ikke er med i London så tett på VM-matchen... Men nå skal han vel forberede seg til VM i hurtig- og lynsjakk i mellomjula.

When is the Rapid and Blitz Championship being played in the Space Wheel (Romjula)?

Skarpt spill i Caruana–Nakamura i dag: Caruana har ofret dronning for to springere i en Najdorf-variant (siciliansk). Sjakkmotorene er ikke helt enig med seg selv og hverandre hvordan dette skal evalueres, men det kan se ut som om Caruana har god kompensasjon for offeret.

Edit: 15...b4 har (så vidt jeg kan se) aldri vært spilt før, men fortsettelsen helt frem til 21.Nf5 ser faktisk ut til å være en hjemmeforberedelse fra begge, for ingen av dem har brukt mer enn to minutter per trekk. Men 21.Nf5 må ha overrasket Nakamura, for nå har han tenkt i over 30 minutter på fortsettelsen. Kan vi forvente en ny video av ansiktsuttrykkene hans etter dagens parti? ;)

• Like 1

Oi sann, etter 35 minutters tenkepause spilte Nakamura feil (det blodrøde 21...Rb8). Hvis Caruana ser de taktiske variantene til bunns, så vinner han dette.

Edit: Nei, etter 23.Rxd6 (i stedet for å ta med springeren) kan dette ennå gå begge veier. Evalueringene ligger på +1 på ganske høy dybde, men det ser ut som om begge har rikelig med praktiske utfordringer å bryne seg på. Artig parti!

• Like 1

Caruana vant til slutt, og det gjorde også So og MVL. De samlede resultatene ble:

M. Vachier-Lagrave

1-0

Levon Aronian

Fabiano Caruana

1-0

Hikaru Nakamura

Vladimir Kramnik

½-½

Michael Adams

Veselin Topalov

0-1

Wesley So

Viswanathan Anand

½-½

Anish Giri

Giri sikret seg altså sin sjette remis av seks mulige.

GiriJokes3.jpg

• Like 2