Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL,runde 9

Norge-USA i 9. runde av Sjakk-OL  

12 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Hvem vinner av Norge og USA?

• USA vinner
      6
    • Det blir uavgjort 2-2
      5
    • Norge vinner
      1

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Chess_Olympiad_2016_official_logo.png

2 september startet sjakk-OL i  Baku i Aserbajdsjan.

Etter runde 8 ligger åpen gruppe på en foreløpig 6. plass. Mens damene ligger på en 51. plass.

Norges lag åpen gruppe

Lagleder: GM Tisdall Jonathan D 2408 

Spillere

GM Carlsen Magnus 2857 
GM Hammer Jon Ludvig 2652 
GM Tari Aryan 2571
GM Urkedal Frode 2539 
IM Getz Nicolai 2450 

Norges lag kvinne-gruppen

Lagleder: GM Hansen Torbjørn Ringdal 2457 

Spillere:

WIM Sahl Sheila Barth 2192
WIM Hagesæther Ellen 2139 
WGM Dolzhikova Olga 2167 
Machlik Edit 2050 
Machlik Monika 2038 

Spilleplan

Runde 1: 2 september kl. 13.00
Runde 2: 3 september kl. 13.00
Runde 3: 4 september kl. 13.00
Runde 4: 5 september kl. 13.00
Runde 5: 6 september kl. 13.00
Hviledag
Runde 6: 8 september kl. 13.00
Runde 7: 9 september kl. 13.00
Runde 8: 10 september kl. 13.00
Runde 9: 11 september kl. 13.00
Runde 10: 12 september kl. 13.00
Runde 11: 13. september kl. 09.00

Åpen klasse USA - Norge

2.1 GM

Caruana, Fabiano
2808 - GM

Carlsen, Magnus
2857  
2.2 GM

Nakamura, Hikaru
2789 - GM

Hammer, Jon Ludvig
2651  
2.3 GM

So, Wesley
2782 - GM

Tari, Aryan
2570  
2.4 GM

Shankland, Samuel L
2679 - GM

Urkedal, Frode
2537

Kvinneklassen Sveits - Norge

25.1 WGM

Mueller-Seps, Monika
2276 - WIM

Sahl, Sheila Barth
2181  
25.2 WIM

Heinatz, Dr. Gundula
2205 - WGM

Dolzhikova, Olga
2167  
25.3 WFM

De Seroux, Camille
2101 -  

Machlik, Edit
2056  
25.4 WFM

Stoeri, Laura
2084 -  

Machlik, Monika
2060

Tidskontroll: 90 minutter de første 40 trekkene deretter 30 minutter på resten av partiet. + 30 sek pr trekk fra trekk 1.

* Spillerene har ikke lov å ta remis før etter 30 trekk.

*  Vinneren i hvert av de fire partiene får 1 poeng. Ved remis 0,5 poeng. Laget som får flest poeng sammenlagt vinner lagkampen.

Linker

Hjemmesiden

Live åpen klasse

Live kvinneklassen

Chess-results.com

Sesse

Chess24

Chessbomb   

• Like 3

momama    39

Kvinnene er ganske jevnt matchet, så med litt dyktighet (eller flaks, vi tar imot det også) kan det bli gledelig resultat idag.

For herrene tror jeg som nevnt både Caruana og Shankland må beseires - og det er vanskelig nok - og så må det solid spill til for å redde en remis på andre- eller tredjebordet. Fingre krysset!

Crukis    64

Vi spiller på 2. bord i dag, og det skal vel mye til for at ikke Caruana - Carlsen blir hovedmatchen også for liveoverføringa. Kunne likt å se Magnus med hvite brikker, men på den andre siden er det vel en forutsetning for Jon Ludvig å ha hvit for i det hele tatt å ha noen mulighet mot Nakamura. Tari har en tøff oppgave mot en Wesley So i flyt. Urkedal skal også få kjørt seg mot Shankland, men har fordelen av hvit og styrket selvtillit etter innsatsen så langt.

Ratingmessig er 3-1 mest sannsynlig og 3,5-0,5 mer sannsynlig enn 2,5-1,5. Noen nerd her som kan regne på slikt? Ifølge bookmakerne er det i alle fall 1:6 odds for USA som vinner - altså får du bare 7 kroner igjen hvis du satser 6 på USA og vinner. Er du av den optimistiske typen kan du jo da heller satse de 6 kronene på at Norge vinner og potensielt få 99 kroner igjen. Eller ingen ting :)

Den rasjonelle hjernehalvdelen min sier at det viktigste nå er å få overkommelig motstand og gjøre en god innsats i de to siste rundene. Den mer emosjonelle hjernehalvdelen øyner sjansen for et godt resultat i dag fulgt av et oppgjør mot Russland i neste eller siste runde. Carlsen - Karjakin vorspiel...

Sesse    367

Rating sier i utgangspunktet ikke noe om remissannsynlighet, bare om forventet score (hvor da en remis er det samme som en halv seier). Så det er litt vanskelig å bruke det til å beregne en sannsynlighet for forskjellige resultater.

Hobby    4

Alt annet enn tap i kampen mot USA vil være en fantastisk prestasjon av laget og ingen bør snakke om at laget har prestert dårlig i turneringen. De er med i kampen etter 8 runder.

Rasmus    2

1-3 eller bedre vil være et utmerket resultat.

Hvem har snakket om at laget har prestert dårlig?

Jeg for min del pekte på det pussige poeng at Norge på 6. plass før runde 9 har tre av fire spillere med

ratingnedgang!

Hobby    4

Torstein Bae har vel sagt på Twitter at laget har prestert dårlig noen ganger i løpet av turneringen.

Edited by Hobby

Crukis    64

Urkedal kommer best ut av startgropa ser det ut til. Synes 9. f4 så enda skarpere ut, men lang rokade direkte ser også ut til å gi en liten fordel for hvit.

Rasmus    2
2 minutter siden, Hobby skrev:

Torstein Bae har vel sagt det noen ganger på Twitter i løpet av turneringen

Ok, jeg twitrer ikke. 

Jeg ser for øvrig at de fleste har stemt med hodet. :)

Crukis    64

Interessant kommentar på ChessBomb:

BobbyFiske: Norway beat USA (w/Fischer on board 1) in Havana 1966 Olympiad. Today we will do it again as a 50yr anniversary.

• Like 1

Crukis    64
Akkurat nå, momama skrev:

En veldig skarp najdorf i partiet til Urkedal. Her er spørsmålet hvem som kan sin teori best...

Shankland ser i alle fall ut til å ha kontroll. Kf8 var computertrekket, og han har brukt lite tid. Men evalueringen for Frode er god. Vi kan vel også være rimelig fornøyd med de andre bordene. So far, so good.

Sesse    367

Hammer bruker allerede veldig, veldig mye tid mot Nakamura. Stillingen hans virker optisk sett helt grei, men datamaskinen mener visst han er bittelitt på defensiven.

Nikolai80    36

Ingen kritiske stillinger enda, men liker likevel ikke Hammer sin utvikling. Han tenker og tenker, og har nå snart brukt en halvtime på sitt fjortende trekk.

Edited by Nikolai80

Sesse    367

Urkedal spiller i hvert fall med selvtillit! Jeg hadde vært livredd for å gå inn i noe sånt mot en så teoristerk spiller som Shankland, i hvert fall. :-)

Crukis    64
1 time siden, Sesse skrev:

Jeg slengte sammen noen sannsynligheter, men det avhenger selvsagt av hvordan du setter sannsynlighetene for remis i hvert parti. De som har lyst til å leke, kan duplisere regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1TUyPzr_zi_EdsFC-iQcSUFoneOiLT8GW3isL56tAwCQ/edit?usp=sharing

Elegant! Har lekt litt med ulike remis-sannsynligheter, men det gjør ikke så voldsomt utslag. 

Da kan vi slå fast at vi i utgangspunktet hadde større sannsynlighet for 2,5-1,5 enn 3,5-0,5 i alle fall. 

Sesse    367
17 minutter siden, Crukis skrev:

Da har Magnus utlignet ifølge Sesse (noen sammenheng mellom nettsiden og Sesse her på forumet forresten?).

Det er min side, ja. (Det er litt merkelig at folk kaller analysesiden min for «Sesse», men jeg har vel sort-of vent meg til det.)

• Like 2