Gegga

Aktuelt aka "Åpen tråd"

74 posts in this topic

Hammer - Nakamura Remis   :)

1 person likes this

To flotte resultater av Jon Ludvig ! Håper han fortsetter på samme nivå

Ja, veldig bra start av Jon Ludvig! Så får vi håpe at han tør å satse litt mot de litt "enklere" motstanderne. Det er ikke Grischuk og Nakamura han trenger gå "all in" mot. 

De 9 nederste har rating på 2720 og nedover, så det er noen det er mulig å slå. Det er også mulig å slå de aller sterkeste, dersom de går litt for hardt ut.
Hammer har tross alt slått Magnus i et viktig parti (Norway Chess), så han kan jo slå de beste i verden også. 

Tredje runde starter om 1 minutt.

Etter 15 trekk i runde 3, har Grischuk nå 6 min igjen mot Aronian. Sistnevnte har 1 time og 18 minutt ...

Jon Ludvig lå litt under tidligere i partiet, men etter 22 trekk står han fint. Computerne sier -0,25 (og Hammer er sort).
Så det ser jo bra ut!

Ingen store utslag enda, og to partier har endt remis allerede.

Oppdatering: 

Ding-Hammer evalueres til 0,00 etter 28 trekk. De har hhv 18 og 10 min igjen på klokken. Kan bli litt kaotisk der.
Mamedyarov står bra mot MVL (-1,17 etter 42 trekk)
Adams står bra mot Eljanov (+1,76 etter 26 trekk)
Nakamura står veldig bra mot Rapport. (+2,68 etter 24 trekk)
Yifan Hou og Jakovenko står likt etter 32 trekk.

Grischuk - Aronian - remis
Vallejo Pons - Nepo - remis
Riazantsev - Chao Li - remis
Tomashevsky - Salem - remis

Nakamura vant sitt parti. Alle andre partier endte remis. Det vil si at måte MVL og Eljanov klarte å redde sine stillinger.

Det vil også si at Hammer har spilt sin 3. remis av 3 mulige. 
MVL har 2,5 poeng, Naka, Adams og Mame har 2. 
Det er 4 spillere som har mindre enn 1,5 poeng.

Bra start dette, Jon Ludvig!

Han har tjent 5,5 ratingpoeng på å spille 3 remiser.

Jeg har laget en egen tråd for denne turneringen.

1 person likes this

2700chess.com er flinke til å oppdatere sidene sine. Nå har de lagt til en ganske OK sak:

Topp 20 for hver måned! Listen går tilbake til 1967. Riktig nok ikke hver måned, siden ratinglister ikke kom så ofte tidligere.
Men denne er ganske så nyttig, og mye bedre enn FIDE sine egne lister. 
Gå inn på "Records" i menyen, og "Monthly Top 20s".

1 person likes this

Går man til juli 1989 finner man Simen Agdestein på delt 16. plass. Den gang var Kasparov og Karpov hele 115 og 95 foran Short, som var rangert på 3. plass i verden.

Går man til januar 1991, er de 10 høyest rangerte fra Sovjet, og det er 180 poeng fra Kasparov på 1. til Huebner på 20. plass.

1 person likes this

I Aeroflot Open spiller Aryan Tari akkurat nå runde 3. Mot Vladislav Artemiev (RUS2655).
Han har startet partiet fint med de sorte brikkene, og har en halv bondes forsprang etter ca 20 trekk.

Aryan har fått en bra start med 1,5 poeng på 2 runder, og er over 2600 i live rating. Det blir spennende å se hvor høyt han kan nå.

1 person likes this

Aryan Tari møter Gata Kamsky i dagens runde i Aeroflot Open. Oppsettet finner dere her.

Aryan startet med seier, men har nå 6 remiser på rad. Han har dermed 4 poeng på 7 runder.
Dette gir en ratingfremgang på 8,4 poeng.

I dagens parti ser det dessverre ut til å gå mot tap, da computerne viser +5 etter 33 trekk.

Heisann!

Noen som har kontroll på den hvilken turnering som er den neste Magnus skal delta i og når den spilles?

22 minutter siden, Kiredo skrev:

Heisann!

Noen som har kontroll på den hvilken turnering som er den neste Magnus skal delta i og når den spilles?

Det er en artikkel om Magnus Carlsens turneringsplaner på Matt & Patt.

1 person likes this

Så dere partiet til Wesley So i går? Ganske stilig. Det er et par trekk der som er ganske råe på slutten!!

Blir spennende å få han til Norge. 
Han er jo den eneste nye i Norway Chess, så jeg får i hvert fall èn ny autograf på sjakkbrettet mitt!

1 person likes this

Og så forsto jeg ingenting av Caruanas bondetrekk på slutten. Til og med jeg fant fortsettelsen for motstanderen, og hadde vunnet det partiet. Skjønner ikke hvordan det er mulig, egentlig.

Og Ivanchuk spiller match mot Yifan Hou. 

Ivanchuk har vunnet begge sort-partiene, og spilt remis i de to hvit-partiene. 
Komfortabel seier 3-1, med andre ord.

Ivanchuk tjente 5,6 rating-poeng, og er på 23. plass i verden for øyeblikket.

1 person likes this

Wesley So er i ferd med å vinne første omspill-parti mot Alexander Onischuk, etter at de endte likt i det amerikanske mesterskapet.

Det har vært litt frem og tilbake i dette partiet, men jeg er nokså sikker på at So vinner nå.

Onischuk ser faktisk ut til å slå tilbake i parti nr 2!

Og dermed går det mot armageddon. Det kan jo bli spennende. Men jeg tror fremdeles at So vinner til slutt.

Wesley So nekter jo å tape i langsjakk. Så får vi se om han mirakuløst klarer å redde dette partiet.

Onischuk har ikke spilt HELT presist, og det begynner å nærme seg en festning.

1 person likes this

Wesley So fikk inn en evig sjakk på slutten. Kaotisk parti.

Og So er amerikansk mester!

Utrolig bra forsvart, og nesten litt synd at Onischuk ikke vant dette partiet.

2 people like this

Den andre av de fire grand-prix-turneringene, Moskva Grand Prix, er godt i gang. Det er spilt fem av ni runder, og Hammer - som igjen er lavest rangert - har spilt bra og fått tre remiser (mot Harikrishna, Giri og Tomashevsky), tapt en gang (mot Nepomniachtchi) og vunnet ett parti (mot Inarkiev). Han hadde ifølge Matt & Patt gode vinstmuligheter både mot Harikrishna og Giri.

I morgen er det 17.-maifri for alle spillerne (hensynsfullt gjort av arrangøren), men 18. mai får Hammer bryne seg på spanske Vallejo Pons.

Og ja, forresten, det er Ding og Mamedyarov som leder, et helpoeng foran Hammer.

Hammer fortsetter å levere solide resultater. I dag ble det remis mot Vallejo Pons. I morgen spiller han med svarte brikker mot Yifan Hou.

Så ikke disse kommentarene før nå, etter at jeg hadde laget en egen tråd om dette.

Jeg har limt inn de to kommentarene dine i den tråden. :-)