Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 12, Carlsen vs Karjakin

Recommended Posts

Kan Magnus ha en baktanke om at hurtigsjakk skal få et oppsving? Vil ikke hurtigsjakk være den perfekte TV-idretten? Å følge med på langsjakk i 7 timer kan være litt voldsomt – særlig når det ofte ender remis. Lynsjakk går for fort til at det er mulig å følge med på enkelttrekk. Hurtigsjakk må da være perfekt. Da blir sjakk en idrett i samme kategori som langrenn og fotball.

spro    4

Hei,

Har fulgt origo et par år men ikke turt å si hei ;)
Vært veldig interessant å lese folks analyse her inne mens jeg har fulgt Magnus sine partier. Tusen takk til alle som har bidratt til min økte interesse for sjakk.

Følte jeg ville bare legge inn min lille teori (og frykt).
Med Karjakins "manglende" åpninger har jeg en frykt for at han og hans team har øvd på nettopp Rapid (omspill), vel viten om at Magnus har er mye bedre her. Ser man på at Karajakin er meget god i forsvar, er det vel ikke usannsynlig at de har spart spesial prepp til nettopp denne delen og håpet at han klarte seg til denne biten (eller allerede seier). Håper inderling ikke Magnus blir tatt på sengen nå...

Har vært redd for dette siden man begynte å snakke om å fyre teamet til Karjakin for manglende gode åpninger...

Edited by spro
  • Like 2

8 minutes ago, spro said:

Har fulgt origo et par år men ikke turt å si hei ;)
Vært veldig interessant å lese folks analyse her inne mens jeg har fulgt Magnus sine partier. Tusen takk til alle som har bidratt til min økte interesse for sjakk.

Velkommen spro!

Jeg tror din teori er for langsøkt, men jeg kan tenke meg at Magnus har spilt mange raske partier med Peter Heine og med andre i teamet (via nettet) et par døgn nå. La oss håpe på et fyrverkeri som lar Magnus vinne etter fire partier onsdag!

Har det noen gang skjedd at et VM parti har blitt avgjort der den ene spilleren har mer tid igjen enn det han begynte med?
 Iflg ChessBomb hade Magnus 1 time 44 minutter og 49 sekunder igjen på klokka da de tok hverandre i handa.

Ser at mange ble sure og kritikk som hagler. Skjønner det. Om Magnus skulle tape onsdag så kommer slikt til å huskes; vinner han er det raskt glemt.

Edited by Jørgen Johansen

Sjakkfantomet:

Jeg håpet på det, men jeg våget ikke helt å tro på det. At Magnus Carlsen skulle begå en taktisk genistrek i det siste partiet i VM-matchen og dermed snyte tilskuerne for all spenning. Å rett og slett drepe partiet til remis, uten engang å prøve å skade et hårstrå på Karjakins hode! Vise at han har full kontroll på det som skjer - vise nese til Karjakin - og styre matchen rett over i 4 partier med hurtigsjakk! Hvorfor skulle Magnus gjøre alt dette? Fordi han kunne det uten å ta den miste risiko. Da ender han nemlig opp i et lende som tross alt er mye bedre enn et eneste parti der alt kan skje. Magnus har nå fått et omspill der han ikke har kniven på strupen i samme grad som før, og det kler Magnus. Det kler også de matematiske sjansene han har i denne matchen, som baserer seg på hvem som er den sterkeste sjakkspilleren, og ikke hvem som har den sterkeste psyken alene.

mer her: http://sjakkfantomet.blogg.no/

• Like 2