Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL,runde 8

Recommended Posts

momama    39
Sitat

Er det ikke mulig at Hammer kan få til noe med b og c bønder

Det er jo det han satser på når han ofrer kvalitet. Det vriene er nok at hvit kan gi tilbake kvaliteten på rett tidspunkt og få remis. Men tror det er lurt å prøve å få til noe.

• Like 2

Sesse    367

Synes det er vanskelig å kalle den lik, da den er ganske så ubalansert. Det er definitivt Hammer som presser, men hvis Cori finner de riktige trekkene, kan han redde remis.

Edit: Whoops, der satt brått Cori med sin egen fribonde, og da ser ting litt annerledes ut.

Edited by Sesse

Cori skaffet seg nettopp sin egen fribonde (mot Hammers to). Det kan kanskje gjøre jobben vanskeligere for Hammer?

Men nå må Cori nesten bare spille på tilleggstid i 11 trekk i et krevende sluttspill, så jeg tror helt klart at det er Hammer som har de beste praktiske sjansene.

Gegga    471

Det ser ut til at Nepo endelig skal bli stoppet. Wesley So har ganske god kontroll så langt, og står litt bedre.
Men har kanskje litt problemer med tiden, så det faktisk fremdels snu der. Jeg ville allikevel helt klart foretrukket sort (og dårlig tid) her, sjekk alle de fribøndene!

Norge ser ikke ut til å få store mulighetene i dag. Vi må vel heller kjempe det vi kan for uavgjort i lagkampen.
Hvis ikke Urkedal skal trylle igjen, og Hammer redder inn remis.
Eventuelt litt Magnus-magi på slutten.

Edit:
Urkedal HAR faktisk tryllet litt siden sist jeg så på stililngen, og nå står han veldig fint.
Motstanderen har i tillegg dårlig tid, som dere var inne på.
Dette kan bli spennende!

Sesse    367

Urkedal på -2.71! Stockfish foreslår et (midlertidig) dobbelt tårnoffer for å fange hvits dronning, lurer på om han tør det.

Gegga    471

Og nå står Hammer ganske så dårlig. Så jeg tror ikke han må farge håret sitt helt lyst, eller hva han pratet om på Twitter.

Han kommer ikke til å spille 11 strake remis, slik det ser ut på brettet nå.
MEN motstanderen har bare noen få sekunder igjen, så det skal vel godt gjøres å bare finne de sterkeste trekkene?

Edit:
Sluttspillet til Hammer ser egentlig ganske remis ut, når jeg ser litt på det ...

8 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Hammer har brukt over 20 minutter på neste trekk, og han tenker fortsatt. Jeg håper han tenker frem en plan som går over flere trekk, ellers kan det bli vanskelig å utnytte tidsfordelen sin.

Det gjorde han tydeligvis ikke, for Hammer fortsetter å bruke tid. Snart har han like lite tid igjen som Cori.

Gegga    471

Sjekk Jobava - Ponomariov!

Imponerende seier etter kun 21 trekk! Det skal nesten ikke være mulig mot en +2700-spiller. :-)

Gegga    471

Hammer tapte, ja. Huff da.

Men nå vinner jo Tari også, og da vinner vi matchen!!

Og Magnus vinner plutselig også! Da blir det 3-1, og 4 avgjorte partier.

Snakk om action! Og meget imponerende siffer til slutt.

Gegga    471

Ja, Urkedal har levert i OL!

Og flott med en Magnus-seier igjen. Etter at det lenge så jevnt ut.

Veldig synd at Hammer er så totalt ute av form som han er.
Det må jo gå på selvtilliten løs.

Også herlig at Tari får en seier igjen. Han vant jo i de 2 første rundene, men så ble det bråstans med et tap og en remis-rekke på 4..

Gegga    471

Ja, visst pokker overså Magnus vinsten. Huff da.

Men sort overså forsvaret, og da har Magnus vinsten igjen ...

40. g6 hadde jeg funnet. Så det finner Magnus.