Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Aktuelt aka "Åpen tråd"

Recommended Posts

Gegga    471

Det russiske mesterskapet er slutt, med en overraskende vinner.

Alexander Riazantsev var ikke høyest ratet (2651). Og ikke en jeg hadde hørt noe om tidligere ...
Grischuk ble nr 2, Toma nr 3 og Svidler nr 4.

• Like 1

For noen dager siden lanserte Chess.com et "alternativt" ratingsystem kalt CAPS der de har sjekket ulike spilleres partier, trekk for trekk, opp mot sjakkmotorenes forslag. Resultatet: Carlsen er tidenes mest presise sjakkspiller (NRK)

De ser ikke ut til å ha sammenlignet Carlsen med alle andre toppspillere, men de sammenlignet med Kasparov, Fischer og selvfølgelig kveldens motstander, Nakamura. Se mer her: Carlsen vs Nakamura: Who Science Says Will Win (chess.com)

For øvrig skriver Daniel Rensch mer om CAPS-systemet her: Better Than Ratings: Chess.com's New 'CAPS' System

• Like 1

Gegga    471

Jon Ludvig Hammer har kommet godt igang med dagens parti, og etter 20 trekk har han fordel på ca +1.

Erik Blomqvist (som slo Hammer i første runde) leder med et halv poeng.
Dersom Hammer vinner i dag, er det gode muligheter for at han ligger helt i toppen etter 6 av 9 runder.

Gegga    471

Jada, og Hammer vant til slutt!

Det samme gjorde riktig nok også svensken, så Hammer er fremdeles 0,5 bak.
Men det er fremdeles nok tid til å avgjøre dette på.

Det gledelige er at Hammer igjen har begynt å vinne sjakk-partier!

De neste to rundene i nordisk får Erik Blomqvist vanskelig motstand, først Axel Smith i dag og deretter Johan Salomon i morgen. Hvis Hammer skal kunne vinne turneringen, tror jeg han må gå forbi Blomqvist på disse to rundene. I sisterunden på søndag har nemlig Blomqvist hvite brikker mot den lavest rankede spilleren, mens Hammer skal spille svart mot tredjerankede Axel Smith.

Merk at første tie break er innbyrdes oppgjør, og det vant Blomqvist. Dermed må Hammer ikke bare ta igjen, men også gå forbi Blomqvist på poeng for å bli nordisk mester.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Gegga    471

OK, dersom det er tie break, tror jeg dette nesten er avgjort. Jeg tror ikke Hammer vinner dette alene foran Blomqvist.
Salomon kategoriserer du som "vanskelig motstand", selv om han har 4 strake tap. :-)

Men du har nok rett i at Smith er en vanskelig motstander, i hvert fall!

Blomqvist vant i runde 7, mens Hammer måtte nøye seg med remis. Dermed tror jeg vi allerede nå, to runder før slutt, kan konkludere med at Hammer ikke blir nordisk mester. Den mest sannsynlige vinneren blir Blomqvist. Han skal imidlertid ikke føle seg helt trygg ennå, for 17 år gamle og lavest rangerte Percivaldi kan være på skuddhold av turneringsseieren. Hvis det unge, danske talentet gjør det like bra som Blomqvist i dag og vinner det siste partiet – mot nettopp Blomqvist – går Percivaldi faktisk forbi.

• Like 1

Just nu ble Blomqvist–Percivaldi remis, og dermed ble Blomqvist nordisk mester. Med det sikret visstnok Percivaldi seg en GM-norm, så da er det vel lutter glede både i den svenske og den danske leiren. Norske sjakkfans får kanskje ta frem minnene fra sjakk-OL og se frem til VM-matchen heller enn å henge seg opp i nordisk-resultatene. :-)

Gegga    471

Det spilles for tiden Europacup for klubblag.

Vålerenga, OSS og SK1911 deltar.

I første runde møtte OSS førsterangerte Siberia, med Grischuk på førstebordet.
Nicola Getz spilte remis med de hvite brikkene!

Lars Oskar Hauge spilte remis mot Tomashevsky på andrebordet.
Imponerende!

De andre tapte, så det ble et forventet tap, med 5-1.

Vålerenga vant 6-0, mens SK1911 tapte 4,5 - 1,5 etter at Torbjørn Ringdal Hansen vant på førstebordet.

• Like 2

Gegga    471

Det spilles for øyeblikket NM i hurtigsjakk. I går ble NM i lynsjakk avsluttet, og vinner ble Johan-Sebastian Christiansen. Han vant alle 9 partiene.
Jon Ludvig tapte kun mot vinneren, og ble nr 2 med 8 av 9.

For øyeblikket leder Jon Ludvig NM i hurtigsjakk, og han står med 5 av 5, og møter tidligere president JJ (Jøran Aulin-Jansson) i runde 6. Jøran har 4,5 poeng.

Det tok visst veldig lang tid (5 timer) å spille 9 lynsjakkpartier i går, og turneringen var ikke ferdig før rett før midnatt.
Jeg er ikke helt sikker på hvor mange runder som spilles i dag, og hvor mange runder totalt sett. Gidder ikke lete for å finne det ut.
MEN, det er mulig å gå inn på Bergensjakk.no for å finne frem til informasjon. Turneringsservice gir resultatene etter hvert, og det er også mulig å følge med live.

• Like 2

Gegga    471

For tiden spilles Gibraltar-turneringen. Der er det alltid en del nordmenn med. Johan Salomon spilte remis i 2. runde mot Peter Svidler.
Sistnevnte har ikke prestert helt bra i det siste, og er nok på vei nedover rankinglistene.

Nigel Short slo Caruana i forrige runde. Ganske imponerende av den "aldrende" engelskmannen.

• Like 1

Gegga    471

I Gibraltar har Short og Adams spilt remis. Ivanchuk tapte jo et parti for et par runder siden på tid. I kliss vunnet stilling...
I dag vant han relativt greit.

Salomon ser ut til å tape. Svidler ser ikke ut til å finne noen vinst mot Deac fra Romania. Han har 2572 i rating, og vil nok være fornøyd med remis.
Svidler har vel ikke akkurat imponert, og har tapt 5,1 ratingpoeng til nå. Han tapte vel over 3 av disse mot Salomon i 2. runde.

Yifan Hou tapte mot Wenjum Ju. Sistnevnte er 23 år i dag. Hun kommer nå over 2600 i live rating. Det er ikke mange kvinner som har vært over 2600 i rating.
Det er gøy! Avslutningen ble VELDIG brå, da Hou spilte et forferdelig dårlig siste trekk. Det er jo matt i 2. 
Det kunne blitt litt mer spennende ved litt bedre spill på slutten.

Offisiell side har live overføring. Ganske bra! Simon "GM Ginger" Williams er ganske underholdende.

Der fikk jeg f.eks. vite at IM Trent ikke lengre er manager til Caruana. Jeg trodde det bare var endret litt, at han hadde litt mindre - men han sa selv at "we have parted ways" eller noe sånt. 

Gegga    471

Turneringens mest spesielle parti: Yifan Hou - Lalith.

Den kinesiske kvinnelige verdensmesterern spilte 1. g4 og 2. f3. Meeeeeeget spesielt.
Og hun ga opp etter 5 trekk. 

Hun møtte også opp 20 minutter for seint til partiet.

Det spekuleres i at det er en protest mot noe. Hun har møtt mange kvinnelige motstandere. (7, for å være presis)

Det blir spennende å høre hva dette var noe!

Gegga    471

I dag møtes Daniel Fridman - Anna Zatonskih i siste runde.

De er tilfeldigvis gift. Og dersom hun vinner i dag, får hun en premie som en av de beste kvinnene. Ca 10 000 pund.
Dersom HAN vinner, får de ingenting ...

Så dette blir jo et spennende parti. Jeg lurer på om de har et avtalt parti her. Eller om de spiller et ordentlig parti?
Er det umoralsk å gi seieren til Anna? Blir det god stemning dersom han spiller alt han kan, og vinner?

Jeg vil anta at de har avtalt dette på forhånd. F.eks. "Vi spiller så godt vi kan begge to, ingen avtaler"
Eller: "Vi spiller dette partiet, og du gjør en feil i denne stillingen. Vi tar de 10 000 pundene".

Gegga    471

De spilte remis i 28 trekk. Det må jo være greit for husfreden! Og dersom hun nå går glipp av 10 000 pund, er det også meget sportslig.

Uansett er nok remis et greit resultat. Han er jo ikke 400 ratingpoeng sterkere.

Gegga    471

Det sies at Yifan Hou var misfornøyd med å ha spilt mot så mange kvinner. 

Det er jo en litt rar forklaring. Det er mange kvinner med i turneringen, og det er jo tilfeldig hvem man møter.
Man kan jo ikke mistenke arrangøren for å sette opp kvinne-matcher bevisst. 

Skal en av mennen protestere for at han har møtt så mange menn?

Jeg er enig med Twitter-folket som sier at det ikke er greit å tape på denne måten.

Twitter.jpg

Gegga    471

Det blir play off mellom Yangyi Yu, David Anton og Hikaru Nakamura

Anton går direkte til finalen. Mens de to andre må spille om retten til å komme til finalen.
Det er vel da hurtigsjakk, og Nakamura er STOR favoritt. Selv om han må "varme opp" med å slå Yangyi Yu først.

Gegga    471

Yifan Hou har blitt intervjuet. Youtoube-link

Hun bekrefter at hun ikke er fornøyd med å ha møtt jenter i 7 av 9 runder.
Når hun da møtte en mann i 10. runde, protesterte hun med å tape med vilje.

Rare greier.

Short.jpg

I år skal Norges landslag for første gang spille kirsebær med de store sjakknasjonene i VM for landslag – en lukket turnering med kun ti deltakernasjoner. Men dessverre har våre venner i FIDE plutselig utsatt landslags-VM til 17.–28. juni, i direkte konflikt med Kasparovs Grand Chess Tour. 5.–17. juni spilles nemlig Norway Chess, og 21.–25. juni spilles Paris Grand Chess Tour. Magnus Carlsen prioriterer selvfølgelig disse, og dermed må det norske landslaget klare seg uten verdensmesteren.

Andre landslag mister også spillere, og noen av dem mister nok flere enn én, men jeg er stygt redd for at Norge likevel er det laget som blir mest svekket. Flere av de andre nasjonene skal normalt rundspille et Norge-lag uten Carlsen, selv om de andre stiller uten sine 2–3 beste spillere. Til sommeren tror jeg derfor vi er helt avhengig av at Hammer finner toppformen og at noen av de andre overpresterer, ellers risikerer vi stygge tall ...

Jeg synes det er ganske stas at alle de ti beste i verden deltar i Norway Chess i år. Dermed blir Norway Chess den første 10-mannsturneringen med en snittrating på hele 2800!

Samtidig er det jo synd at Hammer (eller Tari) ikke får delta. Jeg forstår godt at Hammer er skuffet. Men jeg kjøper arrangørenes forklaring om at de grep sjansen fordi de fikk muligheten til å ha med hele topp-10-feltet - og at dette kan ses på som en markering av femårsjubileet. Men neste år håper jeg virkelig at vi får se en ekstra nordmann i feltet igjen.