Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 11, Karjakin vs Carlsen

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

I runde 11 spiller Magnus med de svarte brikkene.

Foreløpig stilling etter runde 10

Carlsen: 5

Karjakin: 5

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.
  • Ved fortsatt poenglikhet etter 4 partier hurtigsjakk spiller de 5x2 partier lynsjakk.
  • Tidskontroll lynsjakk er 5 minutter til hver spiller + 3 sek tillegg pr. trekk
  • Ved fortsatt poenglikget etter lynsjakk spilles 1 parti armageddon, 
  • Tidskontroll armageddon: Hvit 5 min - sort 4 min + 3 sek pr.trekk (etter 60) Sort vinner ved remis.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 6

ArcticStones    299

Matchen er nullstilt etter Magnus sin høyste velkomne seier i runde # 10. Jeg vil tippe at seier aldri har smakt så godt for Verdenseneren/Verdensmesteren! Håper han nå er kommet inn i et godt spor. Jeg ser frem til de siste to klassiske partiene – håper Magnus avgjør det hele nå, vel å merke i sin favør!

Interessant at de har en ny hviledag etter bare én runde til.

Edited by ArcticStones
  • Like 1

Jeg har en bedre følelse nå enn da VM begynte. N i runder uten seier er veeeldig uvanlig for Magnus og han viste at han kunne skjerpe seg i runde 10. Nå har nok alvoret av mulig tap av tittel blitt så reelt at han er 100% fokusert. Om han ikke overspiller så blir det minst en seier i de to siste rundene! Skulle det behøves hurtigsjakk så er det godt å vite at han ligger 80-90 ratingpoeng over Karjakin i både Rapid og Blitz.

Egko    9

Hvis det fortsatt er likt etter 12 langsjakkpartier skal det spilles fire hurtigsjakkpartier (25 min + 10 sek pr. trekk). Godt å vite at alle fire skal spilles uansett resultat i de to første. I hurtigsjakk tror jeg nok Magnus er større favoritt enn han har vært i langsjakk. Jeg er optimist.

Sjakkspira    523
2 timer siden, Egko skrev:

Hvis det fortsatt er likt etter 12 langsjakkpartier skal det spilles fire hurtigsjakkpartier (25 min + 10 sek pr. trekk). Godt å vite at alle fire skal spilles uansett resultat i de to første. I hurtigsjakk tror jeg nok Magnus er større favoritt enn han har vært i langsjakk. Jeg er optimist.

Og deretter 5x2 partier lynsjakk hvis det fortsatt er likt

Tilslutt 1 parti armageddon.

• Like 1

Egko    9

Får håpe at det er avgjort før armageddon. Det tror jeg ikke jeg har nerver til.:(

Edited by Egko

ArcticStones    299

Jeg håper Magnus avgjør matchen i løpet av de siste to partiene.

Vet jeg er i mindretall, men jeg synes ikke hurtigsjakk, lynsjakk eller Armageddon fortjener noen plass i en VM-match!

31 minutes ago, ArcticStones said:

Vet jeg er i mindretall, men jeg synes ikke hurtigsjakk, lynsjakk eller Armageddon fortjener noen plass i en VM-match!

Kan forstå det, men hvilke andre alternativer synes du er OK for å få en vinner?

ArcticStones    299
53 minutes ago, Jørgen Johansen said:

Kan forstå det, men hvilke andre alternativer synes du er OK for å få en vinner?

Jeg ønsker følgende regler:

1. Et minimum antall partier, forhåndsavtalt.
  2. Man må score to seire mer enn motstanderen for å utropes til Verdensmester.
  3. Ingen grense på antall partier. Kun partier med klassisk tidskontroll.
  4. Om nødvendig tar man lengre pauser utover hviledagene. Også dette forhåndsavtales.

1 hour ago, ArcticStones said:

4. Om nødvendig tar man lengre pauser utover hviledagene. Også dette forhåndsavtales.

Joda, det ser jeg kan ha sin funksjon for å finne en verdig vinner. Men endel praktiske problem med planlegging for å boke lokaler for x uker, TV-team som ikke vet når de er klare, etc . Det kan jo også være at eldre personer (om det i framtiden igjen skulle bli "godt voksne" som kjemper om VG igjen) ikke orker tre måneder kontinuerlig spill.

ArcticStones    299
13 minutes ago, Jørgen Johansen said:

Joda, det ser jeg kan ha sin funksjon for å finne en verdig vinner. Men endel praktiske problem med planlegging for å boke lokaler for x uker, TV-team som ikke vet når de er klare, etc . Det kan jo også være at eldre personer (om det i framtiden igjen skulle bli "godt voksne" som kjemper om VG igjen) ikke orker tre måneder kontinuerlig spill.

Merk pkt 4 i mitt forslag. Det sikrer pauser som gjør at man unngår "tre måneder kontinuerlig spill". Man ivaretar dermed også forskjellen i utholdenhet mellom yngre og eldre stormestre.

Spillelokaler? Kontrakter med opsjon for forlengelse er svært vanlige. Det kan også tenkes en løsning der en langvarig match fordeles mellom flere lokaliteter evt flere byer. Altså: heller ikke dette er noe problem.

TV-team? Journalister og TV-team dekker jo krig der varigheten ikke er forhåndsavtalt. ;) Det er neppe vanskeligere å dekke en åpen VM-match i sjakk.

Edited by ArcticStones

JEB    486
2 timer siden, ArcticStones skrev:

Godt forslag. Kunne evt hatt en øvre grense på antall partier også, og deretter hatt varianten med hurtigsjakk/lynsjakk. Altså en mellomting av dagens situasjon og ditt forslag. Men jeg ville hatt et betydelig antall klassiske partier først. Jeg ville hatt minimum 8 og maksimum 24. Vinner med to seire mer enn motstanderen, som du foreslår. Ville også hatt flere enn fire partier hurtigsjakk før enn begynner med lyn. Lynsjakk er bingo.

Egko    9
5 timer siden, ArcticStones skrev:

Tror ikke du er i mindretall. De fleste håper nok at dette blir avgjort i langpartier. Hurtigsjakk er greit nok, men skal de begynne med lynsjakk, og til og med  armageddon, tror jeg at jeg vil få nerveproblemer. Å følge VM i sjakk på tv og med egen computer kan bli for mye for en sjakkidiot. Ekstremt spennende, men jeg overlever nok.

Edited by Egko

Sesse    367

Nok en gang unngår Magnus å bli fanget i åpningsforberedelser, og ender opp med en ganske så lik stilling som svart. Utrolig.

• Like 6

Smudsm    4
1 minutt siden, JEB skrev:

Karjakin fikk virkelig noe å tenke på etter de to bondetrekkene

Ja, det nærmer seg 30 minutter nå! Greit,da er MC tilbake i føringen på klokken!