Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL,runde 9

Norge-USA i 9. runde av Sjakk-OL  

12 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Hvem vinner av Norge og USA?

• USA vinner
      6
    • Det blir uavgjort 2-2
      5
    • Norge vinner
      1

Recommended Posts

Stas at Tari klarte remis mot en av verdens beste spillere!

Sammenlagtresultatet i åpen klasse var greit nok: Vi unngikk pinlige sifre. Hvis nå Dolzhikova og Edit Machlik sikrer et halvpoeng hver (Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal klare det), blir det et hederlig resultat i kvinneklassen også.

I morgen regner jeg med at vi er tilbake i mer vanlig farvann og møter noen som vi har en reell sjanse mot. :-)

• Like 1

12 minutter siden, Crukis skrev:

Kan ikke Dolzhikova vinne dette da?

Ikke uten en veldig stygg bukk av svart.

I sluttspill med ulikefargede løpere og med en bonde under, er det i det fleste tilfeller ganske enkelt å holde remis. Stillingen over var en klar remis, og det ser jeg at resultatet også ble.

Edit: Og der ble det remis i det siste partiet i kvinneklassen også. Tap i begge klasser, men tap vi ikke har grunn til å være veldig skuffet over.

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

Crukis    64

Nei, det endte med remis. På den positive siden er det straks remis for Edit også. 1-3 i begge matchene i dag.

I morgen er det nye muligheter. Hvem møter vi da mon tro? I åpen klasse møtte vi USA med "downflow" i denne runden (jeg har lært et nytt ord) - kanskje det er vår tur til å få lavere plassert motstander nå?

Sesse    367
21 minutter siden, Crukis skrev:

I morgen er det nye muligheter. Hvem møter vi da mon tro? I åpen klasse møtte vi USA med "downflow" i denne runden (jeg har lært et nytt ord) - kanskje det er vår tur til å få lavere plassert motstander nå?

Downfloat. :-)

13 minutter siden, Giggen skrev:

Tøff motstand også i morgen imot Iran.

Det er klart det er tøff motstand, Norge er jo med i tetstriden! Men Iran er det nest laveste rangerte landet av lagene på 13 poeng. Med en 46 ratingseeding (Chile er 47). Vi kunne ha møtt Aserbadsjan (4.) eller England (6.). Vi har alt i alt vært heldige med motstanden vår hittil i OL. Våre fem spillere er høyere ratet enn tilsvarende spiller på Iran. 

• Like 1

Gegga    471
19 timer siden, Sesse skrev:

Det er min side, ja. (Det er litt merkelig at folk kaller analysesiden min for «Sesse», men jeg har vel sort-of vent meg til det.)

Ja, Bergensjakk.no kaller deg jo til og med en norsk superdatamaskin!

"Fire norske partier blir analysert fortløpende av den norske superdatamaskinen Sesse.  "

Sesse    367
1 time siden, Gegga skrev:

Ja, Bergensjakk.no kaller deg jo til og med en norsk superdatamaskin!

"Fire norske partier blir analysert fortløpende av den norske superdatamaskinen Sesse.  "

Det er feil på så utrolig mange måter :-P

Vel er datamaskinen min rask, men noen superdatamaskin er det ikke. Superdatamaskiner består av flere tusen (!) maskiner av omtrent samme hastighet som den ene jeg eier, tar opp store rom og har strømforbruk som måles i megawatt. Det er litt som å kalle et Cessna-fly for en jumbojet. :-) NTNU har vitterlig en slik; den heter vilje, og brukes blant annet til å kjøre værmeldingen hver dag.

Det er forøvrig meg bekjent ingen sjakkmotorer per i dag som kan nyttiggjøre seg en superdatamaskin på noe fornuftig vis, selv om man fant noen som var villige til å spytte inn de titalls tusen kronene det ville koste å leie maskintid på en slik for et parti. Det finnes noen som fungerer OK i små clustre (~20 maskiner), men ingen av dem har noensinne faktisk vært publisert.

Crukis    64
6 timer siden, Sesse skrev:

Det er forøvrig meg bekjent ingen sjakkmotorer per i dag som kan nyttiggjøre seg en superdatamaskin på noe fornuftig vis, selv om man fant noen som var villige til å spytte inn de titalls tusen kronene det ville koste å leie maskintid på en slik for et parti. Det finnes noen som fungerer OK i små clustre (~20 maskiner), men ingen av dem har noensinne faktisk vært publisert.

Husker jeg feil, eller var det ikke slik at Jon Ludvig Hammer med gode hjelper hos NTNU brukte superdatamaskinen der til å analysere varianter under en av VM-matchene Magnus spilte mot Vishy Anand? 

50 minutter siden, Crukis skrev:

Husker jeg feil, eller var det ikke slik at Jon Ludvig Hammer med gode hjelper hos NTNU brukte superdatamaskinen der til å analysere varianter under en av VM-matchene Magnus spilte mot Vishy Anand? 

Du husker delvis riktig. Carlsen fikk låne litt ekstra prosesserorkraft, men det var av et firma kalt Basefarm, ikke av NTNU. Dette ble blant annet ble omtalt av NRK og Basefarm selv.

• Like 1

Sesse    367
16 timer siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Du husker delvis riktig. Carlsen fikk låne litt ekstra prosesserorkraft, men det var av et firma kalt Basefarm, ikke av NTNU. Dette ble blant annet ble omtalt av NRK og Basefarm selv.

Og Basefarm har ingen superdatamaskin. Det er snakk om to maskiner her som er omtrent i klasse med det jeg kjører på (bare at de hadde sine ca. et år før jeg kjøpte min siste) altså langt, langt unna noen superdatamaskin.