Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 4, Karjakin vs Carlsen

Recommended Posts

ArcticStones    299

Helt enig, Insan. Karjakin er utrolig vanskelig å slå, så vi bør ikke ta seieren på forskudd. Men jeg liker stillingen, jeg liker at Magnus stadig styrer partiene – og jeg liker at han nå tar seg tilstrekkelig tid.

• Like 2

Smudsm    4

Har vært på møte og kom akkurat nå. Ser at Sesse mener 28. Bh4 var en tabbe. Stemmer dette? Ser ikke tilsvarende hos andre computere.

Edited by Smudsm
Skivefeil

6 minutter siden, Smudsm skrev:

Har vært på møte og kom akkurat nå. Ser at Sesse mener 28. Bh4 var en tabbe. Stemmer dette? Ser ikke tilsvarende hos andre computere.

Nei, 28.Bh4 var ikke noen tabbe. Jeg vet ikke hvorfor det plutselig har dukket opp en pluss-evaluering på sesse.net, men den plussevalueringen er ikke reell. 28.Bh4 var ett av flere mulige, gode trekk.

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

ArcticStones    299

Det spørs vel hva man mener med tabbe. For meg virker det som om Magnus har tatt gjennomtenkte valg og styrer partiet slik han ønsker. Har inntrykk av at Magnus har kraftig redusert Sergejs sjanser til motspill.

Smudsm    4
3 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Nei, 28.Bh4 var ikke noen tabbe. Jeg vet ikke hvorfor det plutselig har dukket opp en pluss-evaluering på sesse.net, men den plussevalueringen er ikke reell. 28.Bh4 var ett av flere mulige, gode trekk.

Takker for svar!

Så det ble spurt om tidligere, men det kom vel aldri noe svar: Går det an å bla i trekkene og endre stillingen (og få sett eval) på sesse.net?

1 minutt siden, Smudsm skrev:

Så det ble spurt om tidligere, men det kom vel aldri noe svar: Går det an å bla i trekkene og endre stillingen (og få sett eval) på sesse.net?

Man kan bla tilbake ved å klikke på trekkene under "History and potential moves (multi-PV)"

• Like 2

ArcticStones    299
2 minutes ago, Inge «Insan» Harkestad said:

Man kan bla tilbake ved å klikke på trekkene under "History and potential moves (multi-PV)"

Ah, nå ser jeg det! Klikke på "...". Det var ikke akkurat intuitivt!

Smudsm    4
9 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Se der ja! Det har jeg aldri fått med meg. Tusen takk for info!

Smudsm    4
2 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Karjakins 37.h4 ser ut som en liten unøyaktighet.

Ja, hvis Magnus kan spise bonden uten(!) å måtte bytte av en løper ser det bra ut!

... men nå likte ikke Stockfish på sesse.net Carlsens trekk like bra ... Evalueringen sank fra ca. -5 til ca. -1,7.

Hvis det er noen trøst, sank evalueringen "bare" med 0,6 (fra -2,1 til -1,5) på min lokale Komodo på middels dybde. Og uansett sitter Carlsen igjen med en klar fordel.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

ArcticStones    299
1 minute ago, Inge «Insan» Harkestad said:

... men nå likte ikke Stockfish på sesse.net Carlsens trekk like bra ... Evalueringen sank fra ca. -5 til ca. -1,7.

Ja, jeg trodde Ld5 virket som et naturlig og selvfølgelig trekk. Men kanskje det ikke var det? (Vi har jo Sesse!)

Sjakkspira    523

Ja,Magnus fant ikke Ld5. For å forhindre springeren til hvit å komme til e4. Men det kan den uansett ikke enda.Så han har vel fortsatt tid til å sette løperen på d5 senere?

Edit: Nei det rakk han visst ikke

Sesse    367

Det er definitivt rekord.

Dette er forøvrig en typisk festning. Evalueringen burde vært 0.00, men sjakkmotorer er ikke der. :-) (Jeg tror dog dette med -5 var reell vinst.)

• Like 2

ArcticStones    299
8 minutes ago, Sesse said:

Dette er forøvrig en typisk festning. Evalueringen burde vært 0.00...

Håper du tar feil. Takk for fremragende sjakkanalyser, forresten! Jeg har stor glede av dem.