Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 5, Carlsen vs Karjakin

Recommended Posts

Dette ser passe tricky ut, og jeg hadde lett rotet meg bort og tapt med begge farger. Men nå satser jeg på at Carlsen har summet seg, gjenvunnet kontrollen og klarer å styre dette inn til en remis i løpet av natten.

I serien halvfulle heller enn halvtomme glass: Kanskje et lite sjokk som dette (situasjonen etter trekk 40) er det Carlsen trenger for å skjerpe seg ekstra, finstille siktet og kjempe til seg en seier i de kommende partiene?

• Like 2

Nikolai80    36
1 minutt siden, JEB skrev:

Skulle ønske NRK kunne støtte seg på Sesse. Altfor dramatisk "pila deres".

En dramatisk pil er nok ikke dumt mtp at pilen utgjør mye av underholdingsverdien for de som ikke har greie på sjakk, men likevel engasjerer seg. 

JEB    486
13 minutter siden, Nikolai80 skrev:

En dramatisk pil er nok ikke dumt mtp at pilen utgjør mye av underholdingsverdien for de som ikke har greie på sjakk, men likevel engasjerer seg. 

Ser den Nikolai, det er jo viktig å få med seg alle. 

JEB    486

Ingen sjarmerende opptreden på pressekonferansen. Magnus er Magnus, er seg selv på godt og vondt. I morgen er det nye sjanser. God natt folkens.

Jøss ... Så Carlsen glemte å notere et trekk, trodde at han bare hadde gjort 39 trekk når han egentlig hadde gjort 40, ble forvirret og "blitset ut" det upresise 41.Kg2 bare for sikkerhets skyld?

Hvor dårlig tid hadde han egentlig rundt tidskontrollen? Klokkene blir jo ikke alltid overført riktig, men jeg trodde han hadde nærmere ti minutter igjen. Ved trekk 40 og 41 husker jeg at han kanskje trakk litt raskere enn jeg hadde forventet. Ikke minst siden det litt hårete 40.Bxg5!? kunne være en mulighet, hadde jeg sett for meg muligheten for at han ville bruke opp mesteparten av den gjenværende tiden på trekk 40 for å sjekke om det lot seg gjennomføre. Men så kom altså både trekk 40 og trekk 41 ganske raskt.

Vel, vel, det ordnet seg heldigvis.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Sjakkspira    523

Jeg så på kamera at han satt en stund å så litt forvirret på noteringskjemaet. Men vet ikke helt når det var. Men det var etter tidskontrollen. Jeg tenkte for meg selv at han kanskje hadde skrevet feil trekk eller noe, slo meg ikke at han hadde glemt å notere trekk. Han rettet ingenting på skjemaet da, bare satt og stirret på det.

Ja heldigvis gikk det bra. Nå har vi hatt 3 spennende partier på rad. Nå tror jeg vi snart får et avgjørende parti. Kanskje allerede i dag.

• Like 1