Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 6, Karjakin vs Carlsen

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

I runde 6 spiller Magnus svart. 

Foreløpig stilling etter runde 5

Carlsen: 2.5

Karjakin: 2.5

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 3

Jeg er ikke lengre alene hjemme og får se hvordan det blir å sitte oppe sent i kveld/natt. Men det hadde vært godt å få med seg en seier med svart. Magnus har jo faktisk spilt veldig bra med svart så langt. Og de russiske forberedelsene kostet kanskje 9.000.000,  men det har ikke vist seg ved brettet enda.

• Like 1

Clipper    5

Nytt medlem her. Jeg er veldig spent/nervøs før nattens parti! Det var virkelig vondt å følge parti fem med kollapsen på brettet og se hvordan det påvirket ham mentalt. Nå krysser jeg fingrene for at folkene rundt ham har fått hodet hans i noenlunde balanse igjen. Hvis han greier å nullstille seg, tenke at stillingen er 0-0 og at match starter i dag, har han alle muligheter!

Edited by Clipper
  • Like 5

Egko    9

Synes Karjakin spiller veldig godt i forsvar, men når han først får en bedre stilling så spiller han den bort på få trekk. Det er jo litt beroligende.

• Like 1

ArcticStones    299

Dette er et greit nok resultat. Vi må konstatere at Karjakin ikke klarer å skape reelle angrepssjanser.

Så langt er det kun Magnus som gjør det – og minst to ganger har han nesten klart å få ballen i mål. Vi satser på at Verdensmesteren klarer det på tredje forsøk, og at han beholder tittelen.

Edited by ArcticStones
  • Like 4

JEB    486

Svært imponerende forberedelse av Magnus. Det synes jeg generelt han har hatt med de sorte brikkene i dette VM. Det var herlig å se ham tilbake i godt humør. Veldig positiv dag i dag !

• Like 3

Hammer var avslutningsvis muligens i overkant streng med SK og hans manglende evne til å generere noe med hvit på VG-nett.
Jeg kan ikke la være å beundre SK en smule som tross alt relativt hurtig å innser stillingens alvorlige karakter og makter å finne
det ene tårntrekket som utjevnet mulighetene.
Russerne er nok ikke fornøyd med forberedelsene men SK bryter ikke med sin sedvanlige stil og har spilt fornuftig og ikke minst skjerpet så langt.
Dog vil jeg tro at dersom russerne har funnet på noe originalt i forberedelsene så ligger det veldig an til å dukke opp i #7 nå.
Det ryktes at svært mange av SK's sekundanter er eksperter på 1.d4-spill(Var det Hammer som antydet det i studio ved en anledning?)
Kanskje SK bør forsøke et 1.d4 parti for å bryte ned følelsen av å ikke oppnå noe med sine 1.e4 forberedelser så langt?

• Like 3

Sesse    367

Her hadde vi samlet oss tre stykker med middag, popcorn og snop for et langt parti… også overrasker Magnus Karjakin igjen med en forsert remisvariant, og det er over på to og en halv time. Ikke bra for magen, gitt :-)

• Like 4

11 timer siden, Sesse skrev:

Her hadde vi samlet oss tre stykker med middag, popcorn og snop for et langt parti… også overrasker Magnus Karjakin igjen med en forsert remisvariant, og det er over på to og en halv time. Ikke bra for magen, gitt :-)

Sesse, et noe sørgelig scenario jeg kjente meg igjen i. Imidlertid fant jeg løsningen. Som ELO 1000-patzer forsøker jeg å lære litt Siciliansk.
Løsningen ble å bla j i dragon-boken til Khalifman og der fant jeg et utrolig vakkert norsk parti nevnt som en sidelinje i Jugoslav-angrepet/Soltis variasjonen. :)
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1609178

The Hammer move... 15...Rxc3!!

• Like 2