Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Aktuelt aka "Åpen tråd"

Recommended Posts

Gegga    204

Navara - Hammer. Første parti endte remis.
Parti nr 2 spilles nå, og Hammer står OK etter 15 trekk. Begge har god tid. Oversiktelig stilling. Jeg spår ny remis.

Et imponerende angrepsparti av Hammer! Først ga han bort to bønder og så "ofret" han springeren med 20.Ne6 (selv om det vel egentlig ikke kan kalles et reelt offer siden Navara ikke kunne ta springeren pga. matt-trusler). Etter 20.Ne6 valset Hammer virkelig over tsjekkeren! Det er egentlig litt synd at Navara ikke spilte noen trekk til, sånn at Hammer fikk avsluttet angrepet. :-)

Forresten ser jeg at Hammer først etter 14...Qxd5 (rett etter å ha gitt bort den første bonden) begynte å bruke tid, men da fant han også Komodos førstevalg 15.Bd2 – som aldri har blitt spilt før. Jeg lurer på om han fant trekket over bordet eller trengte tid på å huske hjemmeforberedelsene? Derfra og ut så han i alle fall ut til å ha veldig god kontroll.

FIDE har valgt å legge Women's World Chess Championship 2017 til Iran – noe som kan bety at de kvinnelige sjakkspillerne må bruke hijab. Dette faller ikke i god jord hos alle spillerne, og det er snakk om å boikotte hele arrangementet. Her er noen av de internasjonale oppslagene:

The Telegraph: Female chess players forced to wear hijab as governing body awards world championship to Iran
Independent: Female chess players from around world outraged after being told to wear hijabs at tournament in Tehran
CNN: Female chess players protest wearing hijab at Iran world championship
Fox News: Chess players forced to compete in hijabs at world championship in Iran
The Guardian: Boycott of world chess championship 'would hurt women in Iran'

Også norske medier har plukket opp saken:

NRK: Kvinnelige sjakkspillere truer med å boikotte VM i Iran
Aftenposten: Tvinges til å bruke hijab i sjakk-VM
Dagbladet: Kvinnelige sjakkspillere raser: Tvinges til å bruke hijab i VM

Både som turist og eventuelt forretningsreisende i et land, synes jeg det er riktig å tilpasse seg de lokale skikkene. Men både i privat- og jobbsammenheng kan man velge bort land hvis man ikke liker skikkene deres. Å sette sjakkspillere i en situasjon der de eventuelt må velge bort VM, er veldig uheldig. Jeg håper det vil være mulig å få til et unntak for kvinnelige sjakkspillere. Iran er ikke det aller "strengeste" landet i regionen, så kanskje det går an å komme frem til løsninger som er akseptable ...?

• Like 3

Gegga    204

Hammer vant også 3. partiet mot Navara. Men i 4. parti slo Navara tilbake. Dermed leder Hammer med 1 poeng fremdeles.

Gegga    204

I hurtigsjakkpartiet som Hammer vant, sto Navara bedre, med løper og tårn mot tårn. Klassisk remis-sluttspill.
Men Navara glemte plutselig at de spilte med klokke, og Hammer vant dermed på tid ...

I det neste partiet, hadde Hammer plutselig en god mulighet i trekk 32. Dersom han da hadde spilt Te2, kunne ikke Navara slått tårnet, for da går bonden inn. Og dermed hadde løperen til Navara falt. Der hadde altså Hammer nesten muligheten til å avgjøre hele matchen. I stedet reduserte Navara ved å vinne sluttspillet, etter at Hammer gikk seg litt vill.

Spennende match fremdeles, altså!

• Like 1

Sjakkspira    346

Når det gjelder  Women's World Chess Championship 2017 så skjønner jeg veldig godt de som boikotter.

Jeg er for valgfrihet i klesveien. Ikke tvang. Enig i at man bør følge skikkene til landet som man er i. Så kanskje feil land er valgt? 

Jeg håper de finner en løsning. Ikke heldig at mange føler de ikke kan stille i VM.

• Like 2

Gegga    204

Ja, Hammer står fremdeles best. Men han har stått enda bedre tidligere. De to tårnene er nokså irriterende å spille mot, så jeg frykter at dette blir remis.

Navara kan kanskje måtte ofre tårn mot løper og et par bønder. Men selv med bonde over, vil det jo oftest være remis.
Det hadde vært gøy om Hammar hadde vunnet dagens parti!

Gegga    204

David Navara har tapt 9,8 ratingpoeng på matchen mot Hammer. Det vil si at Jon Ludvig har tjent 9,8 ratingpoeng.

De 2 siste partiene er hurtigsjakk. Godt med litt ratingfremgang for Hammer! Det har vært lite av det i det siste.

Gegga    204

Sånn ellers, så spilles det turnering på Isle of Man.

Caruana begynte med en remis mot Grandelius.
So vant. Det samme gjorde Adams.
Mens Wang Hao startet med et tap mot Lucas van Foreest. Lucas er født i 2001, så han er altså 15 år!
Og har bare 2350 i rating. Snakk om skrelle!

Hans bror, Jorden - spiller mot Nakamura, og har spilt veldig bra! Det er nå spilt 66 trekk.
Løper + 1 bonde mot løper og 3 bønder. Ulikfargede løpere. Det skal i teorien være remis, tror jeg?

Edit: ,,, og det ble remis!
Storebror Jorden er ratet 2615, så det er ikke verdens største skrell dette her.

• Like 1

Gegga    204

Jon Ludvig Hammer tapte (med hvit) i 3. hurtigsjakkparti (ferdig for ca 1 min siden).
Dermed har David Navara utlignet i matchen.

Det kan bli et spennende sisteparti!

Hammer tapte dessverre siste hurtigsjakkparti og tapte dermed matchen 4½–3½. Ergerlig, men samlet sett gjorde han en god innsats mot 2700-klubbmedlem Navara, ikke minst i langsjakken. Alt i alt synes jeg det var oppløftende spill og resultater av Hammer – og en opptur etter sjakk-OL.

Gegga    204

Ja, det var ikke helt bra. Fra å lede med 1 poeng, går han på to strake tap!

Men jeg er enig i at det var ganske god innsats. Hammer tjente ratingpoeng på langsjakken, og fikk bevist at han KAN hamle opp med 2700-spillere!

Gegga    204

Ooops. Jeg ser at i tråden "Tal Memorial", kommenterer jeg stadig vekk Isle of Man.

Personlig synes jeg det blir litt mye å ha en egen tråd for Isle of Man. Jeg tipper det kommer en kommentar her og en kommentar der. Og at folk ikke er helt klar for så mange tråder. Men hva mener folket? Jeg skjønner jo at det på et senere tidspunkt er enklere å finne tilbake til en diskusjon rundt en turnering, dersom alt ligger i egne tråder, men ser vi ofte tilbake i gamle tråder?

Jeg synes ikke mange tråder trenger være et problem. Hovedpoenget må være at det blir lett å få oversikt over pågående diskusjoner, samtidig som det blir mulig å skille litt mellom tema som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre (f.eks. VM-matchen vs. Tal Memorial vs. regeldiskusjoner). Så lenge målet er å skape enkel oversikt, tror jeg det er viktigere å holde antall forumer og hierarkiske nivåer nede enn å redusere antall tråder – men jeg er enig i at "småting" (f.eks. Isle of Man) godt kan kommenteres i denne oppsamlingstråden.

Gegga    204

Det er allerede 136 påmeldte til Landsturneringen 2017, som spilles i Stavanger.

Det er fremdeles gooood plass i Stavanger, så det er bare til å melde seg på!

Jeg blir nok kun med på arrangør-siden, og ikke som spiller.
Selv om det kunne vært gøy med et comeback. Sist gang jeg spilte var i 1988 ...

Gegga    204

Det spilles nordisk mesterskap for tiden.

Hammer tapte jo i første parti, mot svenske Erik Blomqvist.
I 3. runde møttes Hammer og Salomon.
Tidlig feil av Salomon gjorde at Hammer fikk initiativ. 
Det er vel verdt å spille gjennom avslutningen av partiet, for å få inn slike matt-feller som Hammer her fikk til.

Jon Ludvig er da på 1,5 av 3, og har kontakt med teten. Ledende Vilka Sipila har 2,5 poeng.
Det er jo bare til å slå han, så er de likt i poeng. De 3 spillerne på 2 poeng kan lett taes igjen på 6 runder.

Etter 18 trekk i dagens parti, sa Chessbomb at Hammer hadde over +1 i evaluering. Men dette mistet han på trekk 19.
Vi får håpe at han vinner igjen, og føler at han kommer i flytsonen etter en lang og ruskete periode.
Det kunne jo se ut som den perioden snudde litt i matchen mot David Navara tidligere i Oktober.