Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

Carlsen-Nakamura Blitz Battle

Recommended Posts

Finalen i Chess.com sitt Grandmaster Blitz Battle Championship går av stabelen 27. oktober kl. 19: Carlsen-Nakamura Blitz Battle Set For October 27. Finalen overføres på http://www.chess.com/tv

I semifinalene 23. og 24. august slo Carlsen Grischuk 18–6, mens Nakamura vant over Vachier-Lagrave med sifrene 21,5–10,5. Formatet var ganske artig, med mange partier og økende tempo: først 5+2, så 3+2 og til slutt 1+1. Første parti i hver bolk ble spilt som 960 / Fischer Random.

PS: Under Carlsen–Grischuk satte chess.com ny seerrekord med 72 000 unike seere. Den rekorden kan kanskje stå for fall under Carlsen–Nakamura?

• Like 3

Chess.com lader opp til morgendagens blitz-battle-finale med en 14 minutters video. Videoen har blant annet et innslag der Kaja Snare intervjues av Peter Doggers (start ca. 7.55).

Jeg lurer på om Magnus Carlsen har satt av tid – bare to uker før VM-matchen – til å spisse lynsjakkformen inn mot dette oppgjøret? På den ene siden bør han kanskje ikke bruke for mye tid og krefter på lynsjakk akkurat nå. På den andre siden vil det være en veldig god oppladning til VM-matchen å slå Nakamura.

Også VG kjører en forhåndsomtale av Grandmaster Blitz Battle Championship – og de gir likså godt matchen et slags VM-stempel: Carlsen lader opp til VM med «online-VM» – fra hemmelig sted

At Magnus Carlsen tar et avbrekk i VM-oppkjøringen for å møte Nakamura, kommenteres på følgende måte av Espen Agdestein:

– Magnus synes dette er veldig gøy, så jeg er ikke bekymret.

– Han liker alltid å møte Nakamura, og Nakamura har jo renomme som en uslåelig on-line-spiller. Derfor gleder Magnus seg til dette.

PS: Ut over Agdesteins kommentarer synes jeg det mest interessante i artikkelen er at VG kaller bullet for "kulesjakk". Er det et begrep som faktisk kan brukes på norsk? De fleste sier jo "bullet" også på norsk (klassisk/langsjakk, hurtigsjakk, lynsjakk og bullet), men jeg har egentlig savnet et norsk ord.

Gegga    471

Har aldri hørt "kulesjakk" tidligere, og vet ikke om jeg synes at det er VG som skal komme opp med nye uttrykk. 

Det er vel kun "langsjakk", "hurtigsjakk" og "lynsjakk" som er ekte begreper.
"Bullet" er en underkategori av "blitz" eller lynsjakk.

Jeg liker ikke begrepet "kulesjakk", men skjønner jo at oversettelsen er litt logisk, så lenge man oversetter "rapid" og "blitz" direkte med "hurtig" og "lyn".

Ordet "kulesjakk" får 51 treff på Google. Vi får gjenta søket om noen måneder for å se om det har blitt større.

Chess.com har brukt sjakkmotorer for å sammenligne hvor presist Carlsen og Nakamura spiller: Carlsen vs Nakamura: Who Science Says Will Win

I langsjakk utpeker de Carlsen til historiens mest presise spiller, men skuffende nok kommer de frem til at Nakamura er litt mer presis enn nordmannen i lynsjakk. MEN tallene sier også at Carlsen spiller mer presist mot Nakamura enn mot andre, og at Nakamura begynner å spille mer upresist når det er Carlsen som sitter på andre siden av brettet. Dermed kan vi fortsatt ha statistisk tro på norsk seier i kveld. ;)

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

JEB    486

Er det noen steder de sender med analyser?

Edit - uten å betale på Chess.com

Edited by JEB

Akkurat nå, JEB skrev:

Er det noen steder de sender med analyser?

Kun de muntlige analysene til de to kommentatorene (Rench og Hess, er det ikke?) ... I semifinalen følte jeg meg helt "naken" i starten uten maskinanalysene, men jeg ble vant til det etter hvert. :) Men spesielt når de reduserer betenkningstiden så tror jeg ikke sjakkmotorene hadde hengt skikkelig med uansett.

• Like 1