Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-VM Carlsen vs Karjakin

Hvem vinner Sjakk-VM 2016?  

18 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Hvem vinner sjakk-VM?

• Magnus Carlsen
      18
    • Sergey Karjakin
      0

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Sjakk-VM spilles i år i New york. Første partiet starter fredag 11. november kl. 20.00. Arenaen er Fulton Market building med utsikt over Brooklyn Bridge.

Magnus Carlsen begynner med de hvite brikkene i første runde.

Rundeoppsett

Hver runde starter 20.00 norsk tid. 

Fredag 11. november: Runde 1
Lørdag 12. november: Runde 2
Søndag 13. november: Hviledag

Mandag 14. november: Runde 3
Tirsdag 15. november: Runde 4
Onsdag 16. november: Hviledag

Torsdag 17. november: Runde 5
Fredag 18. november: Runde 6
Lørdag 19. november: Hviledag

Søndag 20. november: Runde 7
Mandag 21. november: Runde 8
Tirsdag 22. november: Hviledag

Onsdag 23. november: Runde 9
Torsdag 24. november: Runde 10
Fredag 25. november: Hviledag

Lørdag 26. november: Runde 11
Søndag 27. november: Hviledag

Mandag 28. november: Runde 12
Tirsdag 29. november: Hviledag

Onsdag 30. november: Tie-break

Tidskontroll

100 minutter de første 40 trekkene, 50 minutter de neste 20 trekkene, 15 minutter på resten av partiet. Det er 30 sekunders tillegg pr. trekk fra trekk 1.

Regler

• De spiller 12 partier. Førstemann til 6.5 poeng vinner. Ved lik score etter 12 runder spiller de tie-breaks.
  • Trekningen av farger skjer på åpningssermonien. For tie breaks partiene blir det foretatt ny trekning.
  • Tidskontrollen for tiebreaks er 25 minutter pr.spiller + 10 sek. tillegg fra trekk 1.

Linker

Hjemmesiden

Chessbomb

Sesse

ICC

Chess24

Reglementet

VG live

I Norge er det NRK og VGTV som sender sjakk-VM.

• Like 8

momama    39

Takk for flott tråd, Sjakkspira! Jeg gleder meg til dette.

Jeg har underbygget gjettingen min i denne tråden med noe litt mer substansielt:

Skjermbilde.PNG

Ikke veldig imponerende utbetaling om jeg har rett, men skulle Magnus tape vil jeg ha tapt ca prisen for to gode øl, som jeg i så fall vil innkassere fra ArcticStones i og med at vår mann da ikke vil ha klart 100 % score i noen turneringer i år.

• Like 4

Yin    108

Takk for fin intro-tråd, som vanlig, Sjakkspira, uansett hvor vi møtes på nett! :)

Nå gleder jeg meg virkelig til VM begynner!! - og til diskusjonene og oppdateringene her inne;

fine sjakk-gjengen :)

• Like 3

JEB    485

Ai, ai, nå braker det snart løs:) Er i grunnen først nå det har begynt å krible. Skulle ønske jeg kunne dratt over sammen med Gegga, men denne gangen var det ikke mulig på grunn av jobben.  Legger merke til at Simen Agdestein mener Karjakin kan få problemer med nervene. Kan hende det, Magnus var jo også veldig preget, og mistet brikker etc i de første VM-partiene. Men det ville vel ikke være spesielt typisk for Karjakin å være nervøs? Jeg har sett ham mange ganger, og de gangene har det virket som om han tvert i mot hadde veldig god kontroll.  Ellers er det jo spennende om Nepo er i teamet til Karjakin. Uansett, smart av Magnus å si at de er venner uansett, og at det ikke gjør noe om han er med. Tror dette er det aller viktigste nå: fokus, fokus, fokus. Null energi på det du ikke kan gjøre noe med. Klarer han det blir det seier, for i lengden er han den beste spilleren.

• Like 1

Erling Svensen    180

Takk som alltid fin informasjon i begynnelsen av tråden. Det ligger an til å bli noen sene kvelder fremover. Med start kl 20, så kan det vel bli både 01 og 02 før partiet er ferdig. 

Uansett; Dette blir spennende!

• Like 1

20 minutter siden, Jørgen Johansen skrev:

Det kommer frem en del interessante tall når Chess.com sammenligner Carlsen og Karjakin ved hjelp av de nye "presisjonsberegningene" sine (caps):

• Karjakin er ekstremt presis med 97,95 % presisjon de siste fem årene, men Carlsen har hele 98,38 %
    (Kasparov hadde 97,51 % presisjon i voksen alder og Fischer visstnok omtrent det samme)
  • I partier mot Carlsen øker Karjakins presisjon til 98,17, men samtidig øker Carlsens presisjon til 98,50 %
  • I de 19 partiene de har spilt mot hverandre siden de ble 18 år, har Carlsen hatt 2 bukk mot Karjakins 3
  • I de samme 19 partiene har Carlsen hatt 7 unøyaktigheter mot Karjakins 10
  • Estimert "ratingprestasjon" for Carlsen mot Karjakin har vært 3047, mens Karjakin har spilt på 2880-nivå mot Carlsen

Carlsen har altså spilt klart mest presist når de to har møtt hverandre, men antall bukk og unøyaktigheter har ikke vært veldig forskjellig. Som kjent er én bukk (og kanskje til og med én unøyaktighet) nok til å tape et ellers perfekt parti på dette nivået ... Jeg tror Simen Agdestein har et poeng når han sier at dette kan bli jevnere enn folk tror.

PS: Hvis det er noe Brexit og USA-valget har lært oss, bør det være å ikke stole altfor mye på forhåndstips angitt i prosenter ...

• Like 2

Tarjei    103
13 minutter siden, Sesse skrev:

Hvem har hvit i første? Jeg fikk ikke med meg åpningsseremonien.

Dette var pressekonferansen, selve åpningsseremonien er i natt norsk tid.

Gegga    465

Ajajaj. Dette blir gøy, dere! Og ENDELIG skal jeg få være til stede under en VM-match! Håper også å få en god diskusjon her inne. Jeg skal tross alt følge de fleste partiene fra sofaen hjemme.

Men runde 5, 6 og 7 ser jeg altså live og direkte i New York. Sammen med 10-20 andre fra Stavanger og Sandnes, hvor jeg spiller.
Samt med ganske mange andre norske sjakkfolk, vil jeg anta. Det kan jo bli ganske mange nordmenn der borte, og veldig sosialt! :-)

• Like 4

Netrom84    16

Da ligger man i en leilighet Chinatown ca 5 min gange fra spillelokale og er klar til dyst i morgen. Har vanlig billett i morgen, men VIP på lørdag så blir spennende å se om hvordan opplegget fungerer for oss tilskuere. 

Håper det blir litt fyrverkeri fra starten, men frykter litt vel konservativ åpninger så tidlig. Vil nok tru Magnus vil presse på med hvit i morgen selv om det kan bli vanskelig om Karjakin går inn for remis. 

• Like 4

JEB    485

Du er heldig som får med deg de første rundene og den intense atmosfæren rundt dem, Netrom84. Håper du får en flott opplevelse, og at Magnus er i toppform. Noen personlige innlegg fra de som er på stedet er velkomne!

Nikolai80    36
55 minutter siden, Sjakkspira skrev:

Magnus trakk hvite brikker i første runde.

Herlig! Det ser jeg på som en fordel, spesielt om Sergey er nervøs slik mange tror. Om Magnus klarer å ta første stikk allerede i første runde tror jeg Sergey skal få slite med å komme tilbake! 

Edited by Nikolai80
  • Like 1

... på den annen side: Hvis vi skal tro artikkelen Carlsen and Karjakin Battle for Chess Immortality, kan Karjakin – som er god til å forsvare seg – være vel så vanskelig å slå når han spiller svart:

"Karjakin beats Carlsen more with black than he does with white. Out of their 47 games, Karjakin won 11 games, 9 games with black, only 2 with white. The only time Karjakin beat Carlsen in a classical game, way back in 2012, was with the black pieces."

Hvis Carlsen presser for hardt med hvit brikker, kan det slå tilbake.

I førstepartiet er remis egentlig et greit resultat for begge spillerne (selv om det vil være bedre for Karjakin enn for Carlsen).

• Like 1

Sjakkspira    523

Jeg tror det hadde vært bedre om Magnus hadde fått startet med svart. Mitt inntrykk er at han ofte bruker litt tid med å komme i gang.

Jeg tror han kommer til å starte rolig, og regner med en remis i første parti.

• Like 2

Nikolai80    36
3 timer siden, Sjakkspira skrev:

Jeg tror det hadde vært bedre om Magnus hadde fått startet med svart. Mitt inntrykk er at han ofte bruker litt tid med å komme i gang.

Jeg tror han kommer til å starte rolig, og regner med en remis i første parti.

Det ser ut som han selv også ønsket svart, så da tok jeg feil.. Satser likevel på seier i parti 1, og en Karjakin som rynker på snuten og lar seg stresse utover i turneringen :) 

• Like 1

Sesse    367

Jeg kunne forøvrig trengt en ekstra operatør eller to for å taste inn trekk på analysis.sesse.net, da jeg er opptatt på kveldene av og til. Er det noen som har lyst til å bidra? Det er i så fall snakk om å følge med på NRK2 og taste inn trekk (og klokke) når de skjer; antageligvis i team på to slik at det ikke er kritisk om noen må gå for å gjøre noe annet en stund. (Man er dessverre diskvalifisert om man har godtatt Agons betingelser, så man kan altså ikke bruke eller ha brukt worldchess.com da.)

Gegga    465

Helt fantastisk historie fra Hammer på VGTV!!

Om hvordan han NESTEN ble reality-stjerne i Hollywood. Lenge siden jeg har ledd så godt! :-)

• Like 1

Yin    108
1 hour ago, Sjakkspira said:

Endelig, nå begynner straks sendinga på VG. :)

Yoohooo! Ikke sant, Sjakkspira?

Og deretter første parti!! Jeg teller minuttene nå :)

• Like 1