Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 12, Carlsen vs Karjakin

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

I runde 12 spiller Magnus med de hvite brikkene.

Foreløpig stilling etter runde 11

Carlsen: 5.5

Karjakin: 5.5

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.
  • Ved fortsatt poenglikhet etter 4 partier hurtigsjakk spiller de 5x2 partier lynsjakk.
  • Tidskontroll lynsjakk er 5 minutter til hver spiller + 3 sek tillegg pr. trekk
  • Ved fortsatt poenglikget etter lynsjakk spilles 1 parti armageddon, 
  • Tidskontroll armageddon: Hvit 5 min - sort 4 min + 3 sek pr.trekk (etter trekk 60) Sort vinner ved remis.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 5

En mandag som kan gå inn i historiebøkene. Vinner Magnus dette VM så er han historiens sterkste sjakkspiller, alle tider. Vinner han mandag så vinner han sitt tredje VM som 25 åring. Blir det onsdag så er det som 26 åring. ;-)

• Like 1

Erling Svensen    185

Hva kan vi vente oss i kveld? Selv om MC har lyst til å avgjøre nå, så vet han:

a) Karjakin kan forsvare seg veldig godt og MC har allerede brent seg en gang på å prøve for hardt å spille på vinst

b) MC er mye bedre enn Karjakin i hurtigog evt lynsjakk. 

Karjakin vet at sjansene ikke er gode for han i hurtigsjakken, så han bør prøve å spille for seier nå. På den annen side, ingenting sålangt i matchen tyder på at Karjaking er interessert i som ligner på risiko.  så han vil fortsette å spille feigt og vil se på 6-6 som et bra resultat (og det er jo sant). 

Mao, det blir remis i kveld, men ikke før Carlsen har mørnet Karjakin i en 5-6 timer. 

• Like 1

ArcticStones    299

Jeg tror vi kan se frem til en rask remis – eller et særdeles spennende parti. Mest tro har jeg på det siste!

Det er snakk om en hårfin balanse. Magnus har uten tvil lyst til å vinne og avgjøre det hele i dag. Samtidig vet han utmerket godt at Karjakin er blant de desidert beste i forsvar; russer-ukraineren er utrolig vanskelig å slå. (9 x remis i VM-matchen er bevis nok på det!) Dersom Magnus presser for hardt og overspiller, risikerer han å miste alt.

En ting er sikkert: Vi kan se frem til en spennende, neglebitene dag!

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299

Et tragisk døsfall: Den unge russiske stormesteren Jurij Jelisejev falt fra en balkong i 12.etasje. Han var årets vinner av Moscow Open. Som Bran i Game of Thrones var han ute på en klatreekspedisjon, men i Jurijs tilfelle var fallet en tragisk ulykke. Mine dype kondolanser til hans familie og det russiske sjakkmiljøet.

• Like 1

Sjakkspira    523

Klarte å kaste pc-en i gulvet i dag. :( Knuste hele greia og måtte ut i full fart og få tak i ny. Rakk det akkurat heldigvis. 

Blir utrolig spennende parti i dag tror jeg.

• Like 1

ArcticStones    299
35 minutes ago, Sesse said:

Jeg tipper (dessverre) nok en spansk og et ganske kjedelig parti. Remis, men ikke nødvendigvis en rask remis.

Jeg lurer på om noe er feil i analysen din. 20. De1 ser ikke riktig ut! Ingen stormester ville spillt det trekket.

Edit: Jeg ser at det nå er rettet!

Edited by ArcticStones

Sjakken vant nok ingen nye fans i dag.

Vi kan jo håpe på et fyrverkeri i omspillet på onsdag, men jeg tror uansett dette vil bli husket som en heller tam VM-match. Det er nesten så jeg håper at Nakamura eller Caruana vinner neste kandidatturnering uavhengig av hvem som blir verdensmester på onsdag ...

(Men bare nesten.)

• Like 1

Nikolai80    36

Her har Magnus gamblet. Han har vært i posisjon til å sette hele sitt team på rapid-tankene allerede etter runde 11. Med en kalkulert remis i runde 12 har da Magnus fått tenke på rapid-delen i dobbel så lang tid som Karjakin. Det er iallfall min take på dette. Om så er tilfelle kan det være at dette ikke har vært så dumt. 

Likevel kjedelig for oss fans. 

• Like 2

JEB    486
36 minutter siden, Smudsm skrev:

Rakk ikkje å åpne ølen en gang O.o

Jeg hadde akkurat åpnet en London Pride. Det samme som jeg drakk på puben i London i fjor, rett før Magnus knuste Nakamura i London Chess Classics. Tenkte det skulle bringe lykke. Vel, første slurk smakte bedre enn siste... Eneste som er strålende fornøyd nå er Magnus - dette var tydeligvis planlagt. Men, når røyken og skuffelsen har lagt seg - det blir episk å bli verdensmester på egen bursdag :D Jeg skal på lutefisk-middag på byen onsdag. Vel, den blir spist med bare gaffel - mobilen i andre hånda!