Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

TCEC – Top Chess Engine Championship

Recommended Posts

TCEC – Top Chess Engine Championship (tidligere Thoresen Chess Engines Competition etter den norske primus motoren Martin Thoresen) regnes gjerne som det uoffisielle verdensmesterskapet for sjakkmotorer (altså dataprogrammer som spiller sjakk).

Sesong 9 startet 1. mai med 32 deltakere. Etter mer enn fire måneders spill, er nå "stage 3" nettopp ferdig. I stage 3 har de åtte sterkeste, gjenstående sjakkmotorene (utpekt gjennom stage 1 og 2) spilt åtte partier mot hver de andre sjakkmotorene. Sesongen skal avsluttes med at de to beste sjakkmotorene fra stage 3 spiller en superfinale med hele 100 partier.

Og de to superfinalistene er ... trommevirvel: Stockfish med 39 av 56 mulige poeng, og Houdini med 35,5 poeng!
Ratingfavoritten og vinneren av de to forrige sesongene, Komodo, havnet et poeng bak Houdini og nådde dermed ikke finalen.

Resultater i stage 3:

1. Stockfish 160716 (3224) 39,0 poeng
2. Houdini 200716 (3176) 35,5 poeng
3. Komodo 10.1 (3230) 34,5 poeng
4. Fire 5 (3099) 28,5 poeng
5. Andscacs 0.872b (3106) 23,5 poeng
6. Jonny 8 (3018) 22,0 poeng
7. Gull 3 (3123) 20,5 poeng
8. Rybka 4.1 (3120) 20,5 poeng

Til nå er det kun tre sjakkmotorer som har vunnet TCEC: Houdini, Stockfish og Komodo. Årets vinner blir altså en av to førstnevnte.

• Like 1

Sesse    367

Imponerende av Houdart å faktisk ha klart å ta igjen så mye av forspranget i løpet av utviklingsperioden. Man må selvsagt spørre seg hvor mye han har kikket på Stockfish :-)

• Like 1

TCEC tok et avbrekk før superfinalen for å avholde en hurtigturnering med 32 deltakere. TCEC Rapid startet 9. september, og så vidt jeg kan se (ChessBomb) er hurtigturneringen nå avsluttet med følgende resultat:

1. Houdini – 56 poeng
2. Komodo – 53 poeng
3. Stockfish – 52.5 poeng

De andre sjakkmotorene fikk mellom 2 (uff da ...) og 48 poeng.

Egko    9
På ‎11‎.‎09‎.‎2016 den 18.38, Crukis skrev:

Denne tråden hører kanskje hjemme under "Turneringer"?

Takk for det Sjakkspira.

Edited by Egko
Har ikke helt lærtmeg dette her.

Nå er superfinalen i TCEC i gang, med Houdini 5 mot Stockfish 8!

De tre første partiene endte remis, men i fjerde parti mener nå Houdini å ha en fordel på 0,84. Stockfish mener at Houdinis fordel kun er på 0,24. Det kan bli interessant å se hvilken av sjakkmotorene som viser seg å ha mest rett.

1 time siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

(...) i fjerde parti mener nå Houdini å ha en fordel på 0,84. Stockfish mener at Houdinis fordel kun er på 0,24.

Første stikk når det gjelder gode evalueringer går til Stockfish. Sistnevnte ga rolig fra seg to bønder og endte opp med en stilling som begge sjakkmotorene nå evaluerer til cirka 0. For en middels klubbspiller ser Houdinis to ekstra bønder litt utfordrende ut for sort, til tross for ulikefargede løpere og enkelte posisjonelle fordeler for Stockfish. Men jeg stoler på at sjakkmotorene har rett og at dette går mot matchens fjerde remis.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Første seier i superfinalen gikk til Stockfish, i parti 5.

Stockfish mente selv å ha en fordel på ca. 0,5 allerede fra utgangsstillingen (etter 18 trekk) og klarte deretter å øke fordelen jevnt utover i partiet. Det kan også være verdt å merke seg at Stockfish "forsto" at seieren var sikret noen trekk før Houdini gjorde det: Stockfish gikk opp i +4 etter 47...Kh5, mens Houdini trengte 5-6 trekk ekstra på å se hvor ille det stod til. I dette partiet ser det altså ut som Stockfish sitt ekstra dype søk betalte seg.

Parti 6 er i gang med samme stilling som i parti 5, men med motsatte farger. Dette burde gi Houdini en mulighet til å slå tilbake med en gang, men allerede i første trekk valgte Houdini annerledes enn hva Stockfish gjorde. Evalueringen gikk rett ned i 0, og omtrent der har den holdt seg siden. Dermed ser det ut som om Stockfish vil beholde ledelsen.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Egko    9

Etter at 23 partier er spilt så er nå Stockfish  oppe i en fem poengs ledelse. Ser ut som om Stocfish nå er verdens sterkeste sjakkprogram. Er det noen som vet hvilket program Sesse kjører?

Ja, etter at den første fjerdedel av finalen nå er spilt, ser det absolutt ut som om Stockfish er sterkest. Det er verdt å merke seg at hvis man ser bort fra den ene stillingen som begge vant med hvite brikker (det var nok en stilling som var vunnet av hvit fra starten av), så har ikke Houdini én eneste seier. 

11 timer siden, Egko skrev:

Er det noen som vet hvilket program Sesse kjører?

Siden Sesse nok er opptatt med å holde trekkene i VM-matchen oppdatert akkurat nå, kan jeg jo si at han bruker Stockfish (ifølge det som står nederst på siden i alle fall).

• Like 1

Jeg ser i en diskusjonstråd på reddit.com at Stockfish sin seier i parti 17 er omstridt. Begge sjakkmotorene evaluerte sluttstillingen til remis (0.00), men Stockfish ble likevel tilkjent seieren.

(Hva skjedde? Begynte Houdini sin telefon å ringe, liksom?)

Forklaringen er at stillingen er en "table base win", altså teoretisk seier for hvit, men i 72 trekk. 50-trekksregelen tilsier da at partiet skal dømmes til remis. Det viser seg imidlertid at TCEC har regler som sier at 50-trekksregelen ikke gjelder hvis det er mindre enn seks brikker igjen, men visstnok uten at verken Stockfish- eller Houdini-utviklerne var klar over det. Hadde de visst det, ville det – i alle fall i teorien – ha vært mulig for for Houdini å unngå denne stillingen. Utviklerne skal visstnok derfor være enige om at partiet bør settes til remis. Hvis det stemmer og hvis turneringssjefen endrer resultatet i etterkant, vil Stockfish sin ledelse reduseres fra fem til fire poeng.

I natt fikk Houdini sin andre seier – men sin første seier fra en stilling som Stockfish ikke klarte å vinne: I parti 25 ble det remis da Stockfish spilte hvit, men da Houdini deretter fikk starte med hvite brikker i samme stilling, vant Houdini ganske greit.

Denne matchen så lenge ut som enveiskjøring, men nå viser det seg at Houdini likevel spiller enkelte stillinger bedre enn Stockfish. Det gjenstår fortsatt mer enn 70 partier. Kan faktisk Houdini ha en sjanse til å ta igjen Stockfish?

Sjakkspira    523

Rett under innlegget ditt er det noen knapper. Det er en det står "siter" og en det står "endre" på. Bare trykk på endre knappen så kan du rette innlegget ditt.

1 time siden, Sjakkspira skrev:

Rett under innlegget ditt er det noen knapper. Det er en det står "siter" og en det står "endre" på. Bare trykk på endre knappen så kan du rette innlegget ditt.

Det er mulig at du som er moderator kan endre gamle innlegg, men for oss vanlige brukere forsvinner endremuligheten etter x antall minutter. De fleste av oss kan altså kun endre innlegg en kort periode etter at det er skrevet. Gamle skrivefeil og uklarheter må dessverre bli stående.

• Like 1

Sjakkspira    523

Virkelig? Lærer noe nytt her hver eneste dag. 

I så fall, hvis du vil Egko, kan jeg gjerne endre innlegget ditt. Bare si i fra hva du vil ha endret og hvilket innlegg. :)

Edit: Kjære vene nå husker jeg det. Jeg klagde jo på at jeg ikke kunne endre et innlegg og neste gang jeg kom inn på forumet var jeg plutselig en moderator. 

• Like 2

Egko    9
3 timer siden, Egko skrev:

Ser at jeg i et tidligere innlegg har skrevet et ord feil, men finner ikke ut hvordan jeg kan rette det. Kan det gjøres?

Det er ikke så nøye. Prøvde bare å sette inn "k" i ordet Stockfish i et innlegg jeg hadde skrevet ovenfor, men fikk det ikke til, Lurte bare på om det fantes muligheter. Og nå fikk jeg dette innlegget  som du ser over  "3 timer siden Egko skrev:" Har ikke bedt om den heller??

Sjakkspira    523

Endret det jeg Egko.

48 minutter siden, Egko skrev:

Det er ikke så nøye. Prøvde bare å sette inn "k" i ordet Stockfish i et innlegg jeg hadde skrevet ovenfor, men fikk det ikke til, Lurte bare på om det fantes muligheter. Og nå fikk jeg dette innlegget  som du ser over  "3 timer siden Egko skrev:" Har ikke bedt om den heller??

Hvis jeg skjønner deg riktig lurer du på hvordan det i den grå ruten i innlegget ditt har kommet dit? Det du ser der betyr at du har trykket på "Siter" i ditt forrige innlegg før du begynte å skrive.