Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL,runde 8

Recommended Posts

Sesse    367

g6 er en flott liten idé. Om han slår med bonden, står den i veien for dronningen i å forsvare f7-feltet. Om han slår med dronningen, er det bare å sette tårnet opp i en spidder. Magnus  se det? :-)

• Like 1

Sesse    367

Carlsen–Cordova 1–0, vi leder 2-1 og Tari ligger kvalitet over pluss har en farlig fribonde. Det blir snart 1–0 der også.

Det er ikke helt godt å si om Hammer nå har kjørt seg inn i en blindgate og bør få slippe å spille neste kamp - eller om han tvert imot bør komme seg på hesten igjen med en gang og legge dagen i dag (og en del av de foregående rundene) bak seg. Tisdall bør kanskje ta en prat med ham og høre hva Hammer selv tenker.

• Like 1

Gegga    471

Ganske utrolig at dette snudde til 3-1 plutselig! Jeg var litt bekymret for om vi måtte kjempe for uavgjort, og plutselig vant vi 3-1!

Det er jo helt garantert at vi klatrer på resultatlistene, og plutselig er vi inne på topp 10.
Kanskje rundt 7. plass? Og det er faktisk slik at vi da snuser på medalje.

Men jeg tror fortsatt det er veldig vanskelig å klare det. Det blir nok sterkere motstand nå, og jeg er ikke helt sikker på at det Norske laget klarer å hevde seg så godt mot 2700-spillere.

Gegga    471

Wesley So er dagens mann for USA, og han redder 2-2 ved å slå Nepomniachtchi, som jo hadde 7 strake før denne runden!

Nigel Short hadde en god dag i går, men tapte på 4. bord, slik at India vant matchen med knappest mulig margin.

Eller ser det ganske jevnt i toppen, og det blir spennende å se rundeoppsettet for neste runde!

Sesse    367

Ah, nei, USA får 2–2, ja. Da er vi et poeng bak dem. Derimot er vi à poeng med Russland…

Edit: Jeg bare surrer. Ignorér meg :-P

Edited by Sesse

momama    39

Jeg spådde for et par runder siden at topp ti skulle bli vanskelig, men nå ser det langt bedre ut. I morgen blir det en tøff match uansett hvem vi møter, og det er to runder til etter det, så her må man fortsette å prestere skal det bli noe.

Gegga    471

Vi er liksom litt halvveis fornøyde så langt, og allikevel er vi så høyt på resultatlistene!

Har vi litt for hårete mål? Mener vi at Magnus bør vinne alle partiene sine?
Tenker vi at Hammer skal levere på 2700-nivå?

Er det egentlig kun Frode Urkedal som har imponert så langt?

Hvorfor er vi da så høyt på listene? :-)

• Like 2

Sesse    367

Tja. Magnus har ratingprestasjon på 100 poeng under. Jon Ludvig har på 150 under. De andre er ikke over de heller. Men vi har hatt ganske mye flaks med hvor seirene er kommet, jfr. at vi ligger likt med Russland og USA på lagpoeng, men en mil under på antall individuelle poeng. Lagformatet har rett og slett spilt veldig til vår fordel denne gangen.

Gegga    471

Ja, og vi har jo ikke møtt de aller sterkeste lagene så langt. Ingen av de opplagte favorittene, og ingen jeg ville tippet på topp 7-8.

Gegga    471

Antatt tabell:

USA - 14 (uavgjort)
India - 14 (vant)
Ukraina - 14 (vant)
Russland - 13 (uavgjort)
Azerbaijan - 13 (vant)
NORGE - 13 - VI VANT 3-1 i dag!
Georgia - 12 (tapte)
England - 12 (tapte)
Latvia - 12 (tapte)
Iran - 12 (uavgjort)
Hellas - 12 (spiller nok uavgjort mot Slovenia)
Slovenia - 12 (spiller nok uavgjort mot Hellas)
Italia - 12 (uavgjort)

Ingen andre lag kan blande seg inn foran Norge etter dagens runde.

Vi vil altså mest sannsynlig være nr 6 etter dagens runde.
Jeg har ikke sett så nøye på de indivduelle poengene, men regner med at Norge er klart sist der.

Gegga    471

Litt usikker på hvordan det rankes. Om det laget på 14 poeng som ikke møter et annet lag på 14 poeng, får fordel - og møter det "dårligste" laget?

Sesse    367

Hmm. Dette er FIDE Dutch Swiss, hvor reglene sier at hvis det er ulike antall på samme score, flyttes den nederste ned i neste gruppe som det første som skjer. Så da møter USA India, og vi sitter med en gruppe på Ukraina, Russland, Aserbadsjan 1 og Norge. Da burde Ukraina spille mot Aserbadsjan 1 og Russland møte Norge, om ikke de to førstnevnte allerede har møtt hverandre?

Edit: Man må visst også se på om Ukraina eller Aserbadsjan 1 har møtt noen med ulik score i de to foregående rundene, faktisk, for da slår egne regler inn. Og det har jeg ikke oversikt over akkurat nå.

Edited by Sesse

Gegga    471

I så tilfelle får Urkedal får med andre ord en 4. bordsmotstander med ca 2750 i rating.

Norge skal få kjørt seg da!
Og vi får i så tilfelle et viktig møte på 1. bordet ...

Sesse    367

FIDEs regler for dette inneholder spennende sengelektyre som f.eks. seksjonen «Set requirements P, B2, A7d, X, Z, B5/B6». Godt vi fikk datamaskiner til å gjøre dette på noe punkt.

Sesse    367

Ser ut som om du mangler Tyrkia (13) og Kina (14).

Edit: Det er Chessbomb som er på syre; de har blandet Chile og Kina, og dessuten satt opp Kinas kvinner i åpen klasse. Så de har ikke 14 poeng. Det må være noe tilsvarende bogus med Tyrkia.

Edited by Sesse

oyvindmal    7
5 minutter siden, Sesse skrev:

FIDEs regler for dette inneholder spennende sengelektyre som f.eks. seksjonen «Set requirements P, B2, A7d, X, Z, B5/B6». Godt vi fikk datamaskiner til å gjøre dette på noe punkt.

Heheh sveitser oppsett er ikke akkurat noe du har lyst å gjøre manuelt tror jeg. Prøvde en gang, men gav opp og fyrte opp swissperfect

Sesse    367

Da jeg sist spilte aktiv turneringssjakk (oslomesterskapet for skolelag og slikt) satt folk og gjorde Monrad-oppsett manuelt; laptoper var noe vanlige folk rett og slett ikke eide. Men jeg tipper det ble gjort mye mer på skjønn i de kompliserte tilfellene, og at det nok rett og slett ble en del feil som aldri ble oppdaget av noen.

Edited by Sesse