Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 4, Karjakin vs Carlsen

Recommended Posts

Gratulerer med rekorden, da, Sesse. :) Men noe sier meg at den ikke blir stående lenge - dvs. at rekorden vil bli slått senere i matchen.

Men noe sier meg også at dette kan bli nok en lang natt. Jeg tror jeg skal la fornuften vinne denne gangen og unngå altfor stort, akkumulert søvnunderskudd. Lykke til videre, og så håper jeg å kunne lese en euforisk utvikling og avslutning av denne tråden når jeg sjekker den i morgen tidlig. :)

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

Gegga    471

Utrolig kjedelig at Magnus har rotet bort matchball nr 2. Dette er remis iflg computerne. Hva i alle dager skal Magnus gjøre for å komme gjennom her?

Gegga    471

Satt til kl 03 i natt. Og det blir jammen meg seint i natt også.

Jeg må opp kl 07 i morgen for å nå flyet til NYC. Men da er det kanskje muligheter for at jeg faktisk klarer å sove på flyet ...

• Like 1

Gegga    471

Nei, det finnes ingen måte å vinne dette på, Sjakkspira - dersom Karjakin ikke gjør en stor feil.

Takker, JEB. :-)

Fire runder og Karjakin har ikke en eneste gang hatt noe angrep. Det er da ikke noe imponerende resultat av måneder av forbredelser, Russlands beste medhjelpere og millioner av rubler! Litt basket i dag og så fortsetter Magnus sitt vikingetokt mot Russland.

Sesse    367

Min vurdering ut fra sjakkmotoren: Dette var objektivt remis nesten hele veien, unntatt antageligvis etter 42. Sf2, hvor jeg tror man burde se veldig nøye på … Ld5. Jeg tror med andre ord Magnus ikke «rotet det bort», men snarere at man traff på at remisgrensen i sjakk er overraskende stor, og at Karjakin spilte et nærmest perfekt sluttspill i femti trekk. Stillingen hadde veldig typiske tegn på en festning i ca. hele den perioden; Stockfish kommer til veldig høy dybde (oppimot d80 i noen tilfeller), men scoren øker ikke, og PV-en består av å komme til et gitt punkt og så skyfle de samme brikkene fram og tilbake.

• Like 4

ArcticStones    299
9 hours ago, Inge «Insan» Harkestad said:

Helt utrolig hvordan Karjakin tyner ut halvpoeng etter halvpoeng av litt kjipe stillinger. Carlsen fikk virkelig rett i at her må han bare "slå og slå til han faller"!

Jeg håper bare inderlig at Magnus, mens han "slår og slår", ikke faller for feilen å eksponere seg selv. Da kan det fort bli en drepende kontring fra Karjakin – og en ny Verdensmester!

Sesse    367

OK, klippet hvor VGTV-produsentene troller Atle Grønn og Jon Ludvig Hammer med at de har bilder av «superdatamaskinen Sesse» er faktisk flott: http://www.vgtv.no/#!/video/134009/sjakk-vm-2016-parti-4/385m45s

Jeg vil ellers avkrefte Atle Grønns utsagn om at jeg «ikke er med i noen organisert sjakklubb». Jeg har betalt medlemskontingenten i TSF og mottar Norsk Sjakkblad som alle andre NSF-medlemmer, så folk kan slutte å spre onde usannheter om min person! ;-)

• Like 2