Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 9, Karjakin vs Carlsen

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

I runde 9 spiller Magnus svart.

Foreløpig stilling etter runde 8

Karjakin: 4.5

Carlsen: 3.5

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 5

Sjakkspira    523
12 timer siden, Jørgen Johansen skrev:

Takk igjen Sjakkspira; du er en klippe!

Takk igjen Jørgen! Jeg må innrømme at denne innledningen var tøff å lage. 

Når jeg tenker på hvor forferdelig jeg synes runde 8 var. Hvordan føler Magnus seg? 

Jeg er vannvittig spent på dette partiet. Kan Magnus klare å snu dette? Han blir jo ikke kalt comeback kid uten grunn....

Lykke til i dag Magnus! 

• Like 3

Nikolai80    36
2 timer siden, Sjakkspira skrev:

Hvordan føler Magnus seg?

Det er vel all grunn til å tro at comeback kid Magnus Carlsen kan lure i buskene nå! Jeg ser det er flere som setter spørsmålstegn ved Magnus sin motivasjon. Det at han blir så frustrert og sur på seg selv at han betaler seg ut av en pressekonferanse med en halv million kroner synes jeg bare bekrefter at fyren er blodig motivert. 

Ønsker Magnus lykke til i dag, og jeg håper inderlig at han klarer å slå tilbake i løpet av de to neste partiene. 

• Like 5

ArcticStones    299

Selv er jeg fryktelig lite opptatt av hva Magnus føler. Det eneste interessante er hva han nå gjør med følelsene sine!

Sånn generelt: Jeg skulle ønske journalister ville slutte å spørre idrettsstjerner «Hva føler du nå?» Det er billig journalistikk – og utføres gjerne ved å skyve mikrofonen i ansiktet deres, før vedkommende har gjenvunnet pusten. Altfor ofte er dette en dårlig erstatning for ekte dyptpløyende journalistikk.

Jeg har et inderlig ønske om at en utøver en vakker dag mister besinnelsen, griper mikrofonen, stapper den dypt inn i kjeften på journalisten og spør: «Hva føler du nå!?» (Helst på direktesending.)

.

NB. Dette er ingen kritikk av deg, Sjakkspira! ;)

Edited by ArcticStones
  • Like 1

Sjakkspira    523

Tar det ikke som det heller AS. :)Forresten er jeg helt enig med deg. Idiotisk spørsmål fra journalister. 

De burde heller konsentrere seg om det idrettslige.

For å svare på mitt eget spørsmål håper jeg på energisk og nådeløs.

• Like 1

JEB    486
2 timer siden, ArcticStones skrev:

Jeg har et inderlig ønske om at en utøver en vakker dag mister besinnelsen, griper mikrofonen, stapper den dypt inn i kjeften på journalisten og spør: «Hva føler du nå!?» (Helst på direktesending.)

Christiano Ronaldo tok mikrofonen fra en journalist han ikke likte og kastet den i vannet. Det er jo litt i samme gata :)

• Like 1

Yin    108
1 minute ago, ArcticStones said:

Skal si det er merkverdig stille her i dag. Er det noe spesielt som skjer i moderlandet?

Tenkte det samme. Begynte å tro at siden hadde låst seg; at jeg ikke fikk oppdatert den ... Kanskje vi alle holder pusten, ber kontinuerlig til høyere sjakkmakter og krysser fingre? Samtidig? Ikke lett å skrive da ..

• Like 2

ArcticStones    299

Det er tydelig at Magnus er for desperat. På overraskende vis overser han viktige nyanser i stillingen. Se7 var ikke bra! Jeg tror dessverre at Karjakin finner Dd3  – og i så fall betyr det at matchen er praktisk talt over. :(

Edit: Håper inderlig at jeg tar feil!

Edited by ArcticStones