Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL, siste runde fra kl. 09.00

Sjakk-OL siste runde India-Norge  

7 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Hvem vinner av India og Norge?

• India vinner
      2
    • Det blir uavgjort 2-2
      4
    • Norge vinner
      1

Recommended Posts

momama    39
11 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Er det bare meg som synes at Taris stilling virker litt hårete?

Ganske, faktisk, men her må begge spillere holde tunga rett i munnen. Hvit må passe seg litt også.

Sesse    367

Om Magnus vinner i dag, vil han faktisk mest sannsynlig få sølvmedalje (nest beste ratingprestasjon på 1. bord). Da er han på ca. 2850 i performance-rating, som er omtrent der han burde være—og da kan man vel ikke klage om OL-spøkelse?

• Like 1

momama    39

Amerikanerne ser ut til å vinne greit, så da blir det deres første OL-gull siden tredvetallet (hjelper vel ikke at Ukraina også ser ut til å vinne?). Jeg har som Shankland reservasjoner med tanke på hvordan de skaffet seg et topplag, men hvis dette får sjakkinteressen opp i et viktig sponsormarked som USA tror jeg det er bra for sjakken som helhet. Kanskje man til og med får røsket litt i FIDE etter hvert?

momama    39
7 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Hvis Tari ser variantene med 27... Qd3+ til bunns, kan han utligne hvits fordel. Jeg krysser alt jeg har av fingre.

Han fant det ikke...

momama    39
25 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Tja, Caruana vinner, men Shankland ligger under bonde, og begge de to andre bordene kan bli remis.

Godt poeng. Da jeg kikket i sted sto So over +1 på evalueringen, men han gjorde en feil og nå er det jevnt i følge maskina. Men Lesiege har alvorlig tidsnød, så mye kan fortsatt skje.

EDIT: Jepp, Lesiege gikk rett inn i en tvungen matt og ga opp.

Edited by momama

Både evalueringene og tidsbruken til Tari tyder på at vi taper på tredjebordet, men hvits konge står luftig til. Her må det da ligge taktiske muligheter og lure bak hver en sving? Jeg velger å tro, på tross av alle dystre omen, at det fortsatt vil åpne seg en praktisk mulighet for remis her!

Det ser ut som om russerne er i ferd med å få overtaket mot Italia, og dermed virker tredjeplassen uoppnåelig. Men vi ligger uansett an til et veldig godt resultat og en strålende plassering. Hammer styrer dette greit inn til remis, og det går mest sannsynlig mot remis i Harikrishna–Carlsen også.

Gegga    471

Har ikke fått fulgt med før nå, og da jeg så at det kun var 3 partier igjen (sesse), tenkte jeg jo at det var blitt en tidlig remis, eller et nesten forventet tap til Norge.
Men Urkedal vant?? For en turnering han har hatt!

Så er det jo fryktelig dumt at Tari kommer til å tape da, men det er egentlig "greit nok".
Dersom bare nå Magnus kunne funnet på noe sprell, ville alt vært perfekt!

Men det er kjekt å se at Hammer har god kontroll, og da er det jo faktisk mest sannsynlig at det blir 2-2?
Noe som er et strålende resultat! Medalje ville det vel ikke blitt uansett.

Gegga    471
1 time siden, momama skrev:

Jeg har som Shankland reservasjoner med tanke på hvordan de skaffet seg et topplag ...

Nakamura er jo amerikansk. Wesley So bor i USA. Caruana er født i Miami, og bor i Europa og i Florida, dersom jeg ikke tar helt feil?
Hva er det reservasjonene går ut på?

Måten Caruana gikk fra Italia til USA? 

Crukis    64

Er innom som snarest og ser at det har gått fort unna med tre av partiene. Remis for Hammer, tap for Tari og vinst for Urkedal (bra!). Ser vel veldig ut som remis hos Magnus også, så da ender vi i så fall på 18 poeng. Det skal vi være veldig fornøyde med synes jeg. 

Gegga    471

Table base draw for Magnus nå. Han spiller vel til de har konge mot konge.

2-2. Da blir det spennende hvilken plassering vi får til slutt. Det kaaan vel bli topp 10?

momama    39
3 minutter siden, Gegga skrev:

Måten Caruana gikk fra Italia til USA? 

Ja, hovedsakelig Caruanas overgang, men det er vel ingen tvil om at So bosatte seg i USA under lovnader om å få spille for dem også. Han har jo absolutt ingen bakgrunn fra landet før han fikk hjelp av Sinquefield. Ok, det er vel ikke feil at folk flytter dit de ønsker å leve, men jeg skjønner at Shankland føler litt på det når han må spille fjerde-/femtebord på grunn av spillerimport.