Tarjei

Anken avvises - Stein Bjørnsen forblir utestengt

12 posts in this topic

Stein Bjørnsens anke i juksesaken er i dag avvist av Reglementsutvalget. Det kommer frem av en knusende dom i dag.

– Norges Sjakkforbunds Reglementsutvalg (RU) konkluderer med at Stein Tholo Bjørnsen må ha jukset ved flere anledninger og at Sentralstyrets utestengelse på 2 år derfor må bli stående. Avgjørelsen var enstemmig, skriver RU i sin rapport.

Les hele saken på Matt & Patt.

Hva synes du om dommen?

Dette er en trist sak som ser ut til å ha skapt en del splid. Vi får håpe at dette er det endelige punktumet og at alle nå kan gå videre.

Rapporten fra testutvalget er temmelig knusende. Her er noen sitater fra delen som omhandler praktisk spill og taktikkoppgaver (min utheving):

Sitat

Det gjennomgående inntrykket fra de ulike testsituasjonene er at STB verken regner dypt eller bredt.

Sitat

Det var en rekke eksempler i analysene på at han satte brikker (inkludert dronningen) i slag uten å oppdage det.

Sitat

Under de taktiske oppgavene måtte STB ledes mot løsningen trekk for trekk. Selv matt i ett trekk med løsning på f7 var klart utfordrende for ham.

Trist sak, dette.

Godt det er over. Men det er nok dessverre neppe siste gangen vi vil sitte med problematikk rundt juks. Hvor lenge går det før den teknologiske utviklingen gjør det umulig å oppdage?

Trist, svært trist. Jeg ville ikke kommentere saken før dom var avgitt, og anke var avklart. Prinsipielt viktig at alle er uskyldige til det motsatte er bevist. Men, ærlig talt, å anke dommen og begi seg inn på en slik test når du deretter blir vurdert til et ratingnivå på under 1000, til tross for at du har vært ratet 2075.... Burde kanskje ikke bruke ordet patetisk, men jeg finner ikke bedre beskrivelse i farten. Tiden er inne for å be om unnskyldning, ikke minst til barna som tapte sine partier. 

Horten sjakklubb og lederen Tom Richard Evensen gjør like før jul en merkelig øvelse når han spiller et sjakkparti mot Bjørnsen og publiserer resultatet. De stiller till og med opp i lokalavisen. Partiet gikk tre måneder etter at RU utestengte spilleren som er bannlyst fra NSF turneringer til 4. januar 2018.

Jeg vet sannerlig ikke om det er noe vits å klage inn Tom Richard Evensen til RU og kanskje utestenge ham han fra noen turneringen på ren trass. Jeg vil heller si hvor dypt skuffet jeg er over Horten SK som deltar i dette. Jeg savner medfølelse for alle de som er rammet av jukset til Stein Bjørnsen. Han vant klasse 2 i Landsturneringen med juks og min empati går til den han frarøvet sjansen å bli Norgesmester. Jeg blir sint når jeg tenker på det, og nå får det sannelig være slutt på feilplassert sympati til juksemakeren. Juks skader, og det er noe fler bør tenke over.

Edited by Sylvia

11 timer siden, Sylvia skrev:

Jeg vet sannerlig ikke om det er noe vits å klage inn Tom Richard Evensen til RU og kanskje utestenge ham han fra noen turneringen på ren trass. Jeg vil heller si hvor dypt skuffet jeg er over Horten SK som deltar i dette.

Jeg ser ikke at verken Evensen eller Bjørnsen har gjort noe formelt galt ved å spille et parti sjakk mot hverandre i Horten sjakklubb. (Dommen sier at Bjørnsen mistet retten til å delta i turneringer og å ha tillitsverv frem til 4. januar 2018, men den sier ikke at han ikke kan spille sjakk eller være medlem i en klubb.) Jeg har ingen sympati for juks, men jeg tenker at mannen bør få lov til å stikke innom klubben han er medlem i og spille et ikke-turneringsparti også etter dommen. Også folk som er "under soning" må få drive med hobbyene sine.

For øvrig kan jeg ikke si at jeg er spesielt overrasket over at folk i Horten sjakklubb gjør et PR-jippo ut av dette. Men egentlig tror jeg bare de skader sin egen sak ved stadig å bringe den frem i lyset igjen. Her får virkelig ingen sjansen til å glemme Bjørnsen-dommen ...

På 19.12.2016 den 10.31, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Jeg ser ikke at verken Evensen eller Bjørnsen har gjort noe formelt galt ved å spille et parti sjakk mot hverandre i Horten sjakklubb.

Det er godt mulig et privat parti ikke formelt bryter dommen, jeg tenker bare det er trist at Evensen, en tillitsvalgt i NSF (som leder i sjakklubben antar jeg at han er delegat i kretsting og på den årlige kongressen) går god for dette og undergraver et demokratisk valgt organ som RU, satt til å beskytte oss mot juks. Formelt mener jeg Evensen glemmer hvilken rolle han har som leder i en sjakklubb og gjør seg skyld i usportslig opptreden minimum. For min del er det greit hvis RU gir han en reprimande.

Intensjonen er som du påpeker gal, blant annet fordi Horten SK gir oppmerksomhet til en mann som strengt tatt trenger beskyttelse mot seg selv. Sportslig er det en skammelig oppvisning i idioti der altfor mange glemmer de skadelidende i dette--sjakkspillere frarøvet ærlige seire på brettet og i dette tilfelle også Norgesmestertittel. 

Edited by Sylvia
2 people like this

Tom Richard Evensen har vel for øvrig ca 2000 i rating. Det er jo meget rart om denne Evensen skulle være med på et "komplott", og er MED på juksingen.

Jeg har fått inntrykk av at Bjørnsen er en "dårlig" klubbspiller. Med 1000 i rating, eller noe sånt. Og da skulle han ikke hatt MULIGHET til å vinne mot Evensen. Og han hadde jo faktisk muligheten her? Han står vel til kliss vinst i sluttstillingen.

Dersom dette er avtalt spill (noe jeg ABSOLUTT ikke vil spekulere i, er det jo meget rart.
Så jeg vil jo her faktisk anta at Bjørnsen spilte en remis mot Evensen.

Hva tenker dere andre om dette? 

Det at RU har konkludert med at spillestyrken er under 1000, burde jo være et bevis på at Bjørnsen er en "amatør". Og en amatør burde ikke klare remis mot Evensen.

Bjørnsen har vel ikke bekreftet nøyaktig hvilket utstyr han brukte (da han ble beskyldt (og dømt) for juks? Jeg ser han har sagt at det var "dumt" å bruke Bluetooth-øreplugger.
Men dersom disse faktisk UMULIG kan kommunisere med diktafonen han brukte, er det jo et ganske tydelig bevis på juks?
Han burde jo forsøke å motbevise dette? Det er vel mulig å finne en kvittering, eller kjøpe nytt tilsvarende utstyr, for å vise at de faktisk kommuniserer sammen?

Dersom han innrømmer at de ikke "snakker" sammen, hvorfor hadde han det på seg da, dersom det ikke var for å jukse?

Nei, dette er virkelig en rar sak. Det er nesten så jeg har lyst å spille mot Bjørnsen selv. I kontrollerte omgivelser, uten mulighet for trekkoverføring. Og uten at  han bruker diktafon. Dersom jeg slår han (jeg har FIDE-rating på 1400 i hurtig- og 1600 i lynsjakk), er dette godt nok bevis for meg. Dersom han knuser meg, har han ikke spillestyrke på under 1000!

1 person likes this

20 timer siden, Gegga skrev:

Hva tenker dere andre om dette? 

Først og fremst at ett parti i seg selv verken beviser eller motbeviser noe. Bjørnsen ble dømt fordi han brukte ulovlig utstyr og fordi en analyse av 18 partier (ca. 300 trekk) konkluderte med meget høy sannsynlighet for juks. På toppen av det kom reglementsutvalget (RU) sin test hvor Bjørnsen presterte langt dårligere enn hva han rimelig kunne forventes å gjøre. Jeg tenker at det ulovlige utstyret, analysen av de 18 partiene og den påfølgende testen gir bredt og godt grunnlag for dommen, og at et enkeltparti i klubbsammenheng i selv ikke sier noe i den ene eller andre retning.

PS: Dette med "spillestyrke på under 1000" tar jeg ikke 100 % bokstavelig. Jeg regner med at RUs test var utformet for å vurdere om ferdighetsnivået var i tråd med en spillestyrke på over 2000, ikke nøyaktig hvor mye under den lå. For alt jeg vet kan Bjørnsen ha en spillestyrke på 1500-1600, og i så fall kan han godt spille seg til gode stillinger mot 1900-2000-spillere iblant - uten at det forklarer det eksepsjonelle antallet "feilfrie" trekk som han opprinnelig ble dømt for.

2 people like this