Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 7, Karjakin vs Carlsen

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

Nå er de kommet halvveis i matchen og dermed snur de og Magnus spiller igjen svart.

Foreløpig stilling etter runde 6

Carlsen: 3

Karjakin: 3

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 5

En avgjørende dag for matchen. Remis er Ok, mens seier er naturligvis drømmen. Magnus sitt gode humør, gode åpningsforberedelser, generelt bedre spill og hans evne til å yte når det gjelder som mest gjør at jeg fortsatt er optimist. Man skal da ikke kunne vinne VM gjennom å spille feigt, kun satse på remiser og så håpe på en blunder fra motspilleren! Skulle det gå til 6-6 er jeg enda mer optimist.

• Like 2

Sesse    367

Må innrømme at jeg er mer og mer bekymret jo flere remiser det går mot, for det er mye lettere for en underdog å vinne en match over to partier enn over tolv. Hurtigsjakken er enda mer bingo, og effekten av en evt. forberedelse fra Karjakin der vil være mangedoblet.

• Like 1

Bendik J    7

Må inrømme at jeg har en god følelse før kveldens parti. Vi skal nyte den på storskjerm i Stjernens lokaler på løkka i Oslo. men litt lynsjakk mellom trekkene. Det kan absolutt bli en historisk kveld! Om noen er i Oslo er det bare å ta turen innom, om det blir ensomt i stua. ;)

• Like 3

Yin    108

2Jeg har også troen!
En av de større forskjellene på Carlsen og "resten", er at han aldri har vært redd for å angripe. Du kommer bare så langt med å forsvare deg, uansett hvor genialt forsvaret er; og så langt virker Karjakin (skuffende nok) som om han er mer interessert i forsvar, enn angrep. Og Carlsen synes jeg stadig blir bedre, og raskere, til å legge "tabber" bak seg. Så. Ja. spent. Ikveld kan jeg være oppe "så lenge jeg vil" så jeg håper det blir et langt og spennende parti! :D - og i tenkepausene leker jeg meg med Magnus Trainer appen som kom ut den 14.11 :D 

Ja, til tross for at jeg har fulgt med på sjakk med dere eminente kule folk leeeenge, er jeg en novise når det gjelder å spille selve spillet; det er det psykologiske rundt spillet som først fenget meg, og jeg kan jo det fundamentale, selvsagt, men tenkte det er på tide å ta "eget spill" til et nytt nivå .. ?

Jeg storkoser meg med kommentarene deres; Det er kjempefint at så mange flere i Norge følger med nå, og at det er så mange andre steder vi kan se, lese, og høre om partiene.. men jeg må liksom finne veien "hjem" igjen til Origo-gjengen (og andre!) hver gang uansett. Ja, jeg savner analysene til origo-folket (veldig! - de var så bra!), men å vite at vi fortsatt følger med, sammen, og stikker innom for en kjapp "hei, her er jeg", i det minste, og gjerne personlige meninger og funderinger, ja, det setter jeg veldig stor pris på.

Så. Ja. Her krysses det fingre nok en gang, og så skal jeg følge med på så mange sider jeg kan. Spes Sesse ;)

Edited by Yin
stavet Carlsen feil, gitt
  • Like 6

ArcticStones    299
8 hours ago, Sesse said:

Må innrømme at jeg er mer og mer bekymret jo flere remiser det går mot, for det er mye lettere for en underdog å vinne en match over to partier enn over tolv. Hurtigsjakken er enda mer bingo, og effekten av en evt. forberedelse fra Karjakin der vil være mangedoblet.

Helt enig! Jeg mener at VM-matchen bør bestå utelukkende av klassiske partier. Ingen hurtigsjakk! Ingen lynsjakk! Ingen Armageddon!

Kun klassiske partier, uten noen grense på antall partier. (Om nødvendig kan de få lov til å ta ferie.) Vinneren er den som scorer to fleire seire enn motstanderen.

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299

Ifølge Sesses analyse har Magnus allerede utlignet! Dette gikk kanskje ikke helt som russer-ukraineren forventet.

Edit: På større dybde mener visst Sesse at hvit fortsatt har en ørliten fordel – men at man trenger et kraftig forstørrelsesglass for å se den. ;)

Edit 2: Magnus valgte 10...sc6. Virker solid og en tanke uventet. Noen som har betraktninger om det?

Edited by ArcticStones

Jeg har så vanskelig for å forstå annet enn at Karjakins analyse-team har gjort en uakseptabelt dårlig jobb. Han har jo ikke en eneste gang fått til noe i åpningene.

Edited by Jørgen Johansen

Stillingen er ganske symmetrisk og balansert, og remissjansen er nok ganske stor. Men uten noen som helst sammenligning med de som sitter og spiller i New York akkurat nå, har jeg spilt ganske lignende stillinger med svart noen ganger og fått med meg flere helpoeng. Jeg bare nevner det mens jeg klamrer meg til det jeg har av (ikke spesielt velbegrunnet) optimisme. :)

• Like 1

ArcticStones    299

Jeg er slett ikke sikker på det, Insan. Tror Magnus skal måtte slite her.

Edit: Jeg trøster meg med at Sesse ikke oppgir økende fordel ved større dybde. Men så var det praktisk spill, da...

Edited by ArcticStones