Sjakkspira 523 Report post Posted September 12, 2016 2 september startet sjakk-OL i Baku i Aserbajdsjan. Før siste runde ligger åpen gruppe på en foreløpig 6. plass. Mens damene ligger på en 51. plass. Norges lag åpen gruppe Lagleder: GM Tisdall Jonathan D 2408 Spillere GM Carlsen Magnus 2857 GM Hammer Jon Ludvig 2652 GM Tari Aryan 2571 GM Urkedal Frode 2539 IM Getz Nicolai 2450 Norges lag kvinne-gruppen Lagleder: GM Hansen Torbjørn Ringdal 2457 Spillere: WIM Sahl Sheila Barth 2192 WIM Hagesæther Ellen 2139 WGM Dolzhikova Olga 2167 Machlik Edit 2050 Machlik Monika 2038 Spilleplan Runde 1: 2 september kl. 13.00 Runde 2: 3 september kl. 13.00 Runde 3: 4 september kl. 13.00 Runde 4: 5 september kl. 13.00 Runde 5: 6 september kl. 13.00 Hviledag Runde 6: 8 september kl. 13.00 Runde 7: 9 september kl. 13.00 Runde 8: 10 september kl. 13.00 Runde 9: 11 september kl. 13.00 Runde 10: 12 september kl. 13.00 Runde 11: 13. september kl. 09.00 Åpen klasse India - Norge 5.1 GM Harikrishna, P. 2752 - GM Carlsen, Magnus 2857 5.2 GM Adhiban, B. 2671 - GM Hammer, Jon Ludvig 2651 5.3 GM Vidit, Santosh Gujrathi 2669 - GM Tari, Aryan 2570 5.4 GM Sethuraman, S.P. 2640 - GM Urkedal, Frode 2537 Kvinneklassen Norge - Indonesia 29.1 WIM Sahl, Sheila Barth 2181 - WIM Sihite, Chelsie Monica Ignesias 2199 29.2 WGM Dolzhikova, Olga 2167 - WFM Faruq, Afifa Ayyun 1667 29.3 WIM Hagesather, Ellen 2139 - Putri, Regita Desyari 1623 29.4 Machlik, Monika 2060 - Walukow, Theodora Paulina 0 * Spillerene har ikke lov å ta remis før etter 30 trekk.Tidskontroll: 90 minutter de første 40 trekkene deretter 30 minutter på resten av partiet. + 30 sek pr trekk fra trekk 1. * Vinneren i hvert av de fire partiene får 1 poeng. Ved remis 0,5 poeng. Laget som får flest poeng sammenlagt vinner lagkampen. Linker Hjemmesiden Live åpen klasse Live kvinneklassen Chess-results.com Sesse Chess24 Chessbomb 1 Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 12, 2016 (edited) Hvis vi hypotetisk skal få medalje, må vi gå forbi Russland (som har ett lagpoeng mer enn oss), Canada (som har flere innbyrdes poeng enn oss) og India (som vi altså spiller mot). Nå vet jeg ikke helt hva tie break 2 er (Jeg har ikke sjekket hva "D.II.02, paragraph G.14" er (*)), men i praksis gjetter jeg på at vi får medalje hvis følgende tre ting skjer: USA slår eller spiller uavgjort med Canada Vi slår India Italia slår Russland Det første tror jeg er ganske sannsynlig. Det andre blir veldig vanskelig, men er ikke umulig. Det tredje er kanskje det mest usannsynlige. *) Edit: Tie breaks finnes i FIDE-håndboken, og der står det at Sonneborn-Berger er første tie break, mens totalt antall individuelle poeng er andre tie break. Sonneborn-Berger kan gå ganske mye opp og ned, alt etter hvordan våre tidligere motstandere og konkurrentenes tidligere motstandere gjør det i siste runde. Det ideelle for oss er nok derfor at følgende også inntreffer, i tillegg til det som står nevnt lenger oppe: Ukraina slår Slovenia Peru og England spiller uavgjort Italias tidligere motstandere får relativt dårlige resultater i siste runde ... Edited September 12, 2016 by Inge «Insan» Harkestad 2 Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 12, 2016 Med oppsettet for siste runde ser det vel ut som om USA, Ukraina og Russland er de tre favorittene til å innta pallen (i den rekkefølgen). Norge taper normalt 3-1 mot India og havner rundt seedingplassen sin (12). MEN: Det skal spilles først. Kan Magnus vinne og de andre overgå seg selv og holde til seier 2,5-1,5? Kan Italia overgå seg selv og få det samme resultatet mot Russland? Og kan Peru holde England til uavgjort? Følg med på neste episode av "Magnus og de tre musketerer på oppdrag i Baku"! 2 Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 12, 2016 Anbefaler Powerplay Chess (David King) sin "quick chat" (13 minutter) video med Nigel Short. Mye både morsomt, alvorlig og interessant der. A quick chat with Nigel Short in Baku 2016 1 Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 12, 2016 Hvis både India og Norge spiller med de fire antatt beste, blir bordoppsettet som følger: Harikrishna (2752; Rp 2833)–Carlsen (2857; Rp 2817) Hammer (2651; Rp 2478)–Adhiban (2671; Rp 2697) Vidit (2669; Rp 2764)–Tari (2570; Rp 2605) Urkedal (2537; Rp 2570)–Sethuraman (2640; Rp 2625) Med unntak av førstebordet (der Carlsen dessverre får svart så vidt jeg forstår) har inderne altså høyere rating på alle bord. På bord 3 og 4 har de rundt 100 poeng mer. Alle inderne har dessuten høyere ratingprestasjon enn sin norske motstander, og de har dermed dokumentert best form. Med andre ord: På papiret er India klare favoritter. Men dette er siste runde, alle begynner å bli trøtte, og det er sikkert litt ekstra nerver ute og går. Det kan tale til Norges fordel, tror vi ikke? Share this post Link to post Share on other sites
momama 39 Report post Posted September 12, 2016 India blir tøffe, veldig tøffe. Jeg føler på meg at Magnus har taket på Harikrishna, mens Adhiban har hatt en svært god turnering - selv med tap mot Kramnik i dag - og det kan bli tøft for Hammer som har spilt på et nivå 200 poeng under inderen så langt. Tari og Urkedal har hatt en solid om ikke overveldende turnering, og det er de to som har muligheten til å overraske og glimte til. Synd at Getz bare fikk spille en runde i år, forresten, men i og med at vi har spist kirsebær med de store har det vel vært nødvendig å toppe laget hele veien. Share this post Link to post Share on other sites
Giggen 2 Report post Posted September 12, 2016 Etter hva Norge har prestert så langt og ikke minst i dag er det langt ifra urealistisk at de skal kunne ta en knepen seier imot India..Tipper 2.5-1.5 til Norge med tre remier og en seier til Magnus.Det vil i så fall være superbra men Russland kommer nok uansett til og slå Italia.Så da blir det vel 4-5 plass Share this post Link to post Share on other sites
Tarjei 103 Report post Posted September 12, 2016 – Jeg tror våre sjanser er bra. Det er 50-50 på om vi kan vinne, sier Simen Agdestein om Norges sjanser mot India. Les hele saken på Matt & Patt 1 Share this post Link to post Share on other sites
Bendik J 7 Report post Posted September 12, 2016 Dette blir spennende! bra Spira! Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted September 12, 2016 Morgendagens motstander for Magnus. For anledningen kledd i min fotballdrakt - med mitt navn bakpå. :-) 3 Share this post Link to post Share on other sites
Tarjei 103 Report post Posted September 12, 2016 Profilbildet hans på Facebook: 1 Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 13, 2016 Vidit og Tari har rokert hver sin vei, så det kan kanskje bli et underholdende parti? De tre andre partiene ser ut til å starte relativt rolig. Det eneste som kanskje kan være verdt å nevne så langt, er at Sethuraman har pådratt seg en isolert dronningbonde mot Urkedal. Share this post Link to post Share on other sites
momama 39 Report post Posted September 13, 2016 Ikke sikker på at den isolerte bonden er en svakhet nå som Urkedal har skaffet seg en bakvendt bonde på e3 - syns ærlig talt stillingen til hvit ser litt vel løs ut. Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 13, 2016 Nei, en isolani har jo både plusser og minuser ved seg, og det kan kanskje Urkedals 13.f4-trekk også ha. Som du sier kan nå e3-bonden fort bli et problem. Kan Urkedal se for seg å bytte bort sin (nå svekkede) e-bonde mot svarts d-bonde? Share this post Link to post Share on other sites
momama 39 Report post Posted September 13, 2016 Hammer tenker og tenker - han er snart nede i et minutt per gjenstående trekk. Er det tvilen som har dukket opp igjen? Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 13, 2016 (edited) Oi, ja, både Hammer og Tari har brukt voldsomt mye tid. Også Urkedal og (så vidt) Carlsen ligger bak på klokkene. Jeg begynner å frykte at det er nerver i det norske laget ... Edited September 13, 2016 by Inge «Insan» Harkestad Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted September 13, 2016 Endelig kom internettet tilbake. Vært nede i hele formiddag. Det er fryktelig ustabilt her i Bulgaria. Jevnt på alle bordene ser jeg. Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 13, 2016 2 minutter siden, Sjakkspira skrev: Endelig kom internettet tilbake. Vært nede i hele formiddag. Det er fryktelig ustabilt her i Bulgaria. Nå er jo nettopp Bulgaria utestengt fra European Chess Union. Har FIDE klart å stoppe sjakk-overføringene også!? Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted September 13, 2016 Hahaha, de kunne prøve seg. Da tropper jeg opp hos Fide personlig. Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 13, 2016 Hammer fortsetter å bruke avsindig mye tid. Hvis overføringen er riktig, har han nå tenkt i over 13 minutter på trekk 21. Han har 19 minutter igjen (pluss tilleggstid) på de neste 19 trekkene - og enda mindre hvis han ikke snart trekker. Dette lover ikke bra. Share this post Link to post Share on other sites
momama 39 Report post Posted September 13, 2016 Kanskje Hammer bare tester ut Grisjtsjuk-metoden? "Jeg spiller best i tidsnød". Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted September 13, 2016 Er det kommet nye trekk i de andre partiene da? Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 13, 2016 Urkedal har plutselig stor fordel! Share this post Link to post Share on other sites
Tarjei 103 Report post Posted September 13, 2016 Sethuraman har akkurat bukket en ren offiser mot Urkedal. Nå står Norge til vinst på ett bord! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted September 13, 2016 Det var tydeligvis stopp i overføringen, for nå kom det flere trekk i flere partier. Både Hammer og Tari har dårlig tid, men ikke så dårlig tid som det så ut som. 1 Share this post Link to post Share on other sites