Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 8, Carlsen vs Karjakin

Recommended Posts

Sesse    367

Spesielt at Magnus bare dro fra pressekonferansen sånn, skjønt jeg mistenker kanskje det har noe å gjøre med noe russiske tilrop fra salen. Jeg tror vel det vanker en bot nå—om jeg husker rett, 5% av premiefondet.

MC må innse at han er voksen. Min gamle romkamerat i hæren er nødt til å dressere han litt. Dette blir viktig management framover.
Han kom unna dette da han var 16-17 år men dette går ikke. Boten isolert sett er ikke noe problem.
Men å framstå slik gjør noe med imaget ikke bare til han selv men for all norsk sjakk- når produktet skal markedsføres i framtiden.

Å storme ut fra en pressekonferanse er ikke ideelt for omdømmet, men muligens bra for å få omtale og oppmerksomhet. Og det er nå engang sånn at man slipper unna med mer hvis man står øverst på haugen.

Hvis man derimot mister plassen på toppen ...

Vi får se i løpet av den kommende uken (pluss/minus) hvorvidt natten markerte et tronskifte eller bare var en hump i veibanen - krydret med et litt eksentrisk utbrudd fra verdensmesteren.

• Like 1

Inge, du kan nok ha rett på kort sikt ang omtale/oppmerksomhet. På lang sikt kan dette umulig være bra.
Tenk på hvordan Anand måtte sitte på flere pressekonferanser i både Sochi og Chennai. Han tok det som en mann
og tilkjente MC flere fine manøvre. Vi har alle forskjellige personligheter men jeg må si jeg er skuffet over MC's adferd her.

• Like 2

Jo, dette kunne vært gjort litt "penere" fra Magnus sin side. Han er sikkert ikke stolt av det. Tror omdømmet på sikt vil avhenge om han beholder tittel eller ikke. Men jeg tror også at dette tapet kan få Magnus til å spille enda hardere og vinne eller to av de siste rundene langsjakk.

Smudsm    4

Ja, omdømmemessig sett er dette ikke bra for MC. Han er helt sikkert ikke stolt av det, men følelsen av å tape, med hvit, ble for sterk. Satser på at han starter morgendagens pressekonferanse med å beklage oppførselen sin.

ArcticStones    299
1 hour ago, Inge «Insan» Harkestad said:

Å storme ut fra en pressekonferanse er ikke ideelt for omdømmet, men muligens bra for å få omtale og oppmerksomhet. Og det er nå engang sånn at man slipper unna med mer hvis man står øverst på haugen.

Tvert imot! Den som sitter på tronen har et større ansvar.

Det er mer enn nok av kommentatorer på SjakkBomba (og anre steder) som mener at Magnus er et bortskjemt talent som overvurderer sin egen styrke, og som ikke er vant til motgang.

Magnus må utvise tilstrekkelig selvkontroll til ikke å bekrefte slike påstander.