Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL,runde 8

Recommended Posts

Gegga    471
13 minutter siden, Sesse skrev:

Ser ut som om du mangler Tyrkia (13) og Kina (14).

Ser vel ut til at vi ble enige om at jeg ikke hadde glemt noen.

oyvindmal    7
7 minutter siden, Sesse skrev:

Da jeg sist spilte aktiv turneringssjakk (oslomesterskapet for skolelag og slikt) satt folk og gjorde Monrad-oppsett manuelt; laptoper var noe vanlige folk rett og slett ikke eide. Men jeg tipper det ble gjort mye mer på skjønn i de kompliserte tilfellene, og at det nok rett og slett ble en del feil som aldri ble oppdaget av noen.

Monrad er rimelig enkelt i forhold. På kretsdommerkursene (var iallefall sånn før) så var manuelt oppsett av noen runder i en monradturnering en del av eksamen. Det var også lagt opp sånn at man skulle ha plenty med muligheter til å gå i en felle hvis man ikke husket alle reglene.

Sesse    367

Ukraina hadde downfloat i runde 6; de møtte USA, som hadde et poeng mindre. Da kan de ikke møte Aserbadsjan 1 med ett poeng mindre i runde 8 sånn helt uten videre, så turneringsoppsettet blir komplisert om den antatte tabellen holder.

Edit: Men i morgen er runde 9, og float-begrensningene gjelder visst bare for to runder. Derimot hadde Aserbadsjan 1 upfloat i denne runden, så det er fortsatt komplisert. 

Edited by Sesse

oyvindmal    7
Akkurat nå, JEB skrev:

Vel Jon Ludvig, det var to alternative måter å unngå det på .....

Hvis det skjer må vi sørge for at han ikke glemmer den tweeten. Har noen tatt screenshot?

Sesse    367

Offisiell rankingliste etter runde 8:

1. USA, 14
  2. India, 14
  3. Ukraina, 14
  4. Russland, 13
  5. Aserbadsjan 1, 13
  6. Norge, 13

Men USA har allerede møtt India og Ukraina. India og Ukraina har ikke møtt hverandre. Og Aserbadsjan 1 har altså hatt upfloat.

Min gjetning, bare basert på intuisjon og definitivt ikke kontrollert med faktiske regler:

• India–Ukraina
  • USA–Aserbadsjan 1
  • Russland–Norge

momama    39

Det var tøff matching, sannsynligvis for tøff. Men litt gøy for andre- og tredjebord å møte folk som Nakamura og So, og mirakler kan jo skje.

Sesse    367

Alt på dette nivået er tøft. :-) Jeg synes det er kult; endelig er Norge med og spiller med de aller beste. Kanskje Hammer finner inspirasjonen og slår til med en seier mot en litt for overivrig Nakamura, også ender det 2–2 etter Magnus-seier mot Caruana? =)

• Like 1

momama    39

Det er nok på fjerdebord det kan skje for oss (gitt at Magnus også faktisk klarer å vinne, så klart) - Shankland eller Robson er selvfølgelig svært gode, men de er ikke blant verdens ti beste spillere som tilfellet er med de øvrige bordene.

Crukis    64

Det gledes :)

Gøy å gå igjennom dagens partier (med ett unntak...). Og supergøy at jeg har anledning til å følge med live i morgen. Jeg lurer på om USA benytter anledningen til å hvile en av sine topp tre og stiller med både Shankland og Robson? Uansett må Magnus vinne og de andre overprestere for at vi skal komme unna med poeng i morgen. Jeg antar vi trenger minst tre poeng på de siste tre rundene for å ende nogenlunde rundt vår seeding på 12. plass. 

Sesse    367

Jeg kan ikke se for meg at de hviler Caruana, for Nakamura har en helt elendig score mot Magnus. Men Nakamura eller So kan de fort finne på å hvile, ja.

Rasmus    2

USA - Norge blir i tøffeste laget. Skal Norge ta poeng,  Carlsen slå Caruana med svart (jeg utelukker muligheten for at USA lar Caruana hvile og setter Nakamura på første bord). Litt typisk Carlsen om han gikk hen og slo Caruana. Han kan ofte synes litt desinteressert og giddalaus mot svakere motstand, men Caruana burde skjerpe ham. 

Synd Hammer fortsatt virker ute av slag. Er uenig med folk som hevder Hammer er grovt overratet. Vi får se om han kan klatre over 2700 igjen. Time will tell. Tari og Urkedal har imponert så langt.

• Like 2

Enig med Rasmus i at Hammer ikke er kraftig overrated selv om han sliter for tiden. Overrated i forhold til hva? Tenk på den nedturen MVL hadde for ca. et halvt år siden. Er ikke også han kraftig overrated? Ikke sikkert at han er blant topp fem om noen måneder. Tror vi skal være forsiktig med slike lettvinte og negative vurderinger; MVL-lover!

Sesse    367

Jeg vil si Urkedal er den virkelig positive overraskelsen, ja. En fjær i (den alltid tilstedeværende) hatten til Jonathan Tisdall for å ha truffet på et veldig vanskelig uttak.

Crukis    64

Ingen av de norske gutta har vel egentlig gjort noe spektakulært OL så langt. Urkedal er den eneste som har tjent noen få ratingpoeng, og Hammer har jo virkelig rast nedover.

Rasmus    2
14 minutter siden, momama skrev:

Velkommen til forumet, Rasmus!

Takk skal du ha!

Og ja, Urkedal har vært prima. Underlig er det for øvrig at Norge ligger på 6. plass etter 8 runder når kun Urkedal på 4. bord har (en liten) ratingfremgang ... de andre har altså underprestert!

Giggen    2

Så spennende og møte USA.Tror (håper) det kan bli ett jevnt oppgjør.Egentlig ønsket jeg at Jon Ludvig ble satt ut av laget.Men dette kan gi han så mye inspirasjon at han finner tilbake god formen.Skal vi si oss fornøyde med 2-2 :-)

• Like 1

Til Rasmus: Magnus kunne selvsagt gjort det enda bedre, men har likevel prestert på 2800-nivå (2801) med 5,5 poeng av 7 mulige. Det er noe annet med Jon Ludvig som har gjort det noe dårligere enn det han er god for når han er i form. Tari har gjort det omtrent som forventet.

Til Giggen: Ja, må nok være fornøyd med 2-2 mot USA i morgen (vil være overraskende om Norge får mer enn et halvt eller ett poeng mot OL-lederen)!

Rasmus    2

Jeg håper Hammer spiller i morgen, dersom han er motivert. Da får han sjansen til å vise stamina. Carlsen ("the comeback kid") har den. Northug har den: Nå skal jeg faen ta meg vise dem! 

Kom igjen, Jon Ludvig!

momama    39

Torstein Bae minner om det som skjedde da Norge møtte USA for femti år siden:

Svein Johannessen dominerte for øvrig norsk sjakk i et par tiår på femti- og sekstitallet, og hadde det vært bedre muligheter for å satse på sjakk i Norge på den tiden (og hvis han hadde hatt litt mer konkurranseinstinkt) er det godt mulig han kunne ha blitt en spiller i verdensklassen.

Mulig forummoderator Tarjei husker dette partiet?

• Like 2

Gegga    471
6 timer siden, oyvindmal skrev:

Hvis det skjer må vi sørge for at han ikke glemmer den tweeten. Har noen tatt screenshot?

Vel, Jon Ludvig tapte jo dette partiet da, så det skjer jo ikke. :-)