Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, Tie-Breaks

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

Etter langsjakken er stillingen fortsatt lik, og spillerene skal nå spille 4 partier med hurtigsjakk. Om de fortsatt står likt, spiller de 5x2 partier lynsjakk og tilslutt armageddon.

Magnus trakk svart i første runde.

Foreløpig stilling etter runde 12

Carlsen: 6

Karjakin: 6

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.
  • Ved fortsatt poenglikhet etter 4 partier hurtigsjakk spiller de 5x2 partier lynsjakk.
  • Tidskontroll lynsjakk er 5 minutter til hver spiller + 3 sek tillegg pr. trekk
  • Ved fortsatt poenglikget etter lynsjakk spilles 1 parti armageddon, 
  • Tidskontroll armageddon: Hvit 5 min - sort 4 min + 3 sek pr.trekk (etter trekk 60) Sort vinner ved remis.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 4

ArcticStones    299
9 hours ago, Sjakkspira said:

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

Jo, men videodekningen er utilgjengelig for de av oss som er i utlandet. 

Edited by ArcticStones

Sjakkspira    523
23 minutter siden, ArcticStones skrev:

Jo, men videodekningen er utilgjengelig for de av oss som er i utlandet. 

Vel, jeg er i utlandet og jeg ser på. Bruk vpn.

Sjakkspira    523
1 minutt siden, ArcticStones skrev:

Ok, jeg får prøve å finne ut av det. Har aldri brukt VPN og aner ikke hvordan det gjøres.

Jeg bruker Hide my ass  den koster noen kroner i mnd, men jeg er veldig fornøyd. Veldig enkelt. Bare spør om du lurer på noe så skal jeg prøve å svare.

• Like 1

Smudsm    4

Hvis det står 2-2 etter hurtigsjakk (det skal uansett spilles 4 partier) skal det spiller lyn.

Skal det da uansett spiller 10 lynpartier, eller kan det kåres en vinner etter 2 av dem?

Edit: Klokken 20 I kveld også? Og når starter parti 2-3-4 (hurtig)? Er det satt tidspunkt eller feks 15 min etter forrige?

Noen som helt sikkert fryder seg over at det ble omspill er (norsk) media. Flere saker og enda større interesse. Spent på seertallene fra kvelden.

Jeg kunne nok klart å google meg frem til svarene, men sitter offshore på Valhall og skal snart kjøre noe utstyr I en brønn, og må derfor (desverre) prioritere operasjonen. Takker for svar eller linker til svar!

Edited by Smudsm
  • Like 1

Tal    1
6 minutter siden, Smudsm skrev:

Hvis det står 2-2 etter hurtigsjakk (det skal uansett spilles 4 partier) skal det spiller lyn.

Skal det da uansett spiller 10 lynpartier, eller kan det kåres en vinner etter 2 av dem?

Har vi en som leder etter 2 lynpartier så har vi en verdensmester.

Edited by Tal
  • Like 1

Ja, Tal har helt rett: Ifølge reglene punkt 3.7.2 etterfølges hurtigsjakken av "a match of 2 games" med tidskontroll 5+3. Kun ved lik score i de to partiene spilles det en ny "match of 2 games", og kun hvis det spilles fem slike lynmatcher uten vinner, blir det et Armageddon-parti.

Edit:

18 minutter siden, Smudsm skrev:

Edit: Klokken 20 I kveld også? Og når starter parti 2-3-4 (hurtig)? Er det satt tidspunkt eller feks 15 min etter forrige?

Ja, det begynner kl. 20 (2 pm New-York-tid) i kveld også.

Ifølge reglene (3.7.4) skal det være 10 minutters pause mellom hvert parti med mindre hoveddommeren bestemmer noe annet.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Sjakkspira    523
28 minutter siden, Smudsm skrev:

Edit: Klokken 20 I kveld også?

Så lenge jeg ikke har satt opp nytt tidspunkt i overskriften er det samme tid som før. :)

Det står også i selve innlegget når partiene starter.

ArcticStones    299
16 hours ago, Sjakkspira said:

Jeg bruker Hide my ass  den koster noen kroner i mnd, men jeg er veldig fornøyd. Veldig enkelt. Bare spør om du lurer på noe så skal jeg prøve å svare.

@Sjakkspira – Takker så mye for tipset! Ser ut til at det blir for omstendelig og kostbart for meg å abonnere på VPN-tjenester bare for å få noen glimt av spillerne. Tror ikke jeg ser behov for VPN utover dette.

Jeg får visst nøye meg med hyggelige utvekslinger her på Matt&Patt, :) evalueringene fra Sesse, livedekningen på ChessBomb, og eventuelle intervjuer og andre videoklipp som legges ut på YouTube i ettertid.

• Like 1

Erling Svensen    185

Jeg tror jeg har fulgt Magnus sammen med folk her inne i en 10-12 år nå.  Begynner å bli en stund altså. Og, jeg har aldri vært så optimistisk foran et viktig parti som jeg er i kveld.  Magnus er selvsikker og har all grunn til å være det. Han har vært verdensener i langsjakk i en lang stund, men i hurtigsjakk har seirene ofte vært enda mer overbevisende.  Tror ikke Magnus noen gang har tapt en tie break, har han?  Så jeg er temmelig sikker på det er over i løpet av de 4 første partiene, kanskje allerede etter 3. 

• Like 3

Crukis    64

@Sesse: Klarer du å henge med i svingene i kveld da? Hurtigsjakk er kanskje mulig, men lynsjakk blir vel verre. Forstår det slik at du (og dine våpendragere) må legge inn trekkene manuelt...?

Crukis    64
6 minutter siden, Jørgen Johansen skrev:

Karjakin bruker tid. :D

Ja, det var da voldsomt. Har han ikke fått med seg at det er HURTIGsjakk i kveld?

Vel, han spiller i alle fall på samme måte som i langsjakken: Trygge trekk og med større fokus på å unngå tabber enn å gå for angrep i tide og utide. 

Crukis    64

Hvis jeg var Magnus nå ville jeg spille relativt forsiktig og utnytte tidsfordelen. Med lite avbytter og avventende spill vil jo Karjakin komme i tidsnød mens vi ennå er i midtspillet.

Crukis    64

Magnus leter nok etter mulighet for å sette Karjakin på en prøve eller to, men det skal være vanskelig slik stillingen er nå. Alt for symmetrisk og uten spesielle svakheter i stillingen.