Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL,runde 7

Recommended Posts

Sesse    367

Ble virkelig Short diskvalifisert, slik Twitter ser ut til å indikere? Jeg antar det ikke blir nytt rundeoppsett selv om da plasseringene blir annerledes?

zuzubolin    92

Seriøst? Finnes det noe om dette på de offisielle sidene? Skulle ikke forundre meg om Short blir utsatt for trolling pga. enkelte tidligere kontroversielle utalelser.

JEB    485

@MarkTWIC Nigel confirms he was warned, that is all. They tried to search him mid-game, when he was in time trouble.

Edited by JEB
Prøvde å kopiere inn bildet av hele Twitter-meldingen
  • Like 1

Tarjei    103
1 time siden, JEB skrev:

@MarkTWIC Nigel confirms he was warned, that is all. They tried to search him mid-game, when he was in time trouble.

Foreslår at du limer inn adressen til tweeten. Da vil den automatisk embeddes.

Gegga    465

Er det mulig? Dette virker jo HELT idiotisk. Det kan jo umulig ende med at Short taper det partiet!!

Jeg ser ikke noe sted at det står tap på Short?

Tarjei    103
19 minutter siden, Gegga skrev:

Er det mulig? Dette virker jo HELT idiotisk. Det kan jo umulig ende med at Short taper det partiet!!

Jeg ser ikke noe sted at det står tap på Short?

Nei, han taper ikke partiet, men får en advarsel. Oppsettet er klart og resultatet står.

Sesse    367

Men om han blir forsøkt gjennomsøkt under tidsnød i morgen også, og nekter det, taper han presumptivt?

Vi hørte aldri noe mer om doregelen, så jeg antar at den er blitt stående?

zuzubolin    92

Ikke rart Short motsatte seg det. Når spillet er starta må folk få være i fred. Man kan scanne for radiosignaler og gud hvet hva, men man kan ikke gripe inn/forstyrre ett pågående spill hvis man ikke er 100% sikker på at juks foregår. Random kontroll i aktive spill kan ikke forsvares da de som blir utsatt for det vil bli satt ut. Tanker som: Er det virkelig en random kontroll eller er alle ute etter å ta meg? (forutsatt at du faktisk ikke jukser...) Paranoia er neppe bra for god sjakk... :-) Hva med tidsbruket? Det vil neppe slå positivt ut for den som blir sjekka. Man taper konsentrasjon og spiller dårligere enn man ellers ville. Distraksjonene står i kø og motivasjonen går i nulll.

Sjakk står over for utfordringer for å hindre svindel/juks som resten av samfunnet forøvrig. Hvor langt er vi villig til å gå for å forhindre dette, og hvilke konsekvenser får det for uskyldige?

Vi har jo en trist sak med Stein Bjørnsen. At han var en jukser var fort ganske opplagt for meg. Han kunne ikke forklare tanken bak trekka han gjorde. Jeg, som en 1600 wannabe på chess.com, og aldri har satt min fot i en sjakklubb, kan forklare tanken bak etthvert trekk jeg gjør. Tanken er ofte feil/mangelfull og jeg taper i hytt og pine, men jeg har en tanke bak mine trekk. Han var ikke i stand til å forklare sine, men vant likevel partier så det sang! Alle som spiller sjakk (uansett nivå) kan si litt om hvorfor de gjorde sitt siste trekk. Bjørnsen spilte ikke sjakk, han formidla trekk.

Når noen smartere enn Bjørnsen starter å bruke tilgjengelig teknologi og samtidig passer på å bare gå litt opp i rating i hver turnering kan vi godt få en GM basert på Stockfish/Komodo...

Ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men for å oppsummere les mine to først setninger på nytt :-)

Alt i beste mening.

• Like 1