Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Sjakk-VM, runde 3 Carlsen vs Karjakin

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New York. Første partiet starter fredag 11. november kl. 20.00. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

Magnus spiller hvit i runde 3

Foreløpig stilling etter runde 2

Carlsen: 1

Karjakin: 1

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 4

Crukis    64

Da er vi ferdige med oppvarmingen. Magnus har spilt bra, men ikke veldig skarpt så langt. I dag tror jeg han viser oss litt mer.

Dagens åpning? Jeg tror på d4 igjen, men ingen ny Trump-åpning :-). E4 tror jeg kommer litt senere i turneringen, kanskje når han føler han MÅ vinne.

Det gledes!

Crukis    64

Jeg har forresten prøvd VR-sendingene, og det var gøy! Kan ikke sitte med brillene på så veldig lenge før man blir sliten, men jeg følte virkelig at jeg kom tett på. Og så live da gitt!

Karjakin tyr til Berlinmuren.

Edit: Carlsens trekk 10.Re2 (i stedet for 10.Re1) har bare vært spilt fem ganger før ifølge Chessbase. To av disse spillerne er Kasimdzhanov (2704) og Vallejo Pons (2677) som begge fikk remis mot sine motstandere tidligere i år. Dessuten er trekket spilt av Kovalenko (2611) som vant med denne stillingen i 2014, samt to lavere ratede spillere.

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

Etter 13.Qxe1 kan det se ut som om Karjakin kan slå Carlsens d-bonde (13...Bxd4), men i så fall følger et par kompliserte taktiske varianter som begge gir Carlsen fordel: Carlsen kan svare med 14.Bxd6, og så fortsetter svart med enten 14...cxd6 som møtes med 15.Qe4! eller 14...Bxb2 som møtes med 15.Bxc7! I begge tilfeller følger diverse komplikasjoner som Karjakin definitivt bør holde seg unna.

Etter 20 trekk er vi på vei inn i et sluttspill der det er massevis av bønder (ok da, syv av dem) på hver side, og der Carlsen har tårn og springer mot Karjakins tårn og løper. Ved presist spill skal dette bli remis, men det er mer enn nok brikker igjen til at ingenting skal tas helt for gitt.

Smudsm    4

Tja. Syns dette begynner å se veldig likt ut. Tror Ellen (for de som ser på VGTV) får rett i tidsbruken, men ikke i at MC vinner. Dette blir remis om en time.

Crukis    64

Det var lite som tydet på at det skulle bli noe mer enn remis i dag. Det tok liksom aldri av. Jeg skulle akkurat gi Karjakin litt kreditt for å forsvare seg godt, og så åpner han døra på gløtt med 31 ... c5. Houdini hos meg gir bare +0,3 - men jeg håper NRK sin Stockfish ser dypere når den har +0,5. 

Jeg antar at Karjakin så en grei avvikling til remis når han spilte c4. Nå håper jeg Magnus får satt press på Karjakin slik at han kommer i tidsnød :)

• Like 1

Sjakkspira    523
3 minutter siden, Crukis skrev:

Det var lite som tydet på at det skulle bli noe mer enn remis i dag. Det tok liksom aldri av. Jeg skulle akkurat gi Karjakin litt kreditt for å forsvare seg godt, og så åpner han døra på gløtt med 31 ... c5. Houdini hos meg gir bare +0,3 - men jeg håper NRK sin Stockfish ser dypere når den har +0,5. 

Jeg antar at Karjakin så en grei avvikling til remis når han spilte c4. Nå håper jeg Magnus får satt press på Karjakin slik at han kommer i tidsnød :)

Du må se på Sesse. +0.79 nå 

• Like 3

14 minutter siden, Sjakkspira skrev:

Komodo og Houdini ligger omtrent like høyt på stor dybde (Sesse kjører Stockfish).

Edit: Nå (etter 37.Rg5) er Stockfish på analysis.sesse.net nede i 0,3, men Komodo og Houdini er fortsatt oppe på ca. 0,5–0,8. Jeg tar det som et tegn på at hvit har gode muligheter i stillingen. Og uansett ligger jo hvit en bonde over.

Edit 2: ... og Karjakin tenker og tenker og har brukt 7 minutter, som er nesten halvparten av den gjenværende tiden sin.

Sesse    367

Dette er nok en stilling som er enklere for hvit å spille, ja. Så det er godt mulig at +0.24 er å undervurdere hvits vinstsjanser i et menneske-menneske-parti.

Crukis    64
29 minutter siden, Sjakkspira skrev:

Nå går det nedover med evalueringen igjen. Sesse sier 0,39 nå.

Edited by Crukis