Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 5, Carlsen vs Karjakin

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

Magnus spiller hvit i runde 5

Foreløpig stilling etter runde 4

Carlsen: 2

Karjakin: 2

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 5

Sesse    367

Jeg leter forøvrig fortsatt etter trekkoperatører til analysis.sesse.net. De første timene av dagens parti (ca. 20–22) er egentlig både backupen min og jeg opptatt, så om noen som ikke bruker worldchess.com har lyst til å ta ansvaret for å taste inn trekk og klokker fra NRK2 de timene, ville jeg sette stor pris på det. :-)

Nikolai80    36

i dag.... I DAAAAG....!!! Smeller det! 
Det blir et helpoeng. 

Sesse, skulle gjerne hjulpet deg, men jeg sliter med et ustabilt nett (mobilt bredbånd på fjellet). Litt risky... 

• Like 1

Crukis    64

Er på reise i dag så jeg får bare sporadisk med meg det som skjer de første timene. Og etterpå er det nok god natt for min del - økta natt til mandag sitter fremdeles i kroppen!

Men: Jeg har god tro på seier i dag. Magnus har vist at han er det beste av de to, og hvis han har noen ess i ermet så kommer de nok i dag. Han må være utrolig sulten på å få ballen i mål! Bare han ikke blir overivrig slik at Karjakin får inn en kontring.

Lykke til alle sammen! Dette er og blir spennende!!!

Sesse    367

Nikolai: Jeg kan sikkert sitte som backup noe sted om ting virkelig skjærer seg for nettet ditt, om det hjelper? Det er et Google-regneark, så du kan fortsette å taste lokalt, og så synkroniseres det automatisk så fort du får nett igjen.

Sesse    367

OK, jeg har sånn rimelig dekning for i dag. Med litt flaks går det fint til jeg er hjemme igjen og kan ta over selv. :-)

• Like 1

Nikolai80    36
2 timer siden, Sesse skrev:

Nikolai: Jeg kan sikkert sitte som backup noe sted om ting virkelig skjærer seg for nettet ditt, om det hjelper? Det er et Google-regneark, så du kan fortsette å taste lokalt, og så synkroniseres det automatisk så fort du får nett igjen.

Godt eksempel: Mistet nettet rett etter at meldingen min ble sendt... Det ser ut som du har kontroll på dette i dag, så kan jeg muligens gi en hjelpende hånd ved en annen anledning om det skulle bli behov. 

Crukis    64

Wifi på norwegian ?

Har Magnus ofret en sentrumsbonde i åpningen? Og er i tenkeboksen?

Det er enten veldig lovende eller veldig bekymringsfullt!

• Like 1

Crukis    64
1 minutt siden, Crukis skrev:

Wow - han ofret løperen i stedet! Men sesse-analysen sier at det er kontroll

Ah - nå var jeg litt kjapp. Det er jo tilnærmet materiell balanse. Må være den tynne lufta som gjør meg litt sløv ?

JEB    486

Fikk tilbud i dag om å kjøpe en bok i begrenset opplag (50), signert av Magnus og Karjakin via World Chess. Den viser bilder og fortellinger av eksklusive sjakkbrett. 300 dollar.... Prøvde å bestille, men fikk ikke til å få den sendt til Norge (no shipping options; bare USA var mulig å velge etter å ha lagt inn norsk adresse). Dere andre som har betalt for å se på World Chess-overføringen: noen som har prøvd å kjøpe/fått det til? 

Litt sent i gang herfra ... men jeg ser at Carlsen spilte italiensk i dag og spilte en sidevariant med 9.Re1 uten at det fikk Karjakin ut av fatning. Men etter 11.d4 (og en påfølgende stilling som kun har oppstått åtte ganger) måtte Karjakin tenke en stund på de neste trekkene.

Etter den litt artige slagvekslingen i sentrum og på f7 (og etter at Karjakin nå nettopp har spilt 15...d5) synes jeg det ser ut som om Carlsen har kommet ganske godt ut av åpningen.

zuzubolin    92
32 minutter siden, JEB skrev:

Fikk tilbud i dag om å kjøpe en bok i begrenset opplag (50), signert av Magnus og Karjakin via World Chess. Den viser bilder og fortellinger av eksklusive sjakkbrett. 300 dollar.... Prøvde å bestille, men fikk ikke til å få den sendt til Norge (no shipping options; bare USA var mulig å velge etter å ha lagt inn norsk adresse). Dere andre som har betalt for å se på World Chess-overføringen: noen som har prøvd å kjøpe/fått det til? 

Foreslår at du bestiller det sendt til:

JEB

Marshall Chess Club

23 West 10th Street
New York, NY 10011

De videresender garantert om du betaler portoen videre til Norge...
  • Like 1

JEB    486

Magnus tok etter tårnet, men venter

Edit: puh... han ombestemte seg ikke! Bra Magnus!

Edited by JEB

Nå er vi over i en stilling med ulikefargede løpere. Dog er fortsatt alle de tunge offiserene på brettet, og det er en ubalansert bondestruktur, så det er for tidlig å snakke om remis.

Samtidig har tempoet økt betraktelig, så kanskje kan tidsnød-alarmen settes på vent?

JorgenBL    11

Jeg føler også det ble en veldig avklaring på det mest skarpe her nå, og puster relativt lettet ut som deg Sjakkspira. Samtidig så kan det skje mye, og begge spillerne har lite tid. Om de kommer seg forbi de neste trekken uten at det blir for remisaktig, kan det bli fyrverkeri i tidsnøden inn mot 40 trekk.

Jeg tror på seier.

Edited by JorgenBL
  • Like 3