Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-VM Carlsen vs Karjakin

Hvem vinner Sjakk-VM 2016?  

18 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Hvem vinner sjakk-VM?

• Magnus Carlsen
      18
    • Sergey Karjakin
      0

Recommended Posts

Sesse    366
30 minutter siden, zuzubolin skrev:

Litt off topic, men liker at Jonatan Tisdal går med hatt. Langt flere herrer burde gjøre det. (Ikke bare Tisdal og meg..) B|

Skal begynne når damene gjør det. :-P

Yin    108
2 hours ago, Sjakkspira said:

Last ned hide my ass. Jeg ser begge deler og er også i utlandet. :) 

2 hours ago, Erling Svensen said:

er også i utlandet. Sitter på Schipol og ser på NRK. Funker fint med vpn til en server i Norge. 

Haha; jeg også! Bruker vpn. Men kanskje jeg skal teste ut hide my ass? Hørt om den før, men kom ikke så langt til å finne fram til den .. Fornøyd, Sjakkspira?

p.s. Ojojoj. Nådd mine ti "likes" for dagen allerede?!? Trist... 

* abstinens-symptomer - liker å gi tommel opp til kommentarer som enten er informativ eller får meg til å smile .. eller gjerne begge deler, som så mange av dere er dyktige på! *

Edited by Yin
  • Like 1

Sjakkspira    523
1 minutt siden, Yin skrev:

Haha; jeg også! Bruker vpn. Men kanskje jeg skal teste ut hide my ass? Hørt om den før men kom ikke så langt til å finne fram til den Fornøyd, Sjakkspira?

Jeg er kjempefornøyd, men den koster litt penger hver måned da.

Yin    108
6 minutes ago, Sjakkspira said:

Jeg er kjempefornøyd, men den koster litt penger hver måned da.

Ok. Koster her og. Jeg har vært fornøyd så langt. Men abonnementet går ut snart, så da skal jeg sjekke og sammenligne :-)

Edited by Yin
  • Like 1

Erling Svensen    180

Dette er jo en vanlig kommentar under Magnus sine partier: Han kan da vel ikke klare å bryte gjennom her? Hva er poenget med å prøve? Å trøtte ut motstanderen? Kverner han lenge nok i mange nok partier, så vil jo etterhvert presisjonen til Magnus (98%) vs Karjakin (97%) få utslag?

Erling Svensen    180
Akkurat nå, Erling Svensen skrev:

Dette er jo en vanlig kommentar under Magnus sine partier: Han kan da vel ikke klare å bryte gjennom her? Hva er poenget med å prøve? Å trøtte ut motstanderen? Kverner han lenge nok i mange nok partier, så vil jo etterhvert presisjonen til Magnus (98%) vs Karjakin (97%) få utslag?

og sekunder etterpå så ble det remis. Jaja, da ble det litt søvn på oss istedet. 

Remis er greit nok resultat i første parti.

3 minutter siden, Tal skrev:

Laber aktivitet her, savner Orion-forumet.

Som Jørgen sier, så når vi nok aldri helt opp i "gamle høyder" nå som matchen overføres både her og der. Men de første rundene har uansett pleid å være litt rolige på forumet (også på sjakk.origo.no). Vi får se hvordan aktiviteten blir når temperaturen i matchen stiger.

• Like 2

Valgte Carlsen 2.Bg5 som et ordspill? NRK lurer på om åpningsvalget kan ha vært en referanse til USAs kommende president: Mener Carlsen valgte Trompowski-åpning som «practical joke»

Det er i så fall rimelig kaldt gjort ... For ikke å si en ganske så smart måte å bygge opp merkevaren og myten om seg selv!

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

Netrom84    16

Da er dag 1 av sjakk-VM over. Min første dag som Live-tilskuer i sjakk er dermed over.

Må si jeg sitter igjen med litt blandet erfaring. Det er ikke meningen å eventuelt ødelegge for dere som har planlagt turen over senere i VM, men heller et forsøk på å gi et inntrykk over hvordan det er. 

Lokalene var i utgangspunktet veldig fine. Det var bra med plass og føltes ikke trangt. Rommet der vi kunne se spillerne var et mørkt rom uten noen sitteplasser. Akkurat det var nok greit da det ikke hadde vært smart om folk satte seg ned der hele kampen da det ikke hadde vært plass til alle. Kiosk med mat og drikke, toalett og en seksjon der man kunne kjøpe VM-effekter var også ikke noe å klage på. Mange av bordene hadde sjakkspill for de som ønsket et part under kampen. Wifi fungerte helt greit.

Sånn fasilitetsmessig var det altså veldig greit. 

Ankerpunktet mot arrangementet var at det ikke var ordentlig kommentering tilgjengelig for oss. Noen få TV-skjermer hadde riktignok livestreamen med litt lyd på. Men for å høre det måtte man nesten være helt oppe i TV'n. Utover det var det få skjermer som viste brett og stream. For meg som ikke er alt for god i sjakk ble det vanskelig å følge med, men med hjelp av forferdelige chess24.com fikk jeg da noe tilgang på analyser av stillingene. 

Nå skal jeg på VIP-avdelingen i morgen og regner da med en del bedre kommentering og info. Kommer tilbake til det i morgen.

Uansett for de som skal over dammen så var det en opplevelse å være der. Pressekonferansen etter kampen var veldig gøy å få med seg samt at det var veldig mye sjakk-personligheter til stede så for de som vil diskutere avansert sjakk så er det nok et eldorado å være der :) 

Har forsåvidt sendt en post på facebook til arrangørende så mulig de vil forbedre ting som dagene går. 

• Like 2

Sjakkspira    523
6 timer siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Valgte Carlsen 2.Bg5 som et ordspill? NRK lurer på om åpningsvalget kan ha vært en referanse til USAs kommende president: Mener Carlsen valgte Trompowski-åpning som «practical joke»

Det er i så fall rimelig kaldt gjort ... For ikke å si en ganske så smart måte å bygge opp merkevaren og myten om seg selv!

Han bekreftet dette på interjuvet med VG rett etter partiet. :)

• Like 3

8 timer siden, Netrom84 skrev:

Ankerpunktet mot arrangementet var at det ikke var ordentlig kommentering tilgjengelig for oss.

De gangene jeg har vært og sett på store turneringer (Norway Chess og London Chess Classics - for øvrig sammen med Gegga og JEB) så har vi for det meste sittet i kommentatorrommet - med enten egen sjakkmotor eller analysis.sesse.net tilgjengelig på pc. Jeg syntes det var moro å få med meg stemningen i andre deler av lokalene og se alle de store sjakkpersonlighetene som hang rundt, men det ville ikke ha vært helt like bra uten tilgang til kommentatorrommet. Men jeg håper du slipper til inne hos kommentatorene når du er i VIP-avdelingen!

Sesse    366
14 timer siden, Netrom84 skrev:

For meg som ikke er alt for god i sjakk ble det vanskelig å følge med, men med hjelp av forferdelige chess24.com fikk jeg da noe tilgang på analyser av stillingene. 

Bare så det er sagt, analysis.sesse.net skal være passe mobilvennlig på UIet, og er sykt gjerrig på båndbredde når du først har lastet siden. (Ca. halvparten av brukerne kommer inn på mobil, om jeg husker rett, så ser ut til å fungere OK.) Men du vil nok se en del delay i forhold til «live»—spesielt nå som vi taster inn fra live TV, så du får TV-forsinkelsen pluss en operatørforsinkelse pluss nettforsinkelsen.

Netrom84    16
1 time siden, Sesse skrev:

Bare så det er sagt, analysis.sesse.net skal være passe mobilvennlig på UIet, og er sykt gjerrig på båndbredde når du først har lastet siden. (Ca. halvparten av brukerne kommer inn på mobil, om jeg husker rett, så ser ut til å fungere OK.) Men du vil nok se en del delay i forhold til «live»—spesielt nå som vi taster inn fra live TV, så du får TV-forsinkelsen pluss en operatørforsinkelse pluss nettforsinkelsen.

Takk for det. Har PC i dag så får kjørt det derfra. 

Til info er opplevelsen på VIP noe helt annet. Hører kommentatorene og sitter veldig behagelig så jeg storkoser meg i dag :)

• Like 1

Gegga    463

Hva? Får man ikke høre kommentatorene dersom man ikke har VIP-billett? Det er jo direkte håpløst!

Eller er det slik at dere hører de i det rommet dere er, uten at kommentatorene er samme sted?

Netrom84    16
1 time siden, Gegga skrev:

Hva? Får man ikke høre kommentatorene dersom man ikke har VIP-billett? Det er jo direkte håpløst!

Eller er det slik at dere hører de i det rommet dere er, uten at kommentatorene er samme sted?

Hei.

I dag kjører de faktisk kommentatorene på høyttaler så de har tydeligvis lært :)

Så det blir nok sikkert bedre om man kommer litt ut i VM, men jeg er overasket over hvor mange de har solgt biletter til. I dag er det alt for fult både på VIP og på vanlige område. Men det er vel kanskje en del ekstra folk ettersom det er helgedag. Men anbefaler å komme tidlig i værtfall. 

Gegga    463

Jeg kommer nok til å dukke opp litt tidlig. Greit med liv, men det må ikke være 100 mann i kø. Det blir litt kjedelig.

Meeen, det er jo bra med oppmerksomhet også, da!

Hvor lenge skal du være?

Netrom84    16
20 timer siden, Gegga skrev:

Jeg kommer nok til å dukke opp litt tidlig. Greit med liv, men det må ikke være 100 mann i kø. Det blir litt kjedelig.

Meeen, det er jo bra med oppmerksomhet også, da!

Hvor lenge skal du være?

Jeg drar hjem i morgen så får ikke med meg flere kamper. Etter sigende så var det en del sjakklubber som hadde fått en del fribilletter til valgfri dag som møtte opp i går. Er vel ikke så enkelt for folk med jobb å skole og dra på ukedagene så regner med det er en del roligere på ukedagene.