Sjakkspira 523 Report post Posted September 11, 2016 2 september startet sjakk-OL i Baku i Aserbajdsjan. Etter runde 8 ligger åpen gruppe på en foreløpig 6. plass. Mens damene ligger på en 51. plass. Norges lag åpen gruppe Lagleder: GM Tisdall Jonathan D 2408 Spillere GM Carlsen Magnus 2857 GM Hammer Jon Ludvig 2652 GM Tari Aryan 2571 GM Urkedal Frode 2539 IM Getz Nicolai 2450 Norges lag kvinne-gruppen Lagleder: GM Hansen Torbjørn Ringdal 2457 Spillere: WIM Sahl Sheila Barth 2192 WIM Hagesæther Ellen 2139 WGM Dolzhikova Olga 2167 Machlik Edit 2050 Machlik Monika 2038 Spilleplan Runde 1: 2 september kl. 13.00 Runde 2: 3 september kl. 13.00 Runde 3: 4 september kl. 13.00 Runde 4: 5 september kl. 13.00 Runde 5: 6 september kl. 13.00 Hviledag Runde 6: 8 september kl. 13.00 Runde 7: 9 september kl. 13.00 Runde 8: 10 september kl. 13.00 Runde 9: 11 september kl. 13.00 Runde 10: 12 september kl. 13.00 Runde 11: 13. september kl. 09.00 Åpen klasse USA - Norge 2.1 GM Caruana, Fabiano 2808 - GM Carlsen, Magnus 2857 2.2 GM Nakamura, Hikaru 2789 - GM Hammer, Jon Ludvig 2651 2.3 GM So, Wesley 2782 - GM Tari, Aryan 2570 2.4 GM Shankland, Samuel L 2679 - GM Urkedal, Frode 2537 Kvinneklassen Sveits - Norge 25.1 WGM Mueller-Seps, Monika 2276 - WIM Sahl, Sheila Barth 2181 25.2 WIM Heinatz, Dr. Gundula 2205 - WGM Dolzhikova, Olga 2167 25.3 WFM De Seroux, Camille 2101 - Machlik, Edit 2056 25.4 WFM Stoeri, Laura 2084 - Machlik, Monika 2060 Tidskontroll: 90 minutter de første 40 trekkene deretter 30 minutter på resten av partiet. + 30 sek pr trekk fra trekk 1. * Spillerene har ikke lov å ta remis før etter 30 trekk. * Vinneren i hvert av de fire partiene får 1 poeng. Ved remis 0,5 poeng. Laget som får flest poeng sammenlagt vinner lagkampen. Linker Hjemmesiden Live åpen klasse Live kvinneklassen Chess-results.com Sesse Chess24 Chessbomb 3 Share this post Link to post Share on other sites
momama 39 Report post Posted September 11, 2016 Kvinnene er ganske jevnt matchet, så med litt dyktighet (eller flaks, vi tar imot det også) kan det bli gledelig resultat idag. For herrene tror jeg som nevnt både Caruana og Shankland må beseires - og det er vanskelig nok - og så må det solid spill til for å redde en remis på andre- eller tredjebordet. Fingre krysset! Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 11, 2016 Vi spiller på 2. bord i dag, og det skal vel mye til for at ikke Caruana - Carlsen blir hovedmatchen også for liveoverføringa. Kunne likt å se Magnus med hvite brikker, men på den andre siden er det vel en forutsetning for Jon Ludvig å ha hvit for i det hele tatt å ha noen mulighet mot Nakamura. Tari har en tøff oppgave mot en Wesley So i flyt. Urkedal skal også få kjørt seg mot Shankland, men har fordelen av hvit og styrket selvtillit etter innsatsen så langt. Ratingmessig er 3-1 mest sannsynlig og 3,5-0,5 mer sannsynlig enn 2,5-1,5. Noen nerd her som kan regne på slikt? Ifølge bookmakerne er det i alle fall 1:6 odds for USA som vinner - altså får du bare 7 kroner igjen hvis du satser 6 på USA og vinner. Er du av den optimistiske typen kan du jo da heller satse de 6 kronene på at Norge vinner og potensielt få 99 kroner igjen. Eller ingen ting Den rasjonelle hjernehalvdelen min sier at det viktigste nå er å få overkommelig motstand og gjøre en god innsats i de to siste rundene. Den mer emosjonelle hjernehalvdelen øyner sjansen for et godt resultat i dag fulgt av et oppgjør mot Russland i neste eller siste runde. Carlsen - Karjakin vorspiel... Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted September 11, 2016 Rating sier i utgangspunktet ikke noe om remissannsynlighet, bare om forventet score (hvor da en remis er det samme som en halv seier). Så det er litt vanskelig å bruke det til å beregne en sannsynlighet for forskjellige resultater. Share this post Link to post Share on other sites
Hobby 4 Report post Posted September 11, 2016 Alt annet enn tap i kampen mot USA vil være en fantastisk prestasjon av laget og ingen bør snakke om at laget har prestert dårlig i turneringen. De er med i kampen etter 8 runder. Share this post Link to post Share on other sites
zuzubolin 92 Report post Posted September 11, 2016 Wow! skandinavisk av Carlsen. Åpninga har vel et litt rufsete ry.. Share this post Link to post Share on other sites
Tarjei 103 Report post Posted September 11, 2016 Det ligger nå en avstemning øverst i tråden. Stem i vei! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rasmus 2 Report post Posted September 11, 2016 1-3 eller bedre vil være et utmerket resultat. Hvem har snakket om at laget har prestert dårlig? Jeg for min del pekte på det pussige poeng at Norge på 6. plass før runde 9 har tre av fire spillere med ratingnedgang! Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted September 11, 2016 8 minutter siden, Tarjei skrev: Det ligger nå en avstemning øverst i tråden. Stem i vei! Stemmer med hjertet og håper på det beste. Share this post Link to post Share on other sites
Hobby 4 Report post Posted September 11, 2016 (edited) Torstein Bae har vel sagt på Twitter at laget har prestert dårlig noen ganger i løpet av turneringen. Edited September 11, 2016 by Hobby Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 11, 2016 Urkedal kommer best ut av startgropa ser det ut til. Synes 9. f4 så enda skarpere ut, men lang rokade direkte ser også ut til å gi en liten fordel for hvit. Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 11, 2016 3 minutter siden, Sjakkspira skrev: Stemmer med hjertet og håper på det beste. Ingen skal si at vi ikke er optimister 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rasmus 2 Report post Posted September 11, 2016 2 minutter siden, Hobby skrev: Torstein Bae har vel sagt det noen ganger på Twitter i løpet av turneringen Ok, jeg twitrer ikke. Jeg ser for øvrig at de fleste har stemt med hodet. Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted September 11, 2016 Jeg slengte sammen noen sannsynligheter, men det avhenger selvsagt av hvordan du setter sannsynlighetene for remis i hvert parti. De som har lyst til å leke, kan duplisere regnearket: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1TUyPzr_zi_EdsFC-iQcSUFoneOiLT8GW3isL56tAwCQ/edit?usp=sharing 1 Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 11, 2016 Interessant kommentar på ChessBomb: BobbyFiske: Norway beat USA (w/Fischer on board 1) in Havana 1966 Olympiad. Today we will do it again as a 50yr anniversary. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Tarjei 103 Report post Posted September 11, 2016 Torstein Bae twiret dette i går: 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rasmus 2 Report post Posted September 11, 2016 Jeg synes Carlsen virker fokusert i dag ... fighting face! Er det lov å stemme på nytt, denne gang med hjertet? Share this post Link to post Share on other sites
momama 39 Report post Posted September 11, 2016 En veldig skarp najdorf i partiet til Urkedal. Her er spørsmålet hvem som kan sin teori best... Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 11, 2016 Akkurat nå, momama skrev: En veldig skarp najdorf i partiet til Urkedal. Her er spørsmålet hvem som kan sin teori best... Shankland ser i alle fall ut til å ha kontroll. Kf8 var computertrekket, og han har brukt lite tid. Men evalueringen for Frode er god. Vi kan vel også være rimelig fornøyd med de andre bordene. So far, so good. Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted September 11, 2016 Hammer bruker allerede veldig, veldig mye tid mot Nakamura. Stillingen hans virker optisk sett helt grei, men datamaskinen mener visst han er bittelitt på defensiven. Share this post Link to post Share on other sites
Nikolai80 36 Report post Posted September 11, 2016 (edited) Ingen kritiske stillinger enda, men liker likevel ikke Hammer sin utvikling. Han tenker og tenker, og har nå snart brukt en halvtime på sitt fjortende trekk. Edited September 11, 2016 by Nikolai80 Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted September 11, 2016 Urkedal spiller i hvert fall med selvtillit! Jeg hadde vært livredd for å gå inn i noe sånt mot en så teoristerk spiller som Shankland, i hvert fall. :-) Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 11, 2016 Da har Magnus utlignet ifølge Sesse (noen sammenheng mellom nettsiden og Sesse her på forumet forresten?). Share this post Link to post Share on other sites
Crukis 64 Report post Posted September 11, 2016 1 time siden, Sesse skrev: Jeg slengte sammen noen sannsynligheter, men det avhenger selvsagt av hvordan du setter sannsynlighetene for remis i hvert parti. De som har lyst til å leke, kan duplisere regnearket: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1TUyPzr_zi_EdsFC-iQcSUFoneOiLT8GW3isL56tAwCQ/edit?usp=sharing Elegant! Har lekt litt med ulike remis-sannsynligheter, men det gjør ikke så voldsomt utslag. Da kan vi slå fast at vi i utgangspunktet hadde større sannsynlighet for 2,5-1,5 enn 3,5-0,5 i alle fall. Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted September 11, 2016 17 minutter siden, Crukis skrev: Da har Magnus utlignet ifølge Sesse (noen sammenheng mellom nettsiden og Sesse her på forumet forresten?). Det er min side, ja. (Det er litt merkelig at folk kaller analysesiden min for «Sesse», men jeg har vel sort-of vent meg til det.) 2 Share this post Link to post Share on other sites